14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.6 EcoBoost Teksti Eila Parviainen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Flexifuel-Focus on hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta ilman lisähintaa. Hyvää: pienet päästöt, jos liikutaan bioetanolilla. Huonoa: kulutus bioetanolilla ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBioetanoliautot palaavat Ford-mallistoon Focus kärjessäAuto, joka käyttää Korkeaseosetanolia E85 on erityisesti ympäristön parasta ajattelevan valinta. Jos tankissa on E85 bioetanolia, jäävät hiilidioksidipäästöt niinkin alas kuin 27 grammaan kilometrillä.Bioetanolin valinta polttoaineeksi on samalla myös arvovalinta kotimaisuuden puolesta, sillä 80 prosenttia E85-polttoaineesta on kotimaisista biojätteistä valmistettua etanolia. Öljystä sen sijaan noin 97 prosenttia tuodaan Venäjältä.Tavallinenkin bensa käyTankkauspisteitä on yli 40 Ahvenanmaalta Rovaniemelle ja jos ne eivät riitä, voi tankkiin laittaa tavallista bensiiniä. Ostohinta ei pomppaa tavalliseen bensiini- tai dieselautoon nähden vaan pysyy samalla tasolla.Polttoaineen litrahinta on mairittelevan edullinen: lokakuun alussa E85 maksoi 1,10 e/l, diesel 1,48 e/l ja 95E10 1,62 e/l.Etanolipolttoainetta kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä, joten se toki tasoittaa hintavertailua.Kymppi polttoaineeseenFord Focus Flexifuel on varustettu 1,6-litraisella (150 hv) EcoBoost-moottorilla, josta riittää puhtia mukavaan ja jouheaan ajoon niin maalla kuin kaupungissa.Koeajotaival pääosin kaupungissa ja matalan nopeuden teillä kulutti noin 9 litraa bioetanolia sadalla kilometrillä. Moottoritieajon painottuessa kulutus kasvoi ja polttoainetta kului jopa liki 11 litraa, kun ajettiin 120 kilometrin tuntinopeuksilla.Näillä kulutuksilla sadan kilometrin taival maksaa Flexifuel Focuksella pelkkinä polttoainekustannuksina 10–12 euroa.Virallinen EU-yhdistetty kulutuslukema on 8,3 litraa sadalla kilometrillä E85-polttoainetta tai 5,9 litraa bensiiniä. Verotuksen perusteena oleva hiilidioksidipäästö on 136 grammaa kilometrillä.Korimalliksi voi valita farmarin, viisiovisen tai neliovisen. Varustetasoja on kaksi: Trend ja Titanium. Edullisimmillaan Flexifuel Focus maksaa 25 075 euroa, koeajettu Titanium-varusteltu viisiovinen malli 30 480 euroa.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Titanium Flexifuel Hinta alkaen 25 075 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 481 € Ajoneuvovero 118 €/ v Moottori bensiinimoottori, ahdin, 4sylinteriä, 6v.-manuualivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5700 r/min Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 277-363 l Omamassa: 1333 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”