16.12.2024

Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi

Kuva Tuomas Rajala

Alfa Romeo Junior on italialaisvalmistan vähiten italialainen automalli. Mutta se ei välttämättä haittaa.

Forza Italia! Saapasmaan kansalaiset ja etenkään poliitikot eivät hyvällä katsele kulttuurinsa ryöstöviljelyä, oli sitten kyse ruoasta, urheilusta tai autoteollisuudesta. Sen on saanut tuta myös Alfa Romeo.

Juniorin piti tulla myyntiin mallinimellä Milano, mutta Italian hallitus jyrähti. Syynä oli se, että maan lain mukaan Alfa Romeo aikoi johtaa kansaa harhaan. Italiassa ei nimittäin saa kaupata paikallisilta kuulostavia tuotteita, ellei niitä ole valmistettu kotimaassa. Ja Alfa Romen uusi sähköautomalli valmistetaan Puolassa, eli näin ollen Milano vaihtui Junioriksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Nopea ohjaus
  • Näyttävät sisätilat
  • Sporttinen ulkomuoto
  • Urheilullisuus jää piippuun

Nimi ei tietenkään autoa pahenna, mutta kovin italialaiseksi Alfa Romeoksi Junioria ei voi väittää. Alfan pieni sähköauto valmistetaan samalla linjastolla Jeep Avengerin ja Fiat 600e:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että autossa on paljon elementtejä, jotka löytyvät myös kahdesta muusta Stellantis-emoyhtiön automallista.

Junior on Stellantis-kolmikosta selvästi tyylikkäin tapaus. Punainen on Alfan väri, ja sellainen on myös koeaettu Speciale-versio. Piirteet ovat urheilulliset, ja autosta on saatu yllättävän erilainen verrattuna sisarmalleihin. Junior näyttää sporttiselta jopa paikallaan seisoessaan.

Alfa Romeo on ollut etenkin Suomessa marginaalimerkki. Italialaisella intohimolla on ollut kannattajansa, mutta rekisteröintilastojen kärkeen ei ole ollut asiaa. Se selittyy ainakin osittain hinnalla, sillä Alfa Romeot eivät ole olleet sieltä halvimmasta päästä.

Italialaismerkin kohdalla on kautta aikain supistu myös luotettavuushaasteista, joista olen itsekin saanut osani koeajoilla. Reilun kymmenen vuoden takaisella koeajolla Giulietta oireili kummallisesti viikon mittaisella taipaleella. Lasinpyyhkijät temppuilivat ja vikavalot vilkkuivat. Silti pidin kokemastani.

Nopea ohjaus miellyttää

Alfa Romeon vahvuuksiin on aina lukeutunut tunnokas ohjaustuntuma, joka on monessa tapauksessa maailman huippua. Esimerkiksi Giulian tuntuma tiehen on aina ollut maagisen hyvä. Ja samaa fiilistä haetaan myös Juniorissa.

Juniorin ohjaus on nopea ja jollain tapaa jopa tunnokas. Se saattaa tuntua vähäpätöiseltä asialta, mutta oikeasti sillä on suuri merkitys ajomukavuuden kannalta. Ja silloin kun ajokeli on heikko, eikä kuskille juuri välity informaatiota tien pinnasta.

Alfan uusi sähköautomalli jakaa ajatukset siitä, onko kyseessä ehta Romeo-malli vai ei. Se on samaan aikaan pitkälti vastaava kuin Jeep ja Fiat, mutta aivan suoraa yhtäläisyysmerkkiä kolmikon välille ei toki voi vetää.

Jos pohditaan ensin yhteneväisyystekijöitä, niin selkeimmin konserniyhteistyö näkyy voimalinjassa. Juniorin konepellin alla piilee 156 hevosvoimaa ja 260 Nm tuottava sähkömoottori. Moottori on siis sama kuin sisaruksissa. Samoin akkupaketti, joka on 54 kWh. WLTP:n mukainen toimintamatka on 410 km.

Pilatausnopeus on parhaimmillaan 100 kW ja AC-lataus 11 kW. CCS-laturissa akku latautuu 10–80 prosentin varaukseen 26 minuutissa, joten latauskurvi on kohdallaan, vaikka maksimilatausnopeus on keskitasoa.

Juniorista on tulossa piakkoin myös Veloce-versio, jonka teholukema kasvaa 280 hevosvoimaan ja 345 Nm:iin. Tuolloin päästään lähemmäs Alfa Romeon urheiluautomaista luonnetta. Tehokkaamman moottorin lisäksi alusta on matalampi ja jousitus urheilullisempi. Lisäksi jarruvarustus vastaa paremmin lisääntynyttä tehomäärää. Veloce erottautuu selkeämmin Fiat/Jeep-kaksikosta.

Keulassa tuttua muotoa

Alfa Romeon DNA näkyy myös perusmallin autossa. Muotoilultaan se on tyylikäs italialainen sekä ulkoa että sisältä. Keulaa koristaa merkin tuttu kolmiomallinen säleikkö, mutta Juniorin kodalla sitä on hieman modernisoitu ja materiaali on mustaa muovia.

Sisällä tutut elementit on sijoiteltu hieman toisella tavalla. Suurin ero on keskikonsoli, joka on nostettu sisarmalleja korkeammalle. Sisustassa on enemmän nahkaa, ja Premium-tunnelmaa. Digimittariston ja tietoviihdenäytön design on tyylikästä.

Ajotiloja on kolme, ja ne ovat tuttuja muista Alfa Romeo -malleista: d, n ja a. Ajotilat vaikuttavat auton käytökseen, mutta perusmalin kohdalla melko marginaalisesti. Dynaamisessa asennossa kaasunvaste on muita terävämpi, mutta mitään muulipotkua ei sovi silti odotella.

Kuskin näkökulmasta merkittä ero muihin tämän luokan autoihin syntyy ohjauspyörästä, joka on nahkaa ja alcantaraa. Usein alcantara-verhoilua tapaa huomattavasti kalliimmissa automalleissa, mutta Alfa Romeo on halunnut tuoda sen hieman halvempaan hintaluokkaan. Ratkaisu on toimiva, sillä fiilis rakentuu pienistä yksityiskohdista.

Sisusta on harkittu kokonaisuus, joka nostaa Juniorin nimestään huolimatta isojen poikien sarjaan. Etenkin luokassaan, sillä pienet sähköautot ovat kovin usein arkisen oloisia kulkupelejä. Junnussa on ripaus oikeaa Alfa Romeota.

Alfa Romeo Junior Speciale Elettrica:

SÄHKÖAUTO, etuveto

115 kW (156 hv), 260 Nm

Akku brutto 54 kWh

Lataus Type 2: 10,5 kW (3×16 A)

CCS: 100 kW

 

WLTP-kulutus 15,2 kWh / 100 km

toimintamatka 410 km

Suorituskyky 0–100 km/h 9 s

huippunopeus 150 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 173 mm

Leveys 1 781 mm

Korkeus 1 532 mm

Akseliväli 2 562 mm

Tavaratila 400 l

Omamassa 1 620 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 37 390 €

Koeajoauton hinta 42 390€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat