19.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: retrosti uusi – SsangYong Rexton 4×4 7AT Quartz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton on jännittävä yhdistelmä yllättävää uutuutta ja odottamatonta vanhanaikaisuutta.. Hyvää: tasoloikka, kattava varustelu, koko. Huonoa: maantiekäytös, karkeus, hinta. Kolmannen korealaisvalmistajan, SsangYongin, iso maasturi on aiemmin lähtenyt taistoon hiukan altavastaajana. Kun uusi mallipolvi on hinnoiteltu vielä kymppitonnia kalliimmaksi, ei epäilevältä asenteelta voi välttyä.Uusi neljännen polven Rexton tuntuu kuitenkin loikanneen vieläkin enemmän kohti muiden kilpailijoiden asettamaa nykytasoa. On kokoa, kykyä, mukavuutta ja varusteita. Järkälemäinen tikapuurunkoinen maastoauto on trendikkäiden katumaastureiden keskellä kuin norsu ponilauman keskellä. Maavaraa on 224 milliä ja astinlaudat saattavat tulla monella tarpeeseen.Isosta autosta on tarjolla myös seitsemänpaikkainen versio ja kahdelle rekisteröity pakettiauto. Tavaratilaa on 820 litraa ja maksimissaan tavaraa mahtuu peräti kaksi kuutiometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurhankin jännittäväRextonin moottorina on 2,2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, joka vauhdittaa maasturia 181 hevosvoimalla ja 420 newtonmetrillä. Seitsemänvaihteinen automaatti on peräisin Mercedes-Benziltä. Nelivedon voi kytkeä päälle ja pois vielä 100 km/h nopeudessa ja kunnon haasteissa etenemiseen tarjolla on hidas neliveto.Kiihdyttäessä Rextonin matkustamoon kantautuu dieselin mylvintä, mutta muuten moottori- ja tiemelu on hyvin hallinnassa. Mercedes-Benziltä lainattu automaattivaihteisto toimii sujuvasti. Voimalinjan suorituskyky riittääkin hyvin Rextonin etenemiseen, vaikka keskitasauspyörästön puuttuminen tekee nelivedolla kääntymisestä paikoin kankeaa. Alusta toimii perusmukavasti, joskin terävät saumat tuntuvat matkustamossa saakka.Maantiellä Rexton kulkee vakaasti, mutta pitkän ja pehmeän auton perä on taipuvainen heiluriliikkeeseen esimerkiksi moottoritien ohituksista palattaessa liukkaalla kelillä. Myös painavan auton (omamassa 2 180 kg) vaatimat jarrutusetäisyydet voivat vaatia kuljettajalta tarkkaavaisuutta.Vähän retro, vähän uusiKattavasti varusteltu Rexton on jännittävä kokoelma erilaisia vimpaimia, joiden toteutus on vaihteleva. Esimerkiksi hiukan vanhahtavien kaukovalojen automaattitoiminto toimii perusvarmasti. Vastaavasti liikennemerkkitunnistus hoksaa kyllä yleisimmät merkit mainiosti, mutta järjestelmä näyttää vain tunnistaneensa liikennemerkin, eikä tietoa voi tarkastella myöhemmin mistään.Tarjolla on eräs markkinoiden parhaista peruutuskameroista, kiitos terävän ja selkeän viihdejärjestelmän näytön. Navigaattorin toiminta ei hurmannut järjestelmän oletusasetuksilla, mutta karttaruutu näyttää GPS-nopeuden, jotta kuljettaja voi arvioida todellisen ajonopeutensa.Rextonin erikoisin ominaisuus lienee kyky nauhoittaa radiolähetyksiä auton muistiin kuin C-kasetille konsanaan. Onneksi tarjolla on myös perinteisempi bluetooth-tuki.Kattavasta varustelistasta löytyy myös automaattisella jarrutustoiminnolla varustettu törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Matkustamossa käytetyt materiaalit ovat sanalla sanoen edullisia. Suurin moite kohdistuu muovi- ja nahkalaatuihin, puuosien ollessa positiivinen poikkeus.Kuin katettu avolavaEdes pakettiautomallin lähtöhinta 45 990 euroa ei ole pieni raha autosta ja viisipaikkaisena SsangYong Rexton maksaa 57 390 euroa. Kun lisävarustelistalta napsitaan vielä vaikkapa koeajoauton 20-tuumaiset vanteet, ksenon-ajovalot ja astinlaudat, on hintalapussa jo huikeat 60 000 euroa.Toisaalta kilpailijoiden löytäminen autolle on hankalaa. Monessa mielessä auto kilpailee Land Cruiserin ja Range Roverin hallitsemassa luokassa, mutta lähestymistapa muistuttaa enemmän avolava-autoa.Valmistajan maalaamasta luksusimagosta huolimatta SsangYong Rexton onkin tehty tekemään töitä. Jopa maahantuoja korostaa auton 3 000 kilogramman vetokykyä. Työkalua etsivälle ei ole vielä ylettömästi tarjontaa, joten Rexton on tervetullut lisä markkinoille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen SsangYong Rexton 4x4 7AT Quartz Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 500 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 4850 (kaup.) / 1960 (maant.) / NEDC-kulutus 1825 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1825 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 2 vuotta ammattikäyttö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Historia Päivän kuva: Renault 16 perhefarkun prototyyppinä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja