28.12.2021 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – käyttömukavuus kärsii rapakelissä, vaikka kulutus pysyy kohtuullisena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 5 piti energiankulutuksen raskaassa ajokelissä sangen kohtuullisena, mutta käyttömukavuudesta ei voi sanoa samaa. Märkä loskainen ajokeli ja Hyundai Ioniq 5 ei ole huono yhdistelmä: 275 kilometriä pääsääntöisesti valtateitä ja moottoritietä talvirajoituksin kulutti vain hiukan yli 22 kWh/100 km. Se on kelpo suoritus, kun aikaisemmin vastaavantyyppisessä ajossa nollakelissä kulutus on jo hiponut 26 kWh/100 km.Mielenkiintoista tuloksessa on se, että lähes koko reissu ajettiin ilman vakionopeussäädintä, koska paksu loskakerros ja ajourat eivät varsinaisesti rohkaisseet sen käyttöön.Aikaisemmin on vaikuttanut siltä, että vakionopeussäätimeen luottaminen kannattaa, jos mielii ajaa taloudellisesti. Tuo 26 kWh/100 km kulutuslukema on peräisin vain hiukan enemmän moottoritietä sisältävältä, mutta suunnilleen yhtä pitkältä ajorupeamalta, joka ajettiin suurelta osin vakionopeussäätimen varassa.Tällä kertaa matkaa taitettiin parin asteen lämpötilassa ja loskainen tie ja heikko näkyvyys vaativat kuljettajalta jatkuvaa valppautta. Ehkä juuri tuo valppaus auttoi myös pitämään ajamisen niin tasaisena ja pehmeänä, että energiankulutuskin pysyi niukkana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaus toimintamatkasta pitääJo aikaisemmissa pitkissä testeissämme olemme kehuneet Hyundain ajotietokoneen lupaaman toimintamatka-arvion luotettavuutta. Tälläkään kertaa ei ole aihetta perua kehuja. Loskakelin ajolenkin jälkeen ajotietokoneesta on hävinnyt toimintamatkaa vain 250 kilometriä, vaikka ajoa oli takana jo 275 kilometriä.Vaikka kyseessä on yksittäinen ajorupeama ja aikaisempiin ajoreitteihin perustuva tietokonearvio, niin tulos vahvistaa luottamusta siihen, että Hyundai Ioniq 5 pitää minkä lupaakin – ainakin toimintamatkassa. Saman vahvistavat myös havainnot muilta ajorupeamilta. Ja tietenkin nyt on kysymys normaalista arkiajosta, ei mistään erityisestä auton rajojen kokeilusta.Kurarukkaset käteenEnergiankulutus yllätti siis iloisesti, mutta pelkästään plussalle kokemus tästä rapakelistä ei jäänyt. Hyundai Ioniq 5 on muotoiltu kauniiksi. Vanhan sananlaskun mukaan kauneus on aina katsojan silmässä, siitä ei siis tarvitse kiistellä. Muotoilu merkitsee paljon muutakin kuin silmän viihdettä. Autossa muotoilun tietenkin pitää tukea käytettävyyttä.Rapakelin reissun perusteella rastittaisin lisävarustelistalta ovenkahvat, jotka nousevat ylös autoa lähestyttäessä. Käyttötestin yksilössämme sellaista varustetta ei ole, ja kahvan on paineltava peukalo-etusormiotteella esiin ja sitten kahvasta on otettava kunnon ote, olipa se kuinka rapainen tahansa. Ja kyllä se on. Tyylikkäästi kahvat oven sisään piilottava kolo imaisee itsensä kuraa täyteen ja puhtain käsin autoon ei kerta kaikkiaan rapakelillä pääse, ellei ole tuota tuiki tarpeellista lisävarustetta. Toisaalta asiointi takakontissa sujuu miellyttävästi: se avautuu ja sulkeutuu avaimen nappia painaen, joten käsiä ei siellä tarvitse liata.Lisävarustelistalta tekisi mieli rastia myös takalasin pesuri ja pyyhkijä. Yllättäen näitä varusteita ei saa edes lisävarusteena. Tämä on erittäin outo ratkaisu, sillä nyt takalasi muurautuu kurakelillä umpeen hetkessä ja yhtä hyvin sen paikalla voisi olla umpipelti. Silloin kurapeitteen katseleminen taustapeilistä ei ainakaan häiritsisi.Listat keräävät oman kurakuormansaRapakelistä ei mikään auto selviä puhtaana, mutta pienillä ratkaisuilla voi silti olla iso merkitys viihtyisyyden kannalta. Lisävarusteillakaan ei voida poistaa Hyundai Ioniq 5:n kynnyksen kurankerääjiä. Kynnyksen alareunaan sijoitettu, oven alle ulottuva lista on kuin hylly, jonne kaikki tieltä irtoava kura kerääntyy.Autosta oppii nopeasti nousemaan pois kynnystä varoen, mutta auton puhdistuksen kannalta kynnysten alalistat ovat oma erityinen puhdistusta vaativa paikkansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutus vie voitonRapakelin reissuun liittyi tällä kertaa paljon harmittavia pieniä ominaisuuksia, joita ei soisi autossa olevan. Silti kokemus kääntyi positiiviseksi. Tyytyväisyyden takasi tällä kertaa nimenomaan maltillinen energiankulutus. Arjessa auto ei kauaa pysy puhtaana, tässä tapauksessa pesuun joutuu tietyissä kohdissa kiinnittämään erityistä huomiota, mutta pitkän päälle kaikkein eniten merkitsee kuitenkin toimintamatka ja ajotietokoneen lupauksen luotettavuus.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkisto ja Eila ParviainenLisää aiheestaKylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla Ajatuksia autoista: Saammeko pitää ovenkahvat, jos siirrymme sähköön? Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?