24.7.2021 Ajoneuvot Pula puolijohdevalmisteista jatkuu ensi vuoteen – BMW, Daimler ja Stellantis kärsivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esimerkiksi BMW odottaa 10 000 auton viimeistelyä vain yhdestä syystä ja näillä näkymin pula puolijohdevalmisteista jatkuu ainakin vuoteen 2022 saakka. Uutisaihe on valitettava ja vanha. Sama ongelma riivaa yhä edelleen eikä loppua ole näkymässä ainakaan ennen ensi vuotta. Pula puolijohdevalmisteista koskettaa koko maailmaa, sillä autoalan lisäksi myös muun muassa viihdeteollisuus painii samojen haasteiden kanssa.Mikropiirien saatavuusongelmien aiheuttamia muutoksia tuotantoon tuli julki jo tammikuussa ja ongelman laajuus alkoi selvitä pian tuon jälkeen. Huhtikuussa Peugeot riisui digimittariston yhdestä automallistaan arvokkaita puolijohdevalmisteita säästääkseen ja pian muut valmistajat seurasivat perässä varusteiden vähentelyssä. Kesäkuussa saimme lukea Daimlerin ja Volkswagenin leikanneen työntekijöidensä tuntimääriä raaka-aineiden rajallisen saatavuuden johdosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW odottaaAutonvalmistajista esimerkiksi BMW on kovasti odotuskannalla. Tällä hetkellä baijerilainen autonvalmistaja ei pysty saattamaan 10 000 auton valmistusta loppuun juuri mikropiirien puutteesta johtuen.BMW kertoi sen kaikkien Saksassa sijaitsevien tehtaiden kärsivän saatavuusongelmista. Yhtiö kertoi jo aiemmin tässä kuussa kyseisen tuotteen olevan valmistuksen pullonkaula, joka on maksanut BMW:lle tänä vuonna jo tähän mennessä noin 30 000 valmistettua autoa.Pula puolijohdevalmisteistaSama haaste koskettaa useita autonvalmistajia. Viimeisimmät uutiset tulevat Daimlerin ja Stellantiksen suunnalta.Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi tämän tulevan jatkumaan vielä selvästi seuraavan vuoden puolelle. Lausunto vastaa myös Daimlerin näkemystä, jonka mukaan puolijohteiden saatavuusongelmat tulevat näkymään automyynnissä vuoden toisen puolikkaan lisäksi myös ensi vuoden puolelle. Daimler uskoo ongelman kuitenkin hieman helpottavan ensi vuonna.– Sen perusteella mitä itse havaitsen, enkä ole varma että tiedän aivan kaikesta, tämä puolijohdekriisi tulee venymään helposti vuoden 2022 puolelle, sillä ei ole nähtävissä riittävästi merkkejä Aasian lisääntyneen tuotannon saapumisesta länteen lähitulevaisuudessa, kommentoi Tavares.Maailmanlaajuinen pula puolijohdevalmisteista tuntuu erityisesti nyt, kun uusien autojen kysyntä on jälleen kasvanut. Maailmantalous on toipumassa pandemiasta ja tämä on palauttanut autojen ostajat markkinoille.Tavaresin mukaan Stellantis aikoo harkita uudelleen mitä mikropiirejä se tulee käyttämään, mutta autossa käytettävän mikropiirin vaihtaminen toiseen kestää noin 18 kuukautta muutoksen monimutkaisuuden vuoksi. Stellantis aikoo priorisoida piirejä korkeimman katteen tuotteisin, kuten monet muutkin autonvalmistajat tekevät.Tavares sanoi samalla uskovansa sähköautojen hyväksynnän kasvavan viime aikaisten hurjien tulvien myötä. Hän uskoo tämän kasvattavan huolta ilmastonmuutoksesta ja siten ohjaamaan ihmisten kulutusvalintoja. Stellantis on panostamassa suuria summia sähköistykseen.Kuvituskuva: BMW, Lähteet: Automotive News Europe, Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen