25.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: ladattu ja päivitetty – Lexus NX 300h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus NX 300h uudistettiin, mutta paljon jäi ennalleenkin. Hyvää: vaivaton hybridivoimalinja, sisätilat. Huonoa: ergonomian yksityiskohdat, viivyttelevä neliveto. Lexuksen katumaastureista vähemmän suuri, NX 300h, esiteltiin alun perin vuonna 2014. Nyt mallille tehtiin kevyt päivitys, jonka havaitsee parhaiten keulan muuttuneiden ilmanottoaukkojen sekä modifioitujen ajovalojen perusteella.Sisustuksessa suuret linjat ovat ennallaan. Korkea keskikonsoli jakaa etumatkustajat omiin lokeroihinsa, ja istuimet tarjoavat oivallisen tuen. Ohjauspyörän etäisyyssäätö tosin on rajallinen; näillä eväillä ratti jää hieman liian kauas kuskista.Tärkein muutos kojelaudassa on aiempaa isompi keskinäyttö. Aiemmin sen halkaisija oli kaikissa malleissa 7 tuumaa, nyt varustelusta riippuen joko 8 tai 10,3 tuumaa. Samalla automaatti-ilmastoinnin nappulaviidakko on entistä harvempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähäkkä säädinAuton muita toimintoja ohjaavaa kosketuslevyä rannetukineen on hieman suurennettu. Käyttö ei ole aivan sulavaa, sillä levyn osoitin pomppii näytöllä turhan hätäisesti. Syvällisemmät säätötoimenpiteet on siis syytä tehdä auton ollessa pysähdyksissä.Lisävaivaa tuottaa vain 5 km/h portain säädettävä mukautuva vakionopeudensäädin, joka kaiken lisäksi reagoi moottoritiellä liian aikaisin ohitettaviin autoihin. Tikkumainen käyttövipu ohjauspyörän alla on sentään kätevä käyttää.Myös puheentunnistuksen nappula ratin vasemmassa puolassa on herkkä vahinkopainalluksille. Näiltä osin on käynyt kuten kasvojenkohennuksissa monesti: aivan kaikkia epäkohtia ei enää ole viitsitty lähteä mallin elinkaaren lopulla korjailemaan.Tekniikka tuttuaVaikka Lexus on ryhtynyt kutsumaan autojaan markkinointihenkisesti ”itselataaviksi hybrideiksi”, tekniikassa mikään ei ole muuttunut. Voimalinjan muodostavat etuakselia liikuttavat bensakone ja sähkömoottori sekä taka-akselia pyörittävä toinen sähkömoottori.Perinteistä nivel- eli kansanomaisemmin kardaaniakselia ei siis autossa ole. Saatavilla on myös etuvetoinen perusversio yhdellä sähkömoottorilla.Suorituskykyyn sopivat samat sanat kuin useimpiin muihinkin Lexuksiin: ei räjähtävää, mutta vaivatonta ja helposti annosteltavaa. Koska sähkömoottoreissa on suhteessa runsaasti potkua, ei polttomoottorin tarvitse normaaliajossa juuri ahdistua. Talvella takkuisaaNeliveto ei, pitkälti toteutustavastaan johtuen, ole talven liukkailla niitä sulavimpia tai vikkelimpiä. Etupyörät lyövät ensin hetken aikaa joutavaa ennen kuin takaveto astuu peliin, ja ajonvakautuskin pyrkii omalta osaltaan katkomaan menoa.Alusta, jota on faceliftin yhteydessä hienosäädetty, on hieman pintakova ja melutasokin vaikuttaa herkältä tienpinnan laadun vaihteluille: joskus mennään melkein sukkasillaan, useimmiten kuitenkin tavanomaisemman jyrinän saattelemana.Takapenkillä riittää väljyyttä pidemmällekin, mutta korkealle sijoitettu lattia heikentää reisitukea merkittävästi. Myös tavaratilan pohja on korkealla, mutta toisaalta se mahdollistaa tasaisen laajennuksen matkustamoon. Suksiluukku jää tosin toivomuslistalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijoiden kurimuksessaTämänkokoisissa premium-luokan katumaastureissa on tapahtunut viime aikoina poikkeuksellisen paljon. Uutta mallia on esitelty niin Alfa Romeon, Audin, BMW:n, Jaguarin, Mercedes-Benzin kuin Volvonkin suunnilta.Kivikovassa seurassa Lexus ei aivan tunnu kaikilta yksityiskohdiltaan pärjäävän, mutta omaleimainen valinta japanilaismaasturi epäilemättä edelleen on – etenkin hybridivoimalinjallaan tässä turbodieselien luvatussa luokassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.lexus.fi/nx Lexus NX 300h AWD Business Hinta alkaen 56 041 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 678 € Moottori Hybridi: Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 5700 r/min Vääntö 210 Nm (4200–4400 r/min) Vääntö 210 Nm (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 197 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2660 mm Muu tieto Sähkömoottorit 105+50 kW (143+68 hv), 270+139 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”