23.10.2021

Koeajo: Ford Ranger -erikoismallit eli rapaa ja nelivetoja Porvoossa

Ford Ranger erikoismallit Porvoo Raptor SE avolava pickup

Ford on piristänyt Ranger-avolavamallistoaan muutamilla erikoisversioilla. Radikaalien muutosten sijaan pickup-katras on koostettu sekoittamalla aineksia uudelleen.

Ford Ranger esiteltiin T6-mallipolven myötä jo 2011, mutta pari kattavaa päivityskierrosta ovat pitäneet avolavan tiukasti mukana hyötyajoneuvokisassa. Uusikin Ranger häämöttää jo horisontissa lähivuosille, mutta sitä ennen Ford halusi virkistää koko mallistoa uusilla tulkinnoilla tutuista varustetasoista.

Ranger-mallistossa on aina vetotapana kytkettävä neliveto, josta löytyy erikseen myös vaihtoehdot takavedolle ja hitaalle nelivedolle. Moottori- ja vaihteistovaihtoehdot puolestaan riippuvat eniten varustetasosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Susi ja myrsky

Ford Ranger Wolftrak perustuu XLT-varusteluun, joten villeimpien vimpaimien sijaan pääpaino on työkalumaisessa käytettävyydessä. Pelkistetyt puskurit, lavan kaaret, mattamustat yksityiskohdat ja muotoiltu lavakaukalo ovat osa mallin varustelua. Kantavuus on 945 – 1 080 kilogrammaa. Harmaasävyisellä värikartastolla ja susimaisen mallimerkinnän ripottelu sinne tänne muistuttavat, että myös työkalulla voi olla tarina.

Moottorivaihtoehtona Wolftrakissa on 170 hevosvoiman diesel, joko manuaalina tai automaattina. Lyhyellä testilenkillä Wolftrak selvittääkin lohkareisen ja paikoin jyrkähkön nousun pienellä päättäväisyydellä manuaalivaihteisenakin. Kauneusvirheenä ensimmäiset liikkeellelähdöt sujuvat ryntäillen turhankin äkäisen kytkinpolkimen ansiosta.

Manuaalivaihteisena Super Cabin hinnat alkavat 40 065 eurosta ja automaattivaihteisena 44 869 eurosta, Double Cabin ollessa puolestaan 55 671 euroa tai 63 459 euroa vaihteistosta riippuen. N2G-luokkaan rekisteröitynä koko Wolftrak-mallisto sijoittuu kompaktiin 42 135 – 45 795 euron haarukkaan.

Ford Ranger Stormtrak avolava pickup

Näyttävämpää elämäntapaversiota edustaa uusi Ford Ranger Stormtrak, joka on nautinnollisempi versio tutusta Wildtrak-varustelusta. Oma keulailme ja oma erikoisväri (paloautonpunainen Rapid Red) kertovat jo ennen mallimerkintöjä, että Stormtrakissa on enemmän kyse kohtuullisten teiden kulkemisesta. Rengastuksena malliversiossa ovat tosin 18-tuumaiset All Terrainit. Myös lavan käytettävyyteen on panostettu jakajan ja Double Cabissa myös sähkökäyttöisen katteen myötä.

Moottorina on mallistosta tuttu 213-hevosvoimainen diesel 10-vaihteisen automaatin parina. Stormtrak liikkuu ilman kuormaakin mukavasti asvalttitiestön puolella ja kattavan varustelun ansiosta arkimukavuudestakaan ei tarvitse tinkiä. Jos mielikuvissa ovat Amerikan serkut lifestyle-avolavoineen, lienee Stormtrak eräs parhaista vaihtoehdoista eurooppalaisessa mittakaavassa.

Ford Ranger Stormtrak avolava pickup

Ford Ranger Stormtrakin hinnat alkavat Super Cabin 55 209 eurosta ja Double Cabin 77 101 eurosta. N2G-rekisteröitynä vastaavat hinnat ovat 54 690 ja 55 150 euroa.

Rapaa ja rallia

Malliston erikoisin lienee Ranger MS-RT, jonka kädenjäljestä vastaa rallitaipaleilta tutun M-Sportin hyötyajoneuvopuoli. Muutamien huolella valittujen yksityiskohtien lisäksi MS-RT ei kuitenkaan eroa muusta mallistosta kovinkaan merkittävästi. Näyttävin muutoksista ovat 20-tuumaiset OZ Racingin vanteet. Arvokkaiden yksityiskohtien takia MS-RT jää pois Suomen tuontiohjelmasta.

Ford Ranger MS-RT
Rallityyliä henkivä Ranger MS-RT ei tule Suomen tuontiohjelmaan.

Neljäntenä uutena erikoismallina on Ford Ranger Raptor Special Edition. Löyhästi Rangereiden sukupuuhun kuuluva Raptor on hurmannut niin vapaalla kuin virka-ajallakin, sillä rungosta alkaen tehdyt mittavat muutokset nostavat auton suorituskyvyn uudelle tasolle. Moottoritiellä Raptor kärsii hiukan mukavuudessa sisarmalleihin verrattuna, mutta ero jää pieneksi verrattuna maastokyvyissä olevaan eroon.

Ford Ranger Raptor SE avolava pickup

Aiemmin Ford Ranger Raptor on ollut edukseen muun muassa Marokon dyyneillä ja rannoilla, joissa autolla voi ylläpitää lähes absurdia matkavauhtia. Tällä kertaa haastava testilenkki vei kuitenkin märille kallioille, mäntymetsän ahtauteen ja rapaisiin tienuriin, tarjoten erilaisen näkemyksen Raptorin kyvyistä. Foxin mainiot iskunvaimentimet suoriutuvat paremmin hiukan ripeämmästä ajosta, mutta alusta ei ole epämukava hitaammassakaan rynkytyksessä.

Kuljettajan työtehtävien helpottamiseksi autosta löytyy apukeinoja useimpiin tilanteisiin joko nelivedon tai ajo-ohjelmien muodossa. Rangerin perusikä näkyy tosin siinä, että esimerkiksi kameratekniikan apuja ei hyödynnetä korkean keulan peittämässä etunäkyvyydessä. Malliston Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä ei ole uusinta uutta, mutta sopii auton muuhun luonteeseen hyvin.

Ford Ranger Raptor SE avolava pickup

Ford Ranger Raptor Special Edition eroaa perusmallista rajoitetun toimitusmäärän lisäksi lähinnä muutamissa kosmeettisissa yksityiskohdissa. Uusi tarrapaketti tuo punaista sävyä grafiikoihin ja väri näkyy myös hinauslenkeissä, kyljissä ja sisustan ompeleissa. Hyvää ei ole koettu tarpeelliseksi järkyttää. Moottorina on tuttu 213-hevosvoimainen diesel, joka ei ole auton paras puoli, mutta vimmatusti vaihtava kymmenvaihteinen automaatti pitää voimanlähteen aina oikealla kierrosalueella.

Ford Ranger Raptor SE avolava pickup

Ford Ranger Raptor Special Editionin hinnat alkavat 102 876 eurosta ja auto on mahdollista rekisteröidä myös alennetun veron N1- ja N2G-luokkiin (78 576 euroa ja 66 480 euroa).

Erikoisjoukko

Yhdysvalloissa Fordilla on vauhti päällä myös Rangerin sukulaisen Broncon ja avolava-Maverickin muodossa, mutta mallien saapumisesta Eurooppaan ei ole vielä juuta eikä jaata.

Ford Ranger -malliston erikoisversiot on toteutettu pääasiassa maltillisin varusteversioin, joissa kuitenkin nojataan autojen odotettuihin käyttötarkoituksiin. Suomessa hyötyajoneuvomarkkinat ovat kohtuullisen vakaat vuodesta toiseen, joten Fordilla on hyvä käsitys autojen ostajista ja käyttötarkoituksista. Korona-ajan mielenkiintoisiin ilmiöihin kuuluu kuitenkin yksityisasiakkaiden määrän nousu Ranger-ostajakunnassa. Rajoitetun erän malliversiot ovat mallistossa ikään kuin käymässä, eli ne eivät korvaa esimerkiksi XLT:tä tai Wildtrakia pysyvästi.

Ford Ranger Raptor SE avolava pickup

Malliston hienovaraiset luonne-erot hahmottuvat parhaiten, kun autoja vertailee toisiinsa vieretysten tai ajamalla vuorotellen. Uusista malliversioista Wolftrak on suunniteltu suorimmin ammattikäyttöön, Stormtrak tuo ripauksen länttä auton ulkonäköön ja mukavuuteen, ja Ranger Raptor on edelleen malliston erityistapaus rankempaan menoon.

Ford Ranger Raptor SE avolava pickup

Suomessa ja Euroopassa avolavat eivät ole saavuttaneet Yhdysvaltojen kaltaista megasuosiota, mutta niiden käytännöllisyyttä tietyissä rooleissa on vaikea kiistää. Myös pickupien konstailemattomuus hurmaa yhä monimutkaistuvien crossovereiden maailmassa.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Ford Ranger Stormtrak Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4

Hinta alkaen

77 100 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

77 100 €

Moottori

Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

157 kW (213 hv), 3500 r/min

Vääntö

500 Nm (1750-2000 r/min)

Vääntö

500 Nm (1750-2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 9,2 (yhd.)

CO2-päästöt

241 g/km

Mitat

pituus 5282 mm, leveys 1867 mm, korkeus 1848 mm, akseliväli 3220 mm
Omamassa: 2246 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat