18.9.2021

Tätä eivät puolijohteet pysäytä: Toyota käynnistää juhlan kunniaksi ikonisen Land Cruiser J40:n varaosatuotannon

Toyota Land Cruiser

Kun Toyota tuottaa vuonna 2081 LC300:aa varten uusia varaosia, löytyyköhän silloin puolijohteita?

Elämme Toyota Land Cruiserin 70. juhlavuotta, mikä näkyy Toyotan maailmanlaajuisessa myynnissä ja markkinoinnissa eri tavoin. Tärkein yksittäinen juttu oli täysin uuden ison Land Cruiserin eli LC300:n maailmanensi-ilta. Eräs hieno kampanja liittyy varaosien uustuotantoon ikonista J40-mallia varten. Sen toteuttaa Toyota Gazoo Racing -osasto.

Toyota Land Cruiser

Toyota kertoo kuunnelleensa asiakkaitaan ympäri maailmaa, ja saaneensa selville, että varaosista alkaa olla huutava pula. Monin paikoin Australiassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Keski-Aasiassa on edelleen säännöllisessä ajossa lukuisia vuosina 1960 – 1984 tuotettuja J40-sarjalaisia. Niillä tehdään töitä ja käydään töissä sekä mitä erilaisimmissa vapaa-ajan aktiviteeteissa. Autot on mitä suurimmassa määrin suunniteltu kestämään, mutta eivät kaikki osat voi olla ikuisia. Toyota osoittaakin uskollisuutta asiakkailleen, jotka parhaissa tapauksissa ovat ostaneet omansa 60-luvulla. Kuvittele, että ostaisit juuri nyt esimerkiksi uuden Land Cruiserin, pitäisit sitä vuosikymmenien ajan ja sitten vuonna 2081 hankkisit siihen Toyotalta tuliterän vaihdelaatikon. Pienellä fiksauksella LC:n saa kulkemaan toiset 60 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä saisi olla?

Varaosahankkeessa Toyota on toiminut tiiviissä yhteistyössä eri maiden Land Cruiser -fanikerhojen kanssa. Muun muassa niiden kautta Toyota on pyrkinyt – ja pyrkii edelleen – selvittämään, mitä osia tai osakokonaisuuksia omistajat kaipaavat eniten. Tässä vaiheessa eniten uusia osia tehdään moottoriin, voimansiirtoon ja pakoputkistoon liittyviin kohteisiin. Vastaavia hankkeita on toteutettu aiemminkin, muiden muassa A80 Supran ja 2000GT:n kanssa. Nyt suunnitelmissa on ulottaa varaosien uustuotantoa myös J40:n seuraajasukupolviin.

Toyota Land Cruiser
Missä maassa lieneekään maailman suurin Land Cruiser -fanikerho?

Ja siis, mikäli omasta tallista sattuu J40 löytymään ja siihen varaosia tarvitaan, tahtoisi Toyota GR tietää, mitä tarkalleen. Sitä varten voi käydä täyttämässä suhteellisen monivaiheisen nettilomakkeen täällä.

Sillä välin Joshiwarassa

Samaan aikaan, kun Toyota ilmoittaa valmistavansa uusia osia vanhaan Land Cruiseriin, on sillä pahoja vaikeuksia saada osia uuteen Land Cruiseriin. Kesäkuussa ensiesiteltyä uutuutta saatiin tovi odottaa, olihan sen edeltäjä markkinoilla peräti 14 vuoden ajan. Land Cruisereista vain J40 on ollut tuotannossa sitä kauemmin. Asiakkailla vaikuttaakin olleen jonkinasteisia Land Cruiser -patoumia, päätellen siitä kuinka kovalla tahdilla Toyota on vastaanottanut LC300:sta jo alkumetreillä tilauksia.

Toyota Land Cruiser
LC300-sarjan GR-versio

Paksujen tilauskirjojen kanssa ei sovi yhteen maailmanlaajuinen puolijohdepula, jota olemme aiemminkin artikkeleissamme käsitelleet. Mikä ironisinta, tuotantovaikeuksien kannalta vaikeimpia malliversioita, ZX:ää ja GR Sportia, on tilattu eniten; jopa yhdeksän kymmenestä tilatusta yksilöstä edustaa niitä. Ongelmien eskaloiduttua Toyota päätti sulkea elokuun alussa vasta käynnistyneen LC300-tuotantolinjan Japanin Joshiwarassa. Autoja ei tehdä ennen kuin niihin löytyy osia, ja tilauksia tulee koko ajan lisää. Nyt autonsa tilaava asiakas saattaa joutua odottamaan omaansa vuoden päivät, joidenkin lähteiden mukaan pahimmassa tapauksessa jopa kä-sit-tä-mät-tö-mät 2 – 4 vuotta! Esimerkiksi Australiassa, yhdessä maailman suurimmista Land Cruiser -maista, jälleenmyyjät eivät ole saaneet edes kunnolla esittelykappaleita kauppoihinsa.

Luetellut, sanotaan nyt kuitenkin lähinnä positiiviset ongelmat heijastuvat luonnollisesti myös LC300:n tulevaan sisarmalliin, seuraavan sukupolven Lexus LX:ään, jonka ensiesittely tulee viivästymään useilla kuukausilla.

Tässä tilanteessa joku voisi ehdottaa, että Toyotan kannattaisi harkita J40:n ottamista takaisin liukuhihnoille.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Toyota

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat