8.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris 1.5 hybrid – Itsevarmemmin ottein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Yaris huokuu itsevarmuutta, sillä japanilaismerkki tietää kompaktiautonsa olevan oikeilla jäljillä. Hyvää: ajettavuus, hybridijärjes-telmän toiminta, kompakti koko. Huonoa: lievä rauhattomuus moottoritiellä, tietoviihdejärjestelmä. Neljännen polven Yaris Hybrid jatkaa siitä, mihin edellinen mallipolvi eräällä tavalla jäi. Valmistajan käyntikortiksi muodostunut hybriditekniikka on edelleen Yariksen keihäänkärkenä, ja koko auto on kehitetty puhtaalta pöydältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi luista alkaenMuodonmuutos on tällä kertaa aloitettu pohjarakenteesta, sillä myös Yaris siirtyy nyt Toyotan TNGA-pohjaratkaisuperheen pariin: tällä kertaa tarkempi versio on GA-B. Tuttuun tapaan Toyota kertoo TNGA-perustan tuovan painonsäästöä ja parantavan korin vääntöjäykkyttä noin kolmanneksella. Samalla painopiste on tuotu mahdollisimman alas.Liikkeessä muutos tuntuukin, sillä matalan painopisteen ja jäykempien akselistojen tukipisteiden ansiosta Yaris kääntyy terävämmin ja varmemmin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen huikea mutta lineaarinen, ja ohjauksen keskitys toimii hyvin. Moottoritiellä Yaris tuntuu kilpailijoitaan pikkuautomaisemmalta, mutta taajamassa sama perusvire realisoituu ketteryytenä.Voimalinjapuolellakin on luvassa uutta. 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on sukua Corollan 2,0-litraiselle, ja tavoittelee jälleen hyvää termistä hyötysuhdetta. Samalla hybridin sähkötekniikkaa on päivitetty, ja litium-ioniakuston ansiosta kiloja säästyy muualle. Hybridin yhteisteho on kasvanut 116 hevosvoimaan. Voimavarat riittävät hienosti jopa ohituksiin, vaikka portaattoman automaattivaihteiston yhteydessä polttomoottorista lähteekin mylvähtelevää pärinää.Seka-ajossa kulutus jäi alle viiden litran sadalla, suosien kevyempää taajamaelämää moottoriteiden sijaan. Toyotalle tuttuun tapaan hybiridjärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta huomiota. Auto kuitenkin kertoo sanallisia vinkkejä päättyneen ajosuorituksen pohjalta, mikäli taloudellisuuttaan haluaa viilata.Inspiraationa musta soijapapuToyota on ovelasti myös muuttanut Yariksen mittasuhteita. Korkeudesta on lähtenyt 40 mm, kiitos alemmas sijoitettujen istuinten ja myöhemmin myyntiin tulevan Yaris Cross -maastomallin tuoman vapauden. Akseliväli on venynyt 50 mm, mutta itse auto on lyhentynyt 5 mm. Pituudessa tärkein arvo on pysytteleminen alle neljän metrin luokassa. Muotoilun inspiraationa on muuten toiminut musta soijapapu, kuromame. Auton koko huomioon ottaen sisätilat ovatkin hyvällä tolalla. Tavaratila on takaistuimen normaaliasennossa 286-litrainen. Kuljettajan työpisteellä merkittävin tilaero tulee hiukan kasvaneesta hartiatilasta.Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä on Toyotan tuttu 10-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on ollut vanhahtava jo useamman vuoden. Enemmän älyä kaipaaville tarjolla on kuitenkin puhelinpeilaus (Apple CarPlay & Android Auto). Älypuhelimelle on saatavissa langaton latauskolo keskikonsoliin.Kuljettajalle tiedot kerrotaan Style-varustelusta alkaen uudella kiikarimallisella mittaristolla, jonka digiretrotyyli on onneksi selkeää. Tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Toyota on samalla päivittänyt ajoavustimensa Safety Sense 2.5:ksi kutsutuksi yhteispaketiksi. VetovastuuseenYariksen historian ensimmäisiin uutuuksiin kuuluu myös vetokoukku hybridin yhteydessä, joskin 450 kilogramman vetomassa on suunniteltu enemmän pyöräkoukuille kuin suuriin mökkiremontteihin.Yariksen 20 vuoden kehitystyö ja menestyminen sekä segmentissään että hybridisaralla ovat antaneet Toyotalle tervetullutta itseluottamusta uuden polven suunnittelussa. Toisaalta malli voi keskittyä nyt kaupunkiauton rooliin, sillä tila-automaisempia tehtäviä varten Toyota tuo markkinoille ajan hermolla olevan Yaris Crossin.Yaris-malliston hinnat alkavat 1,0-litraisen VVT-i Lifen 16 793 eurosta. Kookkaampina moottorivaihtoehtoina ovat 1,5-litrainen VVT-IW (17 612 euroa) ja 1.5 Hybrid (alkaen 20 990 euroa). Maahantuoja arvioi, että hybridit muodostavat noin 80 prosenttia uuden Yariksen myynnistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 23 496 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 944 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv). Teho 67 kW (91 hv), 5500 r/min Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 92 g/km Mitat pituus 3940 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan