26.5.2022

Ikiliikkuja Toyota Land Cruiser J70 on myyty seuraaviksi kahdeksi vuodeksi loppuun – sen jälkeen juhlitaan nelikymppisiä

Toyota Land Cruiser J70 -sarja 2016

Luja maastoauto saa myös uusia turvavarusteita vastataakseen Australian tiukentuneisiin säädöksiin. Kohti vuonna 2024 koittavia 40-vuotisjuhlia mennään tilauskirjat täynnä. Samana vuonna me puolestamme saanemme kokonaan uuden Land Cruiserin.

Nykyisen Land Cruiser -perheen ehdottomasti kokeneinta rautaa edustava J70 -polvi on ollut yhtäjaksoisesti tuotannossa vuodesta 1984 lähtien. Tuotantopaikat ovat vaihdelleet ja tekniikkakin osittain matkan varrella päivittynyt, mutta samasta vanhasta kunnon Land Cruiserista on edelleen kyse. Nykyisin J70 valmistuu Portugalissa, päämarkkina-alueiden ollessa Afrikka, Australia ja Lähi-itä. Hiljattain J70:llä juhlittiin myös Land Cruiser -mallisarjan seitsemänkymppisiä, ensimmäinen sukupolvi kun rullasi maailmaan jo vuonna 1951.

Toyota Land Cruiser J70
Tällaisessa kuosissa J70:tä myydään Persianlahden arabimaissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyttä keski-iän päivitystä

J70:ään tässä vaiheessa tullut päivitys koskee lähinnä sivutörmäyssuojaa eli sivuturvatyynyjä sekä korivahvistuksia. Marraskuussa uusien turvavarusteiden lista kasvaa, tuolloin vakiovarusteisiin saadaan Toyotan Pre-Collision -järjestelmä, joka toimii nopeusalueilla 10 – 80 km/h. Törmäyksenesto osaa tunnistaa myös jalankulkijat ja pyöräilijät. Ongelmana tuotannossa on kuitenkin komponenttipula, jota uudet elektroniset järjestelmät eivät ainakaan helpota. J70:n kahden vuoden jonotuslista on kuitenkin vielä lyhyt, ainakin jos verrataan uuden 300-sarjalaisen käsittämättömään neljän vuoden jonoon.

Tällainen on LandCruiser 70 series 70th Anniversary Editionin kojelaudan ilme.

Mainittujen turvavarusteiden lisäksi myös auton kokonaismassa kokee päivityksen. 90 lisäkiloa kantavuuteen tarkoittaa J70:n kokonaismassan nousevan pyöreisiin 3 500 kiloon.

Työkalumaisesta olemuksesta huolimatta J70:n varusteluettelo kattaa hyvin kaikki perustavat mukavuus- ja turvavarusteet. Moottoriksi austalialaisasiakkaille tarjotaan 4,5-litraista dieselkäyttöistä V8:aa, joka yltää nyt Euro 5 -päästönormeihin. 203 hevosvoimalla ja 430 newtonmetrillä voimanlähde on melkoisen matalaviritteinen. Lastentauditkin on mitä todennäköisimmin 38 vuodessa taltutettu, joten voitaneen puhua täältä ikuisuuteen kestävästä autosta.

Toyota Land Cruiser 70th Anniversary Edition
Land Cruiser J70 nauttii varsinkin Australiassa vankkumatonta suosiota.

Eurooppa saanee uuden Land Cruiserinsa vasta 2024 - facelift luvassa elokuussa

Toyotan sisäpiireistä on tihkunut tietoa muun maailman Land Cruiser Pradon eli Euroopan Land Cruiserin seuraajamallin tilanteesta. Vuodesta 2009 valmistetun J150 -sarjan piti jo melko vahvistetusti saada seuraaja tämän vuoden aikana. Nyt suunnitelmiin on tullut muutos, minkä syytä ei ole millään muotoa vaikea arvata. Valtaisaan patoumaan ei haluta uutta tukkoa.

Tänä vuonna Land Cruiser (Prado) ilmeisesti joka tapauksessa uudistuu, ja kyse on tässä vaiheessa lähinnä päivityksestä keulailmeeseen ja sisätilaan sekä värimaailmojen uudistuksesta. Edellinen facelift toteutettiin J150:een vuonna 2017.

Kokonaan uuden Pradon debyytti on näillä näkymin siirretty vuoteen 2024 eli J70:n juhlavuodelle. Erinäisten raporttien perusteella tulokkaan keulalle on soviteltu 2,5-litraista dieseliä, nyt ensi kertaa hybriditekniikalla. Niin ikään räväkkää GR Sport -mallia on repertuaariin 300-sarjan jalanjäljissä veikkailtu, mutta kuten aina, nämä ovat vasta spekulaatioita, Land Cruiserin säilyttäessä totutun salaperäisyytensä aina lanseeraukseen saakka.

Lähteet: Motortrend, Whichcar.com.au, Toyota Kuvat: Toyota, Moottorin arkisto/Eetu Kokkonen Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat