24.7.2021

Pula puolijohdevalmisteista jatkuu ensi vuoteen – BMW, Daimler ja Stellantis kärsivät

Pula puolijohdevalmisteista – BMW iX tuotanto Dingolfingin tehtaalla

Esimerkiksi BMW odottaa 10 000 auton viimeistelyä vain yhdestä syystä ja näillä näkymin pula puolijohdevalmisteista jatkuu ainakin vuoteen 2022 saakka.

Uutisaihe on valitettava ja vanha. Sama ongelma riivaa yhä edelleen eikä loppua ole näkymässä ainakaan ennen ensi vuotta. Pula puolijohdevalmisteista koskettaa koko maailmaa, sillä autoalan lisäksi myös muun muassa viihdeteollisuus painii samojen haasteiden kanssa.

Mikropiirien saatavuusongelmien aiheuttamia muutoksia tuotantoon tuli julki jo tammikuussa ja ongelman laajuus alkoi selvitä pian tuon jälkeen. Huhtikuussa Peugeot riisui digimittariston yhdestä automallistaan arvokkaita puolijohdevalmisteita säästääkseen ja pian muut valmistajat seurasivat perässä varusteiden vähentelyssä. Kesäkuussa saimme lukea Daimlerin ja Volkswagenin leikanneen työntekijöidensä tuntimääriä raaka-aineiden rajallisen saatavuuden johdosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW odottaa

Autonvalmistajista esimerkiksi BMW on kovasti odotuskannalla. Tällä hetkellä baijerilainen autonvalmistaja ei pysty saattamaan 10 000 auton valmistusta loppuun juuri mikropiirien puutteesta johtuen.

BMW kertoi sen kaikkien Saksassa sijaitsevien tehtaiden kärsivän saatavuusongelmista. Yhtiö kertoi jo aiemmin tässä kuussa kyseisen tuotteen olevan valmistuksen pullonkaula, joka on maksanut BMW:lle tänä vuonna jo tähän mennessä noin 30 000 valmistettua autoa.

Pula puolijohdevalmisteista

Sama haaste koskettaa useita autonvalmistajia. Viimeisimmät uutiset tulevat Daimlerin ja Stellantiksen suunnalta.

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi tämän tulevan jatkumaan vielä selvästi seuraavan vuoden puolelle. Lausunto vastaa myös Daimlerin näkemystä, jonka mukaan puolijohteiden saatavuusongelmat tulevat näkymään automyynnissä vuoden toisen puolikkaan lisäksi myös ensi vuoden puolelle. Daimler uskoo ongelman kuitenkin hieman helpottavan ensi vuonna.

– Sen perusteella mitä itse havaitsen, enkä ole varma että tiedän aivan kaikesta, tämä puolijohdekriisi tulee venymään helposti vuoden 2022 puolelle, sillä ei ole nähtävissä riittävästi merkkejä Aasian lisääntyneen tuotannon saapumisesta länteen lähitulevaisuudessa, kommentoi Tavares.

Maailmanlaajuinen pula puolijohdevalmisteista tuntuu erityisesti nyt, kun uusien autojen kysyntä on jälleen kasvanut. Maailmantalous on toipumassa pandemiasta ja tämä on palauttanut autojen ostajat markkinoille.

Tavaresin mukaan Stellantis aikoo harkita uudelleen mitä mikropiirejä se tulee käyttämään, mutta autossa käytettävän mikropiirin vaihtaminen toiseen kestää noin 18 kuukautta muutoksen monimutkaisuuden vuoksi. Stellantis aikoo priorisoida piirejä korkeimman katteen tuotteisin, kuten monet muutkin autonvalmistajat tekevät.

Tavares sanoi samalla uskovansa sähköautojen hyväksynnän kasvavan viime aikaisten hurjien tulvien myötä. Hän uskoo tämän kasvattavan huolta ilmastonmuutoksesta ja siten ohjaamaan ihmisten kulutusvalintoja. Stellantis on panostamassa suuria summia sähköistykseen.

Kuvituskuva: BMW, Lähteet: Automotive News Europe, Daimler