14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.6 EcoBoost Teksti Eila Parviainen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Flexifuel-Focus on hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta ilman lisähintaa. Hyvää: pienet päästöt, jos liikutaan bioetanolilla. Huonoa: kulutus bioetanolilla ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBioetanoliautot palaavat Ford-mallistoon Focus kärjessäAuto, joka käyttää Korkeaseosetanolia E85 on erityisesti ympäristön parasta ajattelevan valinta. Jos tankissa on E85 bioetanolia, jäävät hiilidioksidipäästöt niinkin alas kuin 27 grammaan kilometrillä.Bioetanolin valinta polttoaineeksi on samalla myös arvovalinta kotimaisuuden puolesta, sillä 80 prosenttia E85-polttoaineesta on kotimaisista biojätteistä valmistettua etanolia. Öljystä sen sijaan noin 97 prosenttia tuodaan Venäjältä.Tavallinenkin bensa käyTankkauspisteitä on yli 40 Ahvenanmaalta Rovaniemelle ja jos ne eivät riitä, voi tankkiin laittaa tavallista bensiiniä. Ostohinta ei pomppaa tavalliseen bensiini- tai dieselautoon nähden vaan pysyy samalla tasolla.Polttoaineen litrahinta on mairittelevan edullinen: lokakuun alussa E85 maksoi 1,10 e/l, diesel 1,48 e/l ja 95E10 1,62 e/l.Etanolipolttoainetta kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä, joten se toki tasoittaa hintavertailua.Kymppi polttoaineeseenFord Focus Flexifuel on varustettu 1,6-litraisella (150 hv) EcoBoost-moottorilla, josta riittää puhtia mukavaan ja jouheaan ajoon niin maalla kuin kaupungissa.Koeajotaival pääosin kaupungissa ja matalan nopeuden teillä kulutti noin 9 litraa bioetanolia sadalla kilometrillä. Moottoritieajon painottuessa kulutus kasvoi ja polttoainetta kului jopa liki 11 litraa, kun ajettiin 120 kilometrin tuntinopeuksilla.Näillä kulutuksilla sadan kilometrin taival maksaa Flexifuel Focuksella pelkkinä polttoainekustannuksina 10–12 euroa.Virallinen EU-yhdistetty kulutuslukema on 8,3 litraa sadalla kilometrillä E85-polttoainetta tai 5,9 litraa bensiiniä. Verotuksen perusteena oleva hiilidioksidipäästö on 136 grammaa kilometrillä.Korimalliksi voi valita farmarin, viisiovisen tai neliovisen. Varustetasoja on kaksi: Trend ja Titanium. Edullisimmillaan Flexifuel Focus maksaa 25 075 euroa, koeajettu Titanium-varusteltu viisiovinen malli 30 480 euroa.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Titanium Flexifuel Hinta alkaen 25 075 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 481 € Ajoneuvovero 118 €/ v Moottori bensiinimoottori, ahdin, 4sylinteriä, 6v.-manuualivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5700 r/min Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 277-363 l Omamassa: 1333 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla