24.10.2021 Ajoneuvot Kylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla Teksti Petri Munukka Kuva Mikko Autio ja Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5 joutui ensimmäisenä ajotehtävänään EV-Challenge sähköautojen taloudellisuusajokilpailuun. Hyundailla on pärjätty kyseisessä kisassa ennenkin mainiosti, joten kestotestiauton luovutusta seuraavaan viikonloppuun osuneeseen kilpailuun oli helppo lupautua. Osallistumiseen innosti myös muiden innokas osanotto. Osallistujia oli peräti 45 kappaletta. Itselle taloudellisuusajoon osallistuminen oli kiehtovampaa, kun liruteltiin bensiini- ja dieseltankkeja piripintaan. Silloin kisaajien määrä vain tuppasi ehtymään kymmenen hujakoille. Sähkö on halpaa ja saasteettomampaa, miksi kilpaileminen nyt kiinnostaa useampia? Kilpailutapahtuma on ainakin helpompi, kun tankkaustapahtumiin ei kulu aikaa. Itse asiassa kilpailumatkakin on lyhyempi, jotta pienempiakkuisilla sähköautoilla voi osallistua. Ajaminen sinällään ei ole muuttunut niinkään paljon. Sähköautoilla energiaa saa talteen alamäistä ja jarrutuksista, mutta edelleen parhaaseen tulokseen pääsee pitämällä nopeudenmuutokset vähäisinä välttäen suurimpia nopeuksia. Keskinopeus on kuitenkin reipas ja aikatarkastusasemille on tultava minuutilleen. Kilpailun seuraaminen reitin varrella olisi (ei siellä ketään näkynyt) varmasti puuduttavaa. Tien auetessa körötellään vähän alle nopeusrajoituksen, vauhdikkaalta meno näyttää vain risteyksissä keskinopeutta pudottavaa hidastusta välttäen. Tällä kertaa reitti oli melko kovavauhtinen sisältäen moottoritiepätkänkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tien päällä totuttelua Ioniq 5:llä kaasupolkimen herkkyys vaati totuttelua kaasun annosteluun. Ero moottorijarrutuksen ja rullauksen välillä löytyi kuitenkin matkan edetessä. Mittaristossa hetkellisen kulutuksen palkki voisi olla tarkempikin. Osamatka- ja kulutusmittareita on mukavasti kolme, kaksikin riittäisi, toisessa koko kisan kulutus ja toisessa aikatarkastusasemien välimatkat. Itse asiassa myös kilpailukulutus katsotaan auton ajotietokoneen näytöltä, koska lataamalla mittaaminen on mahdotonta niin latauslaitteiden määrän kuin käytettävän ajankin puitteissa. Tällä kertaa kilpailun sääntöjä oli muutettu aiempaan verrattuna. Ennen kisassa mitattuun kulutukseen tehtiin painokorjaus, jotta pienin ja kevein auto ei olisi aina voittanut. Nytkään absoluuttisesti pienimmällä kulutuksella ei voittanut, sillä nyt kisattiin auton hyväksynnässä mitattua WLTP-kulutuslukemaa vastaan. Voittajaksi julistettaisiin kuljettajapari, joka pääsee prosentuaalisesti eniten WLTP-lukeman alle. Uuden säännön vuoksi voittajaa oli mahdotonta päätellä etukäteen. Kilpailuun osallistui erilaisia autoja pikkuruisesta Fiat 500:sta aina jättimäiseen Mercedes EQS:ään asti, itse asiassa suurin taisi sittenkin olla Maxus e-Deliver9 –pakettiauto. Määrällisesti eniten taisi olla Tesloja, Hyundaita ja Mercedeksiä. Ylivoimaiseen voittoon ylsivät kuitenkin Tommi ja Sophie Lilja Nissan Leafilla. He käyttivät vain 12,9 KWh/100km, vaikka virallinen lukema on 20,6. Hyundaimme kulutti 13,8 kWh/100km WLTP:n ollessa 16,8 kWh/100km. Sillä sijoituimme neljänsiksi parin Teslan kiilatessa väliin – ei huono. Kilpailukulutuksella Hyundain toimintamatkaksi muodostuisi 526 kilometriä. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio ja Petri Munukka Lisää aiheesta Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe