Ajoneuvot | Uutinen | 27.12.2019

Tie sydämeen käy hintatietoisuuden kautta: Dacia Suomessa 10 vuotta

Välipäivinä 2009 yllättäen esitelty Dacia-mallisto on löytänyt jalansijansa suomalaisilta automarkkinoilta. Merkki aikoo juhlistaa 10-vuotista taivalta ensi vuonna eri tavoin.

Jaa artikkeli

Dacian suunnitelmana oli keskittyä vain itäisen Euroopan maihin, mutta kiinnostus Renault-konsernin uutuusmerkkiä kohtaan oli sellaista, ettei sitä voitu jättää huomioimatta. Iltakuudelta 28.12.2009 romanialaismerkki saapui myös Suomen kamaralle. Lisää löylyä saatiin 2011, kun Dacia Duster saapui Suomeen.

Nyt Dacian ja Suomen yhteistä taivalta on takana jo kymmenen vuotta. Tuona aikana autokaupasta on valittu ajokiksi Dacia yli 13 500 kertaa. Noin puolet autoista on Dustereita, joten markkinoiden edullisin katumaasturi on löytänyt paikkansa suomalaisesta automallistosta.

Dacian dilemma

Edullisuudestaan tunnetun Dacian hinnoittelu on pysynyt vuosikymmenen aikana melko hyvin paikallaan. Dacia Sandero maksoi saapuessaan 2010 n. 10 600 euroa (sis. toimituskulut), nykyhinnan ollessa toimituskuluineen vaatehuonemainen 9 999 euroa. Myös Dusterin kohdalla hinnasta on viilattu lähes sama 600 euroa.

Hyvän merkkiuskollisuuden lisäksi Dacian suosio on näkynyt käytettyjen autojen markkinoilla, jossa iso D onnistuu valloittamaan eniten uusia asiakkaita muiden automerkkien parista. Trafin tilastojen mukaan Dacialla taitetaan myös enemmän kilometrejä kuin muilla merkeillä, keskimääräisen suoritteen ollessa peräti 27 000 kilometriä.

Dacia aikoo juhlia kymmenvuotista taivaltaan Suomessa erilaisin tavoin 2020 aikana, mutta näistä kuultaneen lisää lähempänä.

Lähde: Dacia Kuva: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu