14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.6 EcoBoost Teksti Eila Parviainen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Flexifuel-Focus on hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta ilman lisähintaa. Hyvää: pienet päästöt, jos liikutaan bioetanolilla. Huonoa: kulutus bioetanolilla ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBioetanoliautot palaavat Ford-mallistoon Focus kärjessäAuto, joka käyttää Korkeaseosetanolia E85 on erityisesti ympäristön parasta ajattelevan valinta. Jos tankissa on E85 bioetanolia, jäävät hiilidioksidipäästöt niinkin alas kuin 27 grammaan kilometrillä.Bioetanolin valinta polttoaineeksi on samalla myös arvovalinta kotimaisuuden puolesta, sillä 80 prosenttia E85-polttoaineesta on kotimaisista biojätteistä valmistettua etanolia. Öljystä sen sijaan noin 97 prosenttia tuodaan Venäjältä.Tavallinenkin bensa käyTankkauspisteitä on yli 40 Ahvenanmaalta Rovaniemelle ja jos ne eivät riitä, voi tankkiin laittaa tavallista bensiiniä. Ostohinta ei pomppaa tavalliseen bensiini- tai dieselautoon nähden vaan pysyy samalla tasolla.Polttoaineen litrahinta on mairittelevan edullinen: lokakuun alussa E85 maksoi 1,10 e/l, diesel 1,48 e/l ja 95E10 1,62 e/l.Etanolipolttoainetta kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä, joten se toki tasoittaa hintavertailua.Kymppi polttoaineeseenFord Focus Flexifuel on varustettu 1,6-litraisella (150 hv) EcoBoost-moottorilla, josta riittää puhtia mukavaan ja jouheaan ajoon niin maalla kuin kaupungissa.Koeajotaival pääosin kaupungissa ja matalan nopeuden teillä kulutti noin 9 litraa bioetanolia sadalla kilometrillä. Moottoritieajon painottuessa kulutus kasvoi ja polttoainetta kului jopa liki 11 litraa, kun ajettiin 120 kilometrin tuntinopeuksilla.Näillä kulutuksilla sadan kilometrin taival maksaa Flexifuel Focuksella pelkkinä polttoainekustannuksina 10–12 euroa.Virallinen EU-yhdistetty kulutuslukema on 8,3 litraa sadalla kilometrillä E85-polttoainetta tai 5,9 litraa bensiiniä. Verotuksen perusteena oleva hiilidioksidipäästö on 136 grammaa kilometrillä.Korimalliksi voi valita farmarin, viisiovisen tai neliovisen. Varustetasoja on kaksi: Trend ja Titanium. Edullisimmillaan Flexifuel Focus maksaa 25 075 euroa, koeajettu Titanium-varusteltu viisiovinen malli 30 480 euroa.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Titanium Flexifuel Hinta alkaen 25 075 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 481 € Ajoneuvovero 118 €/ v Moottori bensiinimoottori, ahdin, 4sylinteriä, 6v.-manuualivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5700 r/min Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 277-363 l Omamassa: 1333 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti