14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinnaltaan kevennetty vähäpäästöinen CR-V on kiinnostava lisä suosikin mallivalikoimaan. Hyvää: moottorin alavääntö, tilat, ketteryys. Huonoa: ohjauksen keskialue (varauksin). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän painoa, päästöjä ja hintaa – siinä suositun Honda CR-V:n tuoreimmat kuulumisetAlkuvuonna markkinoillemme saapunut uusi, neljännen sukupolven Honda CR-V on saamassa odotetun lisän moottoriperheeseen. Civicin yhteydessä esitelty 1.6 i-DTEC istutetaan nyt myös etuvetoisen CR-V:n nokalle.Onnistunut laihdutusUuden voimanlähteen avulla Honda pudotti Civicin hiilidioksidipäästöt alle sadan gramman. Nyt etuvetoisessa CR-V:ssä samalla moottorilla päästään 119 grammaan kilometrillä. Japanilaisvalmistaja nimesi uuden moottoriperheen kolmella sanalla: Earth dreams technology.Pienempi diesel on niin sanottu Eurooppa-moottori. Englannin Swindonissa valmistettavien autojen myynti keskittyy vanhalle mantereelle. Moottori on 47 kiloa kevyempi kuin 2,2-litrainen dieselmoottori ja kun kyseessä on etuveto, myös voimansiirrossa on säästetty painoa.Aiempien kokemusten valossa etuvetoisen CR-V:n kaltaisen auton kysyntä on kymmenyksen luokkaa kokoisissaan.Esimerkiksi crossover-tyyppinen Nissan Qashqai on ensimmäisen vuosipuoliskon perusteella Suomen kolmanneksi myydyin automalli. Suurin osa Qashqain kaupasta perustuu etuvetoiseen mallistoon.Hondalla halutaan uutuusmoottorin innostamana ottaa huomioon myös tilavia crossovereita haikailevat.Entistä ketterämpiKoeajossa alla oli Englannista Ahvenanmaalle tuotu esisarjan auto. Muilta osin auto on tuttu, joskin jousituksessa on tehty muutoksia sekä keveyden että vetotavan johdosta. Jousitusta on pehmennetty mmuun muassa iskunvaimennusta muuttamalla.Pehmeys ei tuntunut häiritsevältä. Auton ketteryys on lisääntynyt, mistä osa johtuu painon pudotuksesta. Käännöksissä oli havaittavissa, että jousituksen ja alustageometrian muutokset tuovat käytökseen lisää täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Ohjaamon melutaso oli alhainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienikin jaksaaPieni moottori tarjoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Se ei ole valtavasti.Mutta peräti 300 newtonmetrin vääntö ja huiput jo 2000 kierroksella, antavat riittävän suorituskyvyn.Sujuva kuusiportainen vaihteisto toki on ahkerassa käytössä, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Pikkumoottori jaksaa hyvän vääntönsä ansiosta viedä isoa autoa sujuvasti ainakin kaupunki- ja maantieajossa. Moottoriteitä ei Ahvenanmaalla päästy kokemaan.Automaattivaihteistoa ei näillä tiedoin ole saatavilla 1,6-litraiseen dieseliin. Varustevaihtoehtoja on saatavilla neljä, S, Comfort, Elegance ja Lifestyle.Honda-tulokas saa ensikasteensa Suomessa lokakuun lopulla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Honda CR-V 1.6 i-DTEC Hinta alkaen 29 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 582 € Ajoneuvovero 101 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 597 cm3, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4570 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 589-1669 l Omamassa: 1541 kg Muu tieto Maavara 165 mm. Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa