24.7.2021 Ajoneuvot Pula puolijohdevalmisteista jatkuu ensi vuoteen – BMW, Daimler ja Stellantis kärsivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esimerkiksi BMW odottaa 10 000 auton viimeistelyä vain yhdestä syystä ja näillä näkymin pula puolijohdevalmisteista jatkuu ainakin vuoteen 2022 saakka. Uutisaihe on valitettava ja vanha. Sama ongelma riivaa yhä edelleen eikä loppua ole näkymässä ainakaan ennen ensi vuotta. Pula puolijohdevalmisteista koskettaa koko maailmaa, sillä autoalan lisäksi myös muun muassa viihdeteollisuus painii samojen haasteiden kanssa. Mikropiirien saatavuusongelmien aiheuttamia muutoksia tuotantoon tuli julki jo tammikuussa ja ongelman laajuus alkoi selvitä pian tuon jälkeen. Huhtikuussa Peugeot riisui digimittariston yhdestä automallistaan arvokkaita puolijohdevalmisteita säästääkseen ja pian muut valmistajat seurasivat perässä varusteiden vähentelyssä. Kesäkuussa saimme lukea Daimlerin ja Volkswagenin leikanneen työntekijöidensä tuntimääriä raaka-aineiden rajallisen saatavuuden johdosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW odottaa Autonvalmistajista esimerkiksi BMW on kovasti odotuskannalla. Tällä hetkellä baijerilainen autonvalmistaja ei pysty saattamaan 10 000 auton valmistusta loppuun juuri mikropiirien puutteesta johtuen. BMW kertoi sen kaikkien Saksassa sijaitsevien tehtaiden kärsivän saatavuusongelmista. Yhtiö kertoi jo aiemmin tässä kuussa kyseisen tuotteen olevan valmistuksen pullonkaula, joka on maksanut BMW:lle tänä vuonna jo tähän mennessä noin 30 000 valmistettua autoa. Pula puolijohdevalmisteista Sama haaste koskettaa useita autonvalmistajia. Viimeisimmät uutiset tulevat Daimlerin ja Stellantiksen suunnalta. Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi tämän tulevan jatkumaan vielä selvästi seuraavan vuoden puolelle. Lausunto vastaa myös Daimlerin näkemystä, jonka mukaan puolijohteiden saatavuusongelmat tulevat näkymään automyynnissä vuoden toisen puolikkaan lisäksi myös ensi vuoden puolelle. Daimler uskoo ongelman kuitenkin hieman helpottavan ensi vuonna. – Sen perusteella mitä itse havaitsen, enkä ole varma että tiedän aivan kaikesta, tämä puolijohdekriisi tulee venymään helposti vuoden 2022 puolelle, sillä ei ole nähtävissä riittävästi merkkejä Aasian lisääntyneen tuotannon saapumisesta länteen lähitulevaisuudessa, kommentoi Tavares. Maailmanlaajuinen pula puolijohdevalmisteista tuntuu erityisesti nyt, kun uusien autojen kysyntä on jälleen kasvanut. Maailmantalous on toipumassa pandemiasta ja tämä on palauttanut autojen ostajat markkinoille. Tavaresin mukaan Stellantis aikoo harkita uudelleen mitä mikropiirejä se tulee käyttämään, mutta autossa käytettävän mikropiirin vaihtaminen toiseen kestää noin 18 kuukautta muutoksen monimutkaisuuden vuoksi. Stellantis aikoo priorisoida piirejä korkeimman katteen tuotteisin, kuten monet muutkin autonvalmistajat tekevät. Tavares sanoi samalla uskovansa sähköautojen hyväksynnän kasvavan viime aikaisten hurjien tulvien myötä. Hän uskoo tämän kasvattavan huolta ilmastonmuutoksesta ja siten ohjaamaan ihmisten kulutusvalintoja. Stellantis on panostamassa suuria summia sähköistykseen. Kuvituskuva: BMW, Lähteet: Automotive News Europe, Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku