14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinnaltaan kevennetty vähäpäästöinen CR-V on kiinnostava lisä suosikin mallivalikoimaan. Hyvää: moottorin alavääntö, tilat, ketteryys. Huonoa: ohjauksen keskialue (varauksin). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän painoa, päästöjä ja hintaa – siinä suositun Honda CR-V:n tuoreimmat kuulumisetAlkuvuonna markkinoillemme saapunut uusi, neljännen sukupolven Honda CR-V on saamassa odotetun lisän moottoriperheeseen. Civicin yhteydessä esitelty 1.6 i-DTEC istutetaan nyt myös etuvetoisen CR-V:n nokalle.Onnistunut laihdutusUuden voimanlähteen avulla Honda pudotti Civicin hiilidioksidipäästöt alle sadan gramman. Nyt etuvetoisessa CR-V:ssä samalla moottorilla päästään 119 grammaan kilometrillä. Japanilaisvalmistaja nimesi uuden moottoriperheen kolmella sanalla: Earth dreams technology.Pienempi diesel on niin sanottu Eurooppa-moottori. Englannin Swindonissa valmistettavien autojen myynti keskittyy vanhalle mantereelle. Moottori on 47 kiloa kevyempi kuin 2,2-litrainen dieselmoottori ja kun kyseessä on etuveto, myös voimansiirrossa on säästetty painoa.Aiempien kokemusten valossa etuvetoisen CR-V:n kaltaisen auton kysyntä on kymmenyksen luokkaa kokoisissaan.Esimerkiksi crossover-tyyppinen Nissan Qashqai on ensimmäisen vuosipuoliskon perusteella Suomen kolmanneksi myydyin automalli. Suurin osa Qashqain kaupasta perustuu etuvetoiseen mallistoon.Hondalla halutaan uutuusmoottorin innostamana ottaa huomioon myös tilavia crossovereita haikailevat.Entistä ketterämpiKoeajossa alla oli Englannista Ahvenanmaalle tuotu esisarjan auto. Muilta osin auto on tuttu, joskin jousituksessa on tehty muutoksia sekä keveyden että vetotavan johdosta. Jousitusta on pehmennetty mmuun muassa iskunvaimennusta muuttamalla.Pehmeys ei tuntunut häiritsevältä. Auton ketteryys on lisääntynyt, mistä osa johtuu painon pudotuksesta. Käännöksissä oli havaittavissa, että jousituksen ja alustageometrian muutokset tuovat käytökseen lisää täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Ohjaamon melutaso oli alhainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienikin jaksaaPieni moottori tarjoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Se ei ole valtavasti.Mutta peräti 300 newtonmetrin vääntö ja huiput jo 2000 kierroksella, antavat riittävän suorituskyvyn.Sujuva kuusiportainen vaihteisto toki on ahkerassa käytössä, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Pikkumoottori jaksaa hyvän vääntönsä ansiosta viedä isoa autoa sujuvasti ainakin kaupunki- ja maantieajossa. Moottoriteitä ei Ahvenanmaalla päästy kokemaan.Automaattivaihteistoa ei näillä tiedoin ole saatavilla 1,6-litraiseen dieseliin. Varustevaihtoehtoja on saatavilla neljä, S, Comfort, Elegance ja Lifestyle.Honda-tulokas saa ensikasteensa Suomessa lokakuun lopulla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Honda CR-V 1.6 i-DTEC Hinta alkaen 29 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 582 € Ajoneuvovero 101 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 597 cm3, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4570 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 589-1669 l Omamassa: 1541 kg Muu tieto Maavara 165 mm. Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti