10.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: BMW i4 – erinomainen kompromisseista huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoilta autonvalmistajilta on alkanut ilmestyä markkinoille autoja, jotka on rakennettu varta vasten sähköautoille suunnitelluille perusrakenteille. BMW i4 sen sijaan ei ole tällainen auto, mutta tiloja lukuun ottamatta se on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Hyvää: Voimalinja, ajettavuus. Huonoa: Tilat. BMW i4 -täyssähköauto rakentuu BMW:n CLAR-perusrakenteelle, johon pohjautuu nykyisen sähköautomalliston lisäksi käytännössä valmistajan kaikki polttomoottoritoimiset autot 3- sarjasta aina 8-sarjaan asti.Käytännössä isoin vaikutus tällä on tilankäyttöön: konepellin alla ei ole säilytystilaa, ja lattia nousee takamatkustajien osalta ikävän korkealle. Tämän myötä takana matkustava aikuinen joutuu istumaan jyrkästi pakaroillaan ja jalat koukussa. Autosta löytyy myös kookas kardaanitunneli joka rokottaa keskipaikan matkustusmukavuutta.Myöskään pään tilaa ei takaistuimilla ole kehuttavasti. Tavaratilaa autossa on 470 litraa, eli täsmälleen saman verran kuin 4-sarjan Gran Coupéssa, jonka koriin i4 pitkälti perustuukin.Ohjaamon ilme on bemaristeille varmasti tuttu, vaikka ei olisi aiemmin valmistajan sähköautoihin tutustunutkaan.Kuljettajan paikalla tiloista ei sen sijaan ole valittamista. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, ja suunnanvaihtaja on täysin samanlainen kuin automaattivaihteisen bensiinimallin vaihdekeppi. Polttomoottori-bemaristin ei siis tarvitse ajamisen osalta juuri totutella uuteen. Ainoa ero on, että kun D-asennosta keppiä siirtää vasemmalle, ei tarjolla ole enää manuaalista vaihteen naputtelua, vaan voimakkaammin regeneroiva B-ajotila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköspeksit kunnossaPolttomoottoripohjaisuudesta muistuttaa myös muotoilu: takapuskurissa on pakoputkille suunnitellut syvennykset.Polttomoottoriperusteisuudesta huolimatta sähköautospeksit ovat niin ikään hyvällä tolalla. Korkeimmaksi lataustehoksi ilmoitetaan 200 kilowattia ja WLTP-toimintamatkaksi lähes 600 km. Käytännön testauksella latausteho saatiin käymään ilmoitetussa huippulukemassa, ja teho myös pysyi puoleen akkuun asti sadan kW:n yläpuolella. Toimintamatkakin on käytännössäkin hyvä, reippaassa moottori- ja maantieajossa autolla päästiin kesäkelissä yli 400 km.Koti- ja asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, joka alkaa olemaan oletusarvo uusille täyssähköautoille.Merkin mukainenSähköautoista löytyy usein reilusti voimaa. BMW i4:n perusmallistakin löytyy kiitettävät 250 kW (340 hv). Vauhdinnälkäisille suunnattu i4 M50 nokittaa tämän 150 kW:lla (204 hv:lla). Lisätehosta ei kuitenkaan jää koeajoyksilölläkään haaveilemaan. Jo numeroista voi päätellä, että ohitukset käyvät vaivatta, ja lisäksi terävämmällä polkaisulla peräkin irtoaa helposti pieneen leikittelyyn. Suorilla teillä vatsanpohjasta ei sen sijaan kouraise M50-mallin tapaan edes kaasupolkimen iskeytyessä pohjaan.Kuitenkaan auton ohjaimissa ei osaa tällaista ominaisuutta kovin usein edes kaivata. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen: voimalinja toimii sähköautojenkin mittakaavassa varsin tasaisesti, poljintuntumat ovat yhteensopivat ja BMW on selvästi alkanut skarppaamaan myös joidenkin vuosien hakuammunnan jälkeen ohjaustuntumassakin.Alusta on tarpeeksi mukava tavalliseen ajoon, mutta ei liian löysä etteikö autolla voisi myös hieman leikitellä. i4 on sitä mitä polttomoottoripuolella 3-sarjalaiset ovat edustaneet: arkikäyttöinen auto jonka ratissa ei harmita.Tietysti pienempi omamassa tekisi autosta tunnokkaamman, mutta tämä hinta jokaisessa sähköautossa on toistaiseksi maksettava. Arkikäyttöisyyttä taas olisi saatu lisää asentamalla voimalinja esimerkiksi 3-sarjan farmarin koriin. Kuitenkin kaikkiaan BMW i4 on kelpo kompromissi, ja sähköauto jollaista BMW:ltä osasi toivoakin.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: BMW i4 M50 – Oodi voimalle BMW i4:stä tulossa edullisempi versio – pienempi akku ja vähemmän tehoa Maailman suurin sähköautotesti: mukana 31 mallia Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät Moottori selvitti: Sähköautojen toimitusajoissa isoja eroja Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost BMW i4 eDrive 40 Charged Plus Hinta alkaen 65 860 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 340 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 83,9 / 80,7 kWh. Toimintamatka 590 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,4 (yhd.) Mitat pituus 4783 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2856 mm Tavaratila: 470–1290 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous