29.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Note Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin pieneen tila-autoon ruudikkaampi moottorivaihtoehto. Hyvää: runsaat tilat, runsas varustelu, vääntävä moottori. Huonoa: väsyttävä ajoasento, kevyt ohjaus, iso kääntösäde, hidas lämpeneminen. Nissan Note on yksi markkinoiden järkevimmistä perheautoista tiloiltaan. Menestys maasturisegmentissä ei ole heikentänyt halua tehdä myös tavallisia perheautoja. Noten takapenkin tiloille saa hakea vertaista isommistakin autoluokista, mutta Nissanin lähtöhinnalla kilpailijat jäävät kuitenkin vähiin. Hintaansa nähden Note on myös hyvin varusteltu ja vieläpä varustepakettienkin hinnat ovat edullisia. Toivomisen varaa on silti jäänyt. Jos tilavan auton kuljetuskapasiteettia hyödyntää, 1,2-litrainen perusmoottori on jäänyt vähän alakynteen. Nyt tilanne korjaantuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mekaanisesti ahdettu Nissan on jo esitellyt 1,2-litraisen perusmoottorin Noten lisäksi Micraan ja tuliterään Qashqaihin. Itse asiassa vain Micran ja Noten moottorit ovat yhteneviä kolmisylinterisiä, Qashqain samankokoinen moottori on nelisylinterinen ja turboahdettu DIG-T. Nyt Noteen esitelty DIG-S on siis mekaanisesti ahdettu. Se on vain 18 hevosvoimaa vapaastihengittävää tehokkaampi, mutta eron tekeekin laajempi ja ronskimpi vääntömomentti. Vaikka kiihtyvyysarvokin paranee vain kahdella sekunnilla, käytännössä voiman tunne on koko ajan läsnä pidennetyistä välityksistä huolimatta. Sporttina edes ahdettua Notea ei erehdy pitämään, mutta lisäpotku tekee normaaliajosta vaivattomampaa. Ohituksiin lähtemistä ei tarvitse ujostella ja isommallakin kuormalla ylämäistä selviää pienemmälle vaihtamatta. Tehokkaampi Note ei vierasta moottoritietaipaleitakaan, vauhtia on helppo ylläpitää, eikä melutaso nouse häiritseväksi. Parasta onbensiininkulutuksen vähentyminen muutamalla desillä ahtamattomaan moottoriin verrattuna. Normilukemaan pääsee vain höyhenenkevyellä kaasujalalla, mutta viitosella alkavat lukemat ovat tavallinen näky ajotietokoneessa. Harmillisesti se osoittautui optimistiseksi ja lopputankkaus paljasti kulutukseksi lähes 6 l/100 km. Sekin on kohtuulukema suorituskyky ja tilat huomioiden, eikä himmennä Noten erinomaisuutta perheautona. Tehokkaamman moottorin lisähinta on vain 1 500 euroa, mutta sen saa vain kahteen parempaan varustetasoon, Acentaan ja Teknaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta Hinta alkaen 18 390 € Ajoneuvovero 84 €/ v Moottori 1 198 cm³, bensiinirivimoottori, mekaaninen ahdin, suorasuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4100 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1050 kg Euro NCAP 4 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan