9.5.2021 Ajoneuvot Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain hyppää pienempien pickupien luokkaan räväkällä Santa Cruzilla. Toistaiseksi autosta saavat kuitenkin haaveilla vain pohjoisamerikkalaiset. Monilla Kaukoidän autonvalmistajilla on hämmästyttävä kyky luoda automalleja suoraan tiettyjä markkina-alueita varten. Santa Cruz on tästä hyvä esimerkki, sillä se tuntuu olevan paljon amerikkalaisempi auto kuin moni amerikkalainen auto. Mallinimikin noudattaa Hyundain jo pidempää perinnettä nimetä suv-luokkien edustajat yhdysvaltalaisten paikkojen mukaan (kyllä, myös Kona on paikkakunta Havaijilla). Santa Cruz on varsin yleinen paikannimi Amerikoissa, mutta tähän autoon se on lainattu Kalifornian Santa Cruzista.Santa Cruz perustuu Moottorissakin jo perusteellisemmin testattuun tuoreeseen nelossukupolven Tucsoniin. Kuten kuvista näkyy, auto on avolava, mutta se rakentuu perinteisen tikapuurungon sijaan itsekantavalle korille. Ratkaisu on nähty aiemmin esimerkiksi Etelä-Amerikan Fiat Stradassa sekä Honda Ridgelinessa. Santa Cruz onkin mitoiltaan enemmän persoonallinen citymaasturi kuin varsinainen avolava, ja siten se on myös ajettavuudeltaan ja kooltaan käteensopivampi katuauto kuin perinteiset pickupit.Tiettyä äijämäisyyttä on silti selvästi lähdetty hakemaan, ja sitä tarjoavat esimerkiksi vahvat helmat, puskurit sekä pyöränkaaret. Mallinimi on totta kai prässätty perälautaan. Hyundai ei edes tavoittele mallilla suurempien avolavaluokkien asiakkaita, vaan nimenomaan kompaktien suvien ostajia. Valmistaja itse venyttää Santa Cruzin kohdalla autoluokkien käsitteitä luokittelemalla mallin ”Sport Adventure Vehicleksi”.Koska Santa Cruz perustuu teknisesti Tucsoniin, voisi olettaa, että mallit jakaisivat paljonkin yhteisiä korinosia. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että näin ei todellakaan ole. Itse asiassa samoja peltejä tai muoveja ei vaikuta löytyvän ulkoapäin mistään. Avolavan pidempi perä venyttää auton akselivälin peräti 30 senttiä Tucsonin vastaavaa pidemmäksi. Uutuus ei siis ole mikään vetoavasti nimetty ”Tucson pickup”, vaan selkeästi oma mallinsa. Autoja joka tapauksessa valmistetaan samalla tehtaalla Alabaman Montgomeryssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään pehmoVaikka Santa Cruz onkin avolavaksi kohtuullisen siro ja pieni, se ei tarkoita, ettei auto voisi olla kyvykäs. Räyhäkkään näköisen avolavan luonteeseen ei sopisi mikään mopon moottori. Hinnat alkaen-malliin kuuluu 2,5 litran, 187 hepan ja 245 newtonmetrin nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on myös Tucsonin perusvoimanlähde Atlantin takana.Tämän yhteyteen tarjotaan 8-pykäläistä perinteistä automaattivaihteistoa. Sitten kun moottoria ryyditetään ahtimella, nousee teholukema jo 275:een hevosvoimaan ja vääntöäkin löytyy 420 newtonin edestä. Tehokkaamman moottorin voima välitetään pyörille 8-lovisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Lähtökohtaisesti molemmat tulevat ehkä hieman yllättäen etuvedon kera, mutta myös älykkäitä kykyjä omaava HTRAC-neliveto, tasauspyörästön lukkojen kera, on saatavilla. Kojelaudassa sukulaisuussuhde Tucsoniin on hyvin selvästi havaittavissa. Auto on viisipaikkainen, ja takanakin näyttää kuvien perusteella olevan matkustajille ihan mukavasti tilaa. Takapenkkien istuinosat nousevat yksittäin ylös mikäli lisätavaratilalle on talvetta. Lisätilaa löytyy niin ikään lavan alta.Seikkailuajoneuvon lavalle voi valmistajan mukaan uskoa 300 kilogramman kuorman. Mainoskuvissa esiintyy paljon ideoita siitä, mitä tämä kuorma voisi pitää sisällään. Kantavuutta mielenkiintoisempi lukema löytyy kuitenkin turbokoneella varustetun version vetokapasiteetista. Tucsonin 1 650 kilon jarrullinen vetokapasiteetti on onnistuttu Santa Cruzissa nostamaan pykälää isompaa maasturiluokkaa vastaavaksi, peräti 2 250 kilogrammaan. Lisäkiloille tukea on haettu pidemmän akselivälin tuomasta vakaudesta sekä isommasta Santa Festä ainakin osittain lainatuista pyöräntuennoista.Santa Cruzin tuomalle persoonalliselle tyylille, hyvälle suorituskyvylle ja uudelle autoluokalle olisi ilman muuta asiakkaansa myös täällä Euroopassa. Suomessa autoa voisi myydä joko viisipaikkaisena henkilöautona tai sitten vaikka kaksipaikkaisena pakettiauton verokohtelulla. Tässä vaiheessa jäämme odottamaan sitä hetkeä, kun Santa Cruz pokkaa North American Truck of the Year -palkinnon.Lähteet: Hyundai, Autoblog, The Drive Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”