24.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 P8 -täyssähköauto on taattua Volvoa – kulutusta myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo on vakiintunut laajalla lataushybridien mallistolla piuha-autojen kärkipäähän. Nykymallistosta on kuitenkin puuttunut täysin polttomoottoriton vaihtoehto, ja ensimmäisenä aukon ruotsalaisessa sivistyksessä täyttää Volvo XC40 P8 AWD. Hyvää: helppous, voima, hiljaisuus, navigointi. Huonoa: kulutus, alustan kovuus. Volvo XC40 P8 -täyssähköauton resepti on hyvin samanlainen kuin muillakin: valitaan mallistosta auto, joka on keskikokoinen ja mielellään katumaasturi, asennetaan siihen sähkövoimalinja niin, että sähkömoottorien yhteisteho on nelisensataa hevosvoimaa ja akun kapasiteetti vähintään 75 kilowattituntia.Volvon tarkemmat ainesosat ovat 78 kilowattitunnin akku ja kaksi 150 kilowatin tehoista sähkömoottoria omille akseleilleen sijoitettuina. Esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin linjasta Volvo poikkeaa kokoluokkaa pienemmällä korilla, saksalaisten sähkö-SUV:t kun perustuivat Q5:een ja GLC:hen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidetään se simppelinäSähkövoimalinjan lisäksi XC40 P8:n suurimmat erot polttomoottorimallistoon ovat umpinainen maski ja uusi Android-pohjainen käyttöliittymä. Viimeksi mainittu on tehty hyvin minimalistiseksi, joten sähkö-Volvoon tottumisen pitäisi käydä helposti, vaikka nykyisen sukupolven Volvoista ei olisikaan kokemusta.Virtapainikkeen täydellinen puuttuminen tosin aiheuttaa hämmennystä – auto on toiminnassa heti kun avain on viety sisälle ja kuljettaja kytkee ajoalueen päälle.Mittaristonäkymä on aiempaa raikkaampi ja tietoviihdejärjestelmän valikkoa on yksinkertaistettu; molemmat tervetulleita uudistuksia. Järjestelmä on kuitenkin samantyylinen kuin aiemmissakin Volvoissa, eli hieman vanhahtavan näköinen.Digitaalisen mittariston haittapuoleksi jää liiankin suppea muokattavuus: esimerkiksi hetkellinen energiankulutus olisi plussaa, kuten myös jäljellä oleva toimintamatka, jonka Volvo näyttää vasta kun akkua on noin neljännes jäljellä. Ennen tätä informoidaan kuitenkin akun kapasiteetista. Muuten mittaristosta näkee kaiken tarvittavan.Pikaisen käyttöliittymän pläräämisen ja vakiovarusteisen Google Maps -navigoinnin määränpään asettamisen jälkeen on aika lähteä liikkeelle.Tuttu ja turvallinenAuto tuntuu juuri siltä miltä sen kuuluukin, eli tavalliselta Volvolta. Kun päällä on yhden polkimen ajotila, regeneroinnin voimakkuus vaatii aluksi totuttelua. Jos jarrupoljinta haluaa päästä käyttämään useammin, voi tuon ajotilan kytkeä pois päältäkin.Suurimpana erona muihin XC40-malleihin on tietenkin tehokkuus. Kun ”kaasun” avaa, sähkömoottorit kyydittävät P8:aa huimaa tahtia eteenpäin – noin 2 200 kilogramman omamassasta huolimatta. Painon vuoksi urheilullinen tunne jää taka-alalle, mutta eipä ainakaan ohituksissa tarvitse arpoa, riittääkö voima.Kasvaneen massan vuoksi jousitusta on jäykistetty, mutta tässä on menty liian pitkälle. Monttujen yli lipumisesta ei ole puhettakaan, vaan alusta on huomattavasti jämäkämpi kuin polttomoottorimalleissa.Erinomainen seikka puolestaan on auton hiljaisuus. Sähkövoimalinjan vinkuminen ei juuri kantaudu ohjaamoon. Moottoritiellä, ainakaan kitkarenkailla sadan kilometrin talvituntinopeudessa, ei kuulu myöskään suhinoita tai renkaiden jyrinää.Sähköpuolessa kehitettävääSähkö-Volvon WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 418 kilometriä, mutta tämän saavuttamiseksi vaaditaan luultavasti kaikkia poppakonsteja rekan perässä ajamisesta lämmityksen sammuttamiseen. Muutaman pakkasasteen kelillä keskikulutus pyöri sekalaisessa ajossa 30 kilowattitunnin tuntumassa sataa kilometriä kohden, mikä on paljon. Tämäkin tosin on ainakin kantikkailla bensiini-Volvolla ajaneille tuttua – nyt vain kuluu kalliin bensiinin sijaan huokeampaa sähköä.Myönnettäköön, että kulutukseen vaikutti varmasti se, että auto jäi muutamaan kertaan esilämmittämättä. Useimmiten se tuli kuitenkin lämmitettyä valmiiksi, sillä auton ohjelman lisäksi ajastusta voi hallita Volvon mobiilisovelluksella. Hidaslataus on kolmivaiheinen, ja parhaimmillaan Type 2 -liittimen kautta voi saavuttaa 11 kilowatin lataustehon. Tällä teholla akku latautuisi tyhjästä täyteen 8 tunnissa ja 15 minuutissa. Pikalatauksen huipputehoksi luvataan 150 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mullistava, mutta toimiiKaikkiaan XC40 P8 ei tarjoa mitään mullistavaa: markkinoilla on jo useita sähköautoja, joilla esimerkiksi Hanko–Nuorgam-taival toteutuisi näppärämmin. Mutta ruotsalaisten sähköauton tarkoituksena ei olekaan olla teknisesti edistyksellisin, eiväthän valmistajan lataushybriditkään edusta minkäänlaista innovaatiohuippua. Tuotteen on määrä olla turvallinen valinta, johon Volvon ostajan on helppo sopeutua. Tämän roolin XC40 P8 hoitaa erinomaisesti, pienistä kompastuskivistä huolimatta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Petri Munukka Volvo XC40 P8 AWD R-Design Hinta alkaen 62 593 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 299 € Moottori Sähköauto neliveto. Edessä 150 kW (201 hv), takana 150 kW (201 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78,0 / 75,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 418 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin