5.4.2021

Toyota Land Cruiser 200 väistyy seuraajan tieltä – 14 vuotta V8-menestystä takana

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

Kenties maailman luotetuin automalli saavuttaa ensi vuonna jo 70 vuoden iän. Todennäköisesti juuri merkkipaalun kunniaksi valmistaja esittelee seuraavan sukupolven Land Cruiserin. Tämä tarkoittaa, että 200-sarjan on luovuttava kruunustaan. Samalla myös V8 saa väistyä.

Aloitetaanpa kuitenkin tekemällä pienimuotoinen sukuselvitys Land Cruiser -perheestä. Suurimmassa osassa Eurooppaa, Suomi mukaan lukien, myydään pienempää, neloskoneeseen ja työkalumaisempaan 4Runneriin pohjautuvaa J150-sukupolven Land Cruiseria, jota muilla markkinoilla myydään lisänimellä Prado (Afrikan puolella pelkkänä Pradona).

Muutamilla markkinoilla Afrikassa ja Lähi-idässä on lisäksi yhä edelleen myynnissä vain melko pieniä päivityksiä saanut ikiliikkuja, vuonna 1984 esitelty J70 pick-upina ja station wagonina. Tässä artikkelissa puhumme kuitenkin koko perheen päästä, suurimmasta, ylellisimmästä ja tehokkaimmasta Land Cruiser 200:sta.

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

Yhteensä Land Cruiser -perhe saavuttaa 170 markkinamaassa noin 400 000 auton vuosimyynnin. Kaikkiaan mallia on myyty vajaan 70 vuoden aikana jo reilusti yli 10 miljoonaa kappaletta. Puhumme siis Hiluxin ohella yhdestä maailman laajimmalle levinneestä automallista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lujuus etusijalla

200-sarja korvasi syksyllä 2007 aiemman 100-sarjan noin yhdeksän vuoden tuotannon jälkeen. Uutta mallia oli kehitetty 2000-luvun alusta lähtien. Monista kilpailijoista poiketen se päätettiin rakentaa esimerkiksi G-Mercedeksen tavoin edelleen perinteiselle tikapuurungolle, ja taka-akseliratkaisu on mallia jäykkä.

Teknisiin ongelmiin matkanteko ei todennäköisimmin aivan heti katkea, siitä pitää huolen Land Cruiserin sydän, 4,5-litrainen V8 D-4D. Iso V8-diesel ei välttämättä ole niitä vähähiilisimpiä moottoreita, mutta 265-hevosvoimaisena ja siten varsin matalaviritteisenä uskomattoman luotettava. Samainen moottori oli saatavilla myös Suomessa, kun 200-sarjaa myytiin täällä hetken aikaa noin vuosikymmen sitten Land Cruiser V8:n nimellä. Markkina-alueista riippuen myös ahtamattomia bensiiniversioita on saatavilla. Ne alkavat 4-litraisesta V6:sta ja päättyvät väkivahvaan 5,7-litraiseen V8:aan.

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

Perheen pää on sitä isosti, sillä viisimetrisellä maasturilla riittää omamassaa noin 2,7 tonnia. Kameleontin lailla ylellisestä luksusmaasturista kriisinhallintatehtäviin muuntautuva Land Cruiser painaa panssaroituna peräti neljä tonnia. Panssaroituja versioita käytetään hyvin laajasti kriisialueilla eri puolilla maailmaa.

Maastossa auto etenee hyvin luontevasti. Vankkaa runkoa, vääntävää moottoria, suuria renkaita ja nelivetoa on tukemassa lisäksi joukko teknisiä avustinjärjestelmiä. Land Cruiser kestää muun muassa 44 asteen sivukallistusta, kykenee nousemaan 45 asteen rinnettä, kahlaamaan 70 sentin syvyisessä vedessä ja selviämään maksimissaan 64 senttimetrin korkuisista kiinteistä esteistä. Snorkkelikin on saatavilla. Näiden lisäksi auto vetää 3 500-kiloista perävaunua ja kuljettaa maksimissaan kahdeksaa henkilöä.

Uutta putkeen

Toyotan vahvoihin periaatteisiin kuuluu se, ettei tulevista malleista tahdota hiiskua talon ulkopuolelle yhtään mitään yhtään kenellekään. Oikeastaan ainoa asia, jonka seuraavasta sukupolvesta näin etukäteen tiedämme vissin varmasti, on nimi: Toyota Land Cruiser 300.

Monia tietoja on toki jo näin etukäteen tihkunut. On esimerkiksi lähes varmaa, että Toyota on nyt hylkäämässä V8 D-4D -voimanlähteen ja näin jättämässä taakseen pitkään perinteensä V8-dieselin kanssa. Tämän on puolestaan arveltu aiheuttavan ennakkoluuloja Toyotan vahvan asiakaskunnan keskuudessa muun muassa Afrikassa, Amerikassa, Oseaniassa ja entisen Neuvostoliiton alueilla. Arvauksia on pitkään kohdistettu V8-dieselin seuraajaan. Siihen tarkoitukseen Toyota on kehittänyt 3,3-litraisen V6-dieselin, joka on muuten ensimmäinen laatuaan merkin historiassa. Uuden voimanlähteen suoritusarvojen valmistaja vakuuttaa yltävän vanhan V8:n lukemiin. Bensiinipuolella harjoitetaan niin ikään downsizingia, sillä parinkymmenen vuoden ikään ehtinyt 4-litrainen V6 vaihdettaneen 3,5-litraiseen ahdettuun, joka samalla korvaa vapaastihengittävän V8:n.

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

Hybridien uranuurtajana tunnettu valmistaja ei myöskään ole vielä käyttänyt hybridivoimalinjaa tässä luokassa. Olisiko maailma edes valmis sellaiseen? Varmasti näin on, mutta töpselin päähän Land Cruiseria ei todennäköisesti lähdetä kesyttämään. Sen sijaan sähköä tullaan yhdistämään ilmeisesti sekä diesel- että bensiinimoottoreihin.

300-sarjalainen rakenntetaan uudelle, alun perin Tundra- ja Tacoma-pick-upeja varten kehitetylle TNGA-F-runkorakenteelle. Land Cruiser tulee myös kasvamaan edelleen kokoa lähes joka suuntaan ja kallistumaan Australiassa peräti 7 000 sikäläisellä dollarilla. Autossa tullaan näkemään uusia turvallisuusvarusteita ja muun muassa 12,3 tuuman monitoiminäyttö. Mainitut varaukselliset ennakkotiedot perustuvat japanilaisiin medialähteisiin.

Japanilaisiin medialähteisiin perustuu niin ikään se, että Toyotan odotetaan lanseeraavan LC300:sta muskeleilla ja rukatulla alustalla varustetun GR Land Cruiser -version kasvavan GR-malliston yhdeksi ääripääksi. Näin Toyotalla olisi kilpaileva malli Nissan Patrol Nismolle ja taas yksi – joskin melko pieni – markkinarako tukittuna. Toisaalta, Akio Toyoda on tehnyt selväksi, että Gazoo Racingin ideoille on aina aikaa ja usein myös budjettia. Jo yksin Dakar voi olla tarpeeksi perustelua GR Land Cruiserille.

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

200-sarja on ollut edeltäjiensä tavoin maailman mittakaavassa eittämättä myyntimenestys, ja luvut ovat viime aikoina vain kasvaneet. Lokakuussa myyntikäyrät kasvoivat peräti 23,8 prosentilla, vaikka koko autoluokan keskimääräinen menekki jopa hieman laski. Malli 200 poistui Toyotan Joshiwaran ja Taharan tuotantolinjoilta lopullisesti maaliskuussa, jolloin niitä alettiin valmistelemaan myöhemmin keväällä koittavaa 300-sarjalaisen massatuotannon aloitusta varten. Ilmeisen pitkään kehitetyn ja japanilaisen tarkasti varjellun uutuuden on määrä tulla julki virallisesti nyt huhtikuussa. Kaikkiin loppuihin kysymyksiin saadaan tuolloin vastaukset samalla kertaa.

Erityisesti suomalaisnäkökulmasta kiinnostava hiljattain ilmi tullut vuosiluku on 2022, jolloin päivänvalon näkee seuraavan sukupolven Prado.

Pitkä taival takana

Land Cruiser 200 kuuluu pisimpään tuotannossa olleisiin automalleihin. Se on myös pisimpään valmistettu mukavuuspainoitteinen Land Cruiser sitten vuosina 1960 – 1984 valmistetun J40-sarjan. Vain nykyinen maastopainoitteinen J70 on pysynyt näitä kahta pidempään markkinoilla.

Kohta 14 tuotantovuoden aikana autotekniikka on ehtinyt jo jonkin verran kehittyä. Näin myös Land Cruiser on ottanut askelia matkan varrella ja saanut sisäänsä muun muassa lisää ajoavustimia sekä muuta turvallisuus- ja mukavuustekniikkaa. Land Cruiser 200 on niin ikään pessyt kasvonsa muutamaan otteeseen. Vaikka viimeisimmät versiot voi edelleen hyvin helposti yhdistää alkuperäiseen ilmeeseen, ovat sekä keula että perä kokeneet selviä muutoksia. Etuvalojen muoto on muuttunut vastaamaan paremmin Toyotan kookkaimman pään muuta mallistoa. Kromia sekä muita muotoilullisia yksityiskohtia on tullut lisää eri puolille autoa, myös sisälle. 200-sarja lopettaa selvästi uransa huipulta.

Toyota Land Cruiser 200 J200 V8

Väistyvä Land Cruiser on moneen kertaan palkittu. Viimeksi kuluvana vuonna se nimettiin Australiassa Drive Car of the Year -voittajaksi isoimpien suvien luokassa. ”Nelivetojen kuningas”, perusteluissa todettiin yksinkertaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyttävin painos: Lexus LX 570

Land Cruiseria on jo 25 vuoden ajan myyty ylemmän tason luksusmaasturina Lexuksen nimellä. Rinnakkain samalla tuotantolinjalla valmistettava LX on – tietenkin LS-edustussedanin ohella – malliston kruunu. Nyt yhdessä sisarmallinsa kanssa sukupolvenvaihdosta läpikäyvän LX:n vahvimpia markkina-alueita ovat Lähi-itä, Kaukoitä, Pohjois-Amerikka sekä Venäjän kulttuuripiiriin kuuluvat maat. Euroopassa malli on käytännössä täysin tuntematon. LX:llä on myös pikkuveli GX, joka on puolestaan Lexuksen näkemys Land Cruiser Pradosta eli meikäläisten Land Cruiserista.

Toyota Land Cruiser J200 200 V8
Lexus LX 570 ei aluksi poikennut Land Cruiserista merkittävästi...

Useimmilla markkinoilla LX on tarjolla ainoastaan 570-versiona. Mallimerkintä kertoo bensiinikäyttöisen V8:n iskutilavuuden. Vuonna 2007 markkinoille tullessaan 200-sarjan LX:n ulkonäkö ei radikaalisti eronnut Toyota-sisaren linjoista. Vuosien varrella sitä on kuitenkin päivitetty, ja viimeisin, vuonna 2015 toteutettu radikaalimpi facelift muutti suurimman osan auton koripaneeleista sekä koko sisustan kääntäen sen Lexuksen nykyiselle L-finesse -muotokielelle. Rohkean särmikäs muotoilu sopii valtavaan maastoautoon yllättävän hyvin ja LX on varmasti monen mielestä koko Land Cruiser -pohjaisen perheen näyttävin ja totta kai myös ylellisin malli. Maastoon sitä ei kaikista off road -avustusjärjestelmistä huolimatta kuitenkaan tekisi mieli viedä. Ongelma on sama kuin niin monella muulla saman luokan autolla.

Toyota Land Cruiser J200 200 V8
...mutta Lexuksen uusi muotokieli vei varsinkin muhkumaasturin keulan melkoiseen suuntaan.

Lexus LX ei ole sisarensa tavoin oikein eurooppalaiseen makuun istuva. Kummallakin on sama ongelma, nimittäin tietynlainen vanhakantaisuus. Sellaiset ominaisuudet, joita esimerkiksi itänaapurissa pidetään hyväksi havaittuina ja luottamusta herättävinä, nähdäänkin läntisessä Euroopassa usein vanhanaikaisina. Näitä ovat esimerkiksi tikapuurunko, varsin konservatiivinen muotokieli sisällä ja ulkona sekä ahtamattomien moottoreiden melko vähäinen litrateho. Ne eivät niin ikään sovi yhteen eurooppalaisten päästömääräysten tai polttoaineiden hintojen kanssa. Esimerkiksi Lexus LX 570 saadaan kuluttamaan kevyesti yli 20 litraa sadalla kilometrillä. Eurooppalaiset päästönormit saati suomalainen autoverokanta eivät varmasti myöskään pitäisi 334 g/km (ADR-mittaustavalla) hiilidioksidipäästöstä.

Tulevissa 300-sarjan Land Cruiserissa ja LX:ssä nähdään todennäköisesti luokassaan ennennäkemättömiä ratkaisuja. Mihinkään aivan mullistavaan Toyotalla ei kuitenkaan takuuvarmasti lähdetä. Niin on hyvä, sillä vaikka maailmassa kaikki tapaa muuttua, on Land Cruiserin pysyttävä Land Cruiserina.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Toyota

Luetuimmat