17.10.2021 Ajoneuvot Keidas tikapuurungolla – näin mahtailee uuden Land Cruiserin luksuspainos Lexus LX 600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Cruiserin 70-vuotisjuhlan kunniaksi automaailma sai uuden nelivetojen kuninkaan muutama kuukausi sitten. Kruununsa kuningas saa ainakin kuvainnollisesti nyt, kun Lexus LX siirtyy neljänteen sukupolveensa. 1990-luvun puolessa välissä Lexus jalkautui kansainväliseen F-SUV -luokkaan LX-mallillaan. Tähän katumaastureiden kuninkuusluokkaan lukeutuvat myös muiden muassa Range Rover sekä Cadillac Escalade, uudempina tulokkaina BMW X7 ja M-B GLS. Jo ensimmäisestä polvesta lähtien LX on perustunut emomerkki Toyotan isoon Land Cruiseriin. Juuri niin se tekee nytkin. Perusta on sama vankka maasturi, jonka akselivälikin on millilleen sama (2 850 mm) kuin aina 90-luvulta lähtien. Paljon on kuitenkin myös muuttunut, asiakkaiden toivomuksia on kuunneltu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaihempi ja atleettisempiSiskonsa tavoin LX on käynyt laihdutuskuurilla, ja keventynyt uusimman TNGA-alustasukupolven F-tikapuurungon myötä 200 kilolla. Koko kori on niin ikään aiempaa jäykempi.Asiakaspalautteissaan Lexus on vuosien varrella kuullut paljon tyytymättömyyttä siitä, ettei LX eroa riittävällä tavalla Land Cruiserista. 200-sarjan LX:n viimeisin facelift toi tähän ainakin ulkonäöllistä helpotusta, näyttiväthän L-finesse -muodot jokseenkin hurjilta kolossaalisen maasturin ympärillä.Uudessa LX:ssä on tehty selvä irtiotto sisarmalliin, toki rinnakkain samalla tuotantolinjalla valmistettavissa autoissa on myös sukunäköä. Vähiten eroa on helmoissa, ovissa ja lokasuojissa, eniten keulassa ja perässä. Keula on yläosastaan viistetympi ja se on saanut täysin erilaiset ajovalot, jättimäisen L-finesse-maskin sekä erilaisen konepellin. Perä on LC300:ssa lähes täysin pysty, mutta LX:ssä se on hieman rangerovermaisesti viistetty, tehden vähemmällä peltimäärällä takaosasta muhkeamman näköisen. Peräosa muistuttaa monilta osin uutta NX:ää, tosin muutamaa kertaluokkaa massiivisempana.Jopa F Sportin 22-tuumaiset vanteet on saatu näyttämään LX:ssä ihan tavallisilta pyöriltä, auto kun on niin iso.F Sport tuo hillittyä sporttisuutta Lexuksen lippulaivaan. Tummanpuhuvien design-elementtien lisäksi malliversioon kuuluu myös mutka-ajonautiskeluun viritetty alusta.Jos vain Ultra Luxury riittääLX:ään tulee uutuuden myötä ensi kertaa tarjolle Ultra Luxury -varustetaso, jonka ytimessä on nelipaikkainen konfiguraatio, muiden versioiden ollessa seitsenpaikkaisia. Niin kuin kaikissa tämän luokan edustajissa, muhkeat takaistuimet on suunniteltu täydellistä automatkaa varten. Paitsi auton alusta, myös tämä nojatuoli tekee kaikkensa, ettei siinä (kenties omasta) elokuvastaan nauttiva kyytiläinen saa samppanjoita syliinsä tiukemmallakaan nimismiehenkiharalla. Oikealla puolella istuvan matkustajan asiat ovat kaikkein parhaiten, sillä etuistuin taitettuna hän nauttii jopa 1,1 metrin jalkatilasta.Valtaosa LX:n ostajakunnasta pitää majaansa joko Yhdysvaltain lounaisosassa tai Persianlahden arabimaissa. Näitä alueita yhdistää aavikkoinen ympäristö, joten keidasvertaus ei välttämättä ole kaukaa haettu. Tämän keitaan täytyy kuitenkin myös liikkua, ja siihen tarkoitukseen on kuljettajalle suotu kasapäin avustimia. Mainitsemisen arvoisia lienevät ainakin monikulmaiset kamerat, joilla tilannekuva pysyy yllä aina auton alle asti. Ajoavustimet ja -järjestelmät periytyvät monilta osin Land Cruiserilta, joskin niiden ohjauksessa näkyy vahvasti Lexuksen kädenjälki. Tuskin LX:ää kukaan on oikeasti ihan kovaan maastoon viemässä, mutta kyllä sielläkin pärjää 700 millimetrin kahluusyvyydellä, 44 asteen sivuttaiskallistuskulmalla ja 45 asteen nousukulmalla.Sisätiloissa yleisesti avautuu tämän tason autolle ominaisen laadukas, viimeistelty ja täyteläinen tunnelma, mutta esillepano ei kuitenkaan ole liian raskas. Vaikka sisälläkin kaikki perustuu rakenteellisesti Land Cruiseriin, ovat oikeastaan kaikki erilliset osat LX:ssä omia. Eniten omilta vaikuttavat monitoiminäytöt, joita kojelaudalta löytyy kaksi päällekkäin, yhteispinta-alaltaan 19,3 tuumaa. Yhdessä ne jättävät varjoonsa jopa Tesla Model S:n screenin, ja silti tilaa on jäänyt jos jonkinmoisille fyysisille painikkeille. LC300:sta poiketen mittaristo on digitaalinen ja monitoiminen. Musiikista LX:ssä nautitaan 25:n Mark Levinsonin huippukaiuttimen välityksellä. Kaiken kaikkiaan Lexuksen lähestymistapa maasturien kuninkuusluokkaan on kuitenkin edelleen varsin konservatiivinen.Näkemiin mallimerkintälogiikka, LX 600Aiemmin yleensäkin autojen mallimerkinnät heijastelivat moottorin ominaisuuksia, useimmiten sen iskutilavuutta. Niin oli myös edellispolven LX:n kohdalla: LX 570 tarkoitti todella 5,7-litraista voimanlähdettä. Nyt moottorit pienenevät ja mallimerkinnät vain kasvavat. Uutuudessa mallimerkintä LX 600 tarkoittaa nimittäin 3,4-litraista konetta. Mutta nyt siis tiedämme varmasti, että LX jakaa sisarensa kanssa saman voimanlähteen.Hurjalla tavalla pienentynyt moottori ei tarkoita heikentynyttä suorituskykyä. Aikaisemman vapaastihengittävän V8:n korvannut ahdettu V6 tarjoilee LC:n kanssa samat 415 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä. Tehoa on tullut lisää noin 50 hevosvoimaa, vääntöä on puolestaan yli sata newtonmetriä enemmän. Dieselvaihtoehto ei LX:n ostajakuntaa puhuttele, paitsi Venäjällä, jossa nähdään uusi 3,3-litrainen V6 mallimerkinnällä LX500d. Polttoaineen kulutuksessa uutuus ei varmasti pääse/joudu edeltäjänsä 20+ litran yhdistettyyn. Hybridiversiota ei ainakaan alkuun nähdä, mutta uutukaisella Tundralla voisi olla sille puolelle jotain annettavaa.Lexus LX:n myötä Land Cruiser 300:n runko valloittaa jälleen yhden alueen Maapallolta, nimittäin Anglo-Amerikan. Läntinen Eurooppa onkin nyt ainoa asuttu maanosa, jossa kumpaakaan versiota ei edelleenkään nähdä.Uusi LX on ollut julkisuudessa vasta muutaman päivän, mutta sen maski on jo ehditty julistaa maailman suurimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset vievät Lexuksensa maastoon Japanilaiset autonvalmistajat ovat tunnettuja tavastaan tehdä omille kotimarkkinoilleen kokonaan omia malliversioita. LX:n kohdalla tällainen only for Japan -tapaus on maastoon viritetty versio. Ulkomaille vietävissä versioissa on hirvittävän kalliit, suuret vanteet, eikä niissä ole kuin taka-akselilla Torsen-tasauspyörästö. Offroad-LX:ssä puolestaan on tasauspyörästön lukot, maastorenkaat 18-tuumaisilla vanteilla sekä riittävästi fylliä helmoissa. Tarpeeksi pätevä paja lisää tähän vielä vinssit ja snorkkelit, aivan kuten edellissukupolviinkin on nähty tehtävän. Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaHybridijohtajat hippasilla – Lexus LS 500h kiristää kilpailua Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Ensi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Kalifornian paisteeseen – Lexus LC 500 Convertible Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Koeajo: helppo hybridi – Lexus RX 450h Hybrid Koeajo: kiehtova, kaunis ja ristiriitainen Lexus LC 500h Nimi muutettu: meillä myytävä Toyota Land Cruiser on tehty sekoittamalla työkalua ja luksusmaasturia Toyota Land Cruiser 200 väistyy seuraajan tieltä – 14 vuotta V8-menestystä takana Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous