13.1.2021

Mikropiirien saatavuus huono – myös autonvalmistajat pulassa

Honda e

Mikropiirien saatavuus rajoittaa nyt myös autonvalmistajien tuotantoa Japanista Saksaan. Syitä on useita pandemiasta tulipaloon.

Mikropiirien saatavuus aiheuttaa ongelmia monille autonvalmistajille, mutta ainakin useampi japanilainen ja saksalainen merkki on kertonut haasteista. Honda on kertonut joutuvansa harkitsemaan tästä syystä jopa leikkauksia tuotantoon. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Japanissa ongelmista on kertonut ainakin Honda, Nissan, Subaru ja Suzuki. Ongelman kanssa painiviin saksalaisautomerkkeihin lukeutuvat BMW, Mercedes-Benz sekä Volkswagen – jälkimmäinen toki koko konsernin kaikkien merkkien osalta. Kyseessä ei siis suinkaan ole pieni pulma, vaan maailmanlaajuinen ongelma.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikropiirien saatavuus huono

Honda suunnittelee leikkaavansa tuotantoa 4 000 auton verran tammikuussa. Tämä tulisi koskemaan Hondan Suzukan tehdasta ja siellä valmistettavaa Honda Jazz -mallia, joka tunnetaan muualla nimellä Honda Fit. Pidemmällä aikavälillä pullonkaula saattaa aiheuttaa kymmenien tuhansien ajoneuvojen tuotantovajeen maaliskuuhun mennessä. Syy on yksinkertainen: mikropiirien saatavuus ei riitä.

Hondan edustaja kertoi yhtiön olevan hyvin tietoinen koko alaa koskevasta mikropiirien heikosta saatavuudesta ja se suunnittelee jo vastatoimia. Vielä ei kuitenkaan ole mahdollista sanoa, että kuinka montaa autoa tämä tulee koskemaan tai minkä verran tuotantoa joudutaan sopeuttamaan.

– Koronaviruksen leviäminen on vaikuttanut puolijohteiden ja niihin liittyvien osien tuotantoon. Tulemme hoitamaan ongelman omaa tuotantoamme sopeuttamalla, sanoi Hondan edustaja Automotive News Europelle.

Kiinassa Hondan kanssa yhteistyötä tekevät GAC ja Dongfeng eivät halunneet juurikaan kommentoida aihetta.

Nissan on kertonut Note-mallin tuotannon supistamisesta ja arvioiden mukaan tämä koskisi kuukausitasolla noin 5 000 autoa. Myös Subaru on kärsinyt saatavuusongelmista ja Suzuki aikoo sekin tehdä muutoksia tuotantoon samojen syiden seurauksena.

Samaan aikaan Saksassa Daimler ja Volkswagen Group ovat kertoneet joutuneensa saman ongelman piiriin. Kumpikaan ei ole kertonut tarkemmin toimien laajuudesta.

Volkswagen tiedotti aiheesta jo viime vuoden puolella kertomalla, että sen tarvitsee tehdä muutoksia vuoden ensimmäisen neljänneksen tuotantosuunnitelmiin mikropiirien saatavuusongelmien takia. Automotive News Europen lähteiden mukaan tämä saattaisi tarkoittaa yli 100 000 auton tuotantomenetystä.

Kaksi maailman suurinta autoalan toimittajaa, Robert Bosch ja Continental, tunnustivat mikropiirien saatavuusongelmat Volkswagenin julkitulon jälkeen. BMW on kertonut olevansa jatkuvasti yhteydessä osatoimittajiinsa tämän asian tiimoilta. Baijerilaisvalmistaja ei ole ainakaan toistaiseksi joutunut supistamaan tuotantoa.

Ranskassa tilanne vaikuttaisi toistaiseksi olevan parempi. PSA Groupin edustaja kertoi Automotive News Europelle, että asia ei ole vielä vaikuttanut heidän tuotantoonsa.

Syitä monia

Puolijohdevalmistajat joutuivat pienentämään tuotantoaan pandemian ja siitä seuranneiden rajoitteiden johdosta jo alkuvuodesta 2020. Siitä lähtien tuotanto on laahannut koko ajan kasvavan kysynnän perässä.

Lokakuussa 2020 Asahi Kasei Microdevices kärsi Japanissa tehtaallaan valtavasta tulipalosta. Tämä luonnollisesti heikensi saatavuutta entisestään.

Samaan aikaan matkapuhelimien ja tietokoneiden kysyntä on ollut kovaa ja ne ymmärrettävästi vaativat mikropiirejä. Näin ollen autoteollisuus on joutunut taistelemaan rajallisesta saatavuudesta myös muiden alojen kanssa.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat