15.6.2025

Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä

Kuva Aake Kinnunen
Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alfa Romeo Junior Veloce eli Juniorin kuuma painos liittyy kerralla sekä kipakoiden Alfojen että hauskojen sähköautojen ryhmään. 

Alfa Romeo on 2000-luvulla tehnyt useampia kuumia etuvetoja, joten Junior Veloce sopii joukkoon mainiosti. Lähes Milanoksi nimetty pikku-Alfa on palauttanut hiukan eloa italialaismerkkiin haalean Tonalen jälkeen. Viime vuonna esitelty ja testiradalla koeajettu Junior Veloce on nyt saapunut myös Suomeen.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Veloce on helpointa ajatella omana mallioversionaan hybridin ja tavallisen sähköversion lisäksi. Vaikka täyssähköisenä Junior Veloce jakaa toki paljon arkikäyttöön tehdyn sähkömallin kanssa, on sillä erittäin voimakas oma identiteetti ja omat prioriteetit ajettavuuden suhteen.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästämällä sportiksi

Stellantis on ehkä tullut jo tutuksi siitä, että automalleja tehdään kopiokoneella samoista osista, on Alfa Romeo Junior Veloce osoitus strategian toisesta vaiheesta: tarpeeksi säästämällä jossain muualla voidaan panostaa. E-CMP-perusrakenteesta huolimatta ripeä juniori onkin varsin erilainen. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Toisin kuin esimerkiksi 2000-luvun alkupuolen 147 GTA Q2:n kanssa, Alfa Romeo on nyt malttanut laittaa Junior Veloceen tasauspyörästön luistonrajoittimen. TorSen D-tyyppinen lukko saakin tehdä töitä, sillä keveällä keulalla on hallittavanaan 207 kW (280 hv) ja 345 Nm periaatteessa koska tahansa. Kostealla kiihdytyskaistallakin keulan pito on helppo yllättää, joten luistonesto ja lukko pohtivat hetken, kenen homma on ratkaista tilanne. Kiihdytys ei onneksi katkea missään kohtaa, mutta siinä on alussa verkkaisempi hetki. Rauhallisella kaasupolkimen käytöllä voi toki välttää tämänkin, mutta se on hiukan auton henkeä vastaan.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alustaa on madallettu 25 mm perusmalliin nähden ja kallistuksenvakaajat ovat jäykemmät. Samalla iskunvaimennuksessa on käytetty Citroënilta tuttua hydraulista pohjaanlyöntikumia, mutta Alfan tyyli on täysin toinen kuin mukavuutta painottavilla ranskalaisilla. Etuvanteiden takaa näkyvät 382 mm jarrulevyt ja nelimäntäiset yksiosaiset punaiset jarrusatulat. Uusia osia on laitettu myös ohjausakseliin, joten ohjauksesta on saatu nopeampi. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Hyvät ja huonot puolet

  • Ajettavuus
  • Tyyli
  • Muutosten merkittävyys
  • Toimintamatka
  • Vaisu äänimaailma

Paraatipaikat

4,17 metriä pitkä Alfa Romeo Junior Veloce ei sinänsä ole muita versioita hassumpi ehdotus pienestä arkiautosta. Tavaratilaa on 400 litraa ja 1 265 litraa takaistuimet kaadettuna. Keulalle voi halutessaan hankkia pidikkeen latauskaapelille, mutta sen enempää säilytystilaa sinne on turha haaveilla. Takaistuimilla tilaa on väliaikaiseen käyttöön isompien aikuisten kanssa, pysyvämpää käyttöä varten täytyy olla perheen oma ripeä juniori. 

Varsinainen aitio ovat Pack Sport -varustepakettiin kuuluvat Sabeltin kuppipenkit. Voimakkaasti muotoillut etuistuimet suorastaan huutavat kuulumistaan Junior Velocen olemukseen. Samalla ohjauspyörä ja muu matkustamo saa kierroksen nahan, keinonahan ja Alcantaran yhdistelmää. 

Yhdessä ärhäkämmän rengastuksen kanssa Alfa Romeo Junior Veloce kyllä panostaa ajettavuuteen, mutta hinta maksetaan WLTP-toimintamatkassa. 315 km on lähestulkoon 100 km tavallista elettrica-versiota vähemmän. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ärhäkkä italialainen

Mutta se nyt on vähän sama, kuin moittisi 147 GTA:ta korkeammasta kulutuksesta. 54 kilowattitunnin akku ja 100 kilowatin pikalataus ovat tuttuja juttuja Stellantiksen muista E-CMP-sähköautoista. Asiointilataus on kolmivaiheinen 11 kW. 19 kWh/100 km WLTP-kulutus ei ole hassumpi arvo muutokset huomioiden. 

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alfa Romeo Junior Veloce tuntuu helposti pieneltä hotrodilta, sillä paino siirtyy kiihdytyksissä taakse ja keula nousee ylös kohti taivasta. Keulan keveneminen toki aiheuttaa pitohaasteita yhdessä polttomoottorin puuttumisen kanssa. Toisaalta mutkassa ja rampissa vauhtia voi ylläpitää yllättävänkin paljon. Kiihdytys mutkassa pyrkii kiskomaan ajolinjaa suoremmaksi. Perä osallistuu hiukan ohjaamiseen jalan noustessa kaasulta, aitoon “hot hatch” -tapaan.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alustaltaan Junior Veloce on toki napakka, mutta ei liioiteltu, eivätkä paikat putoa hampaista edes kivetyillä puistokaduilla. Huomioiden kontrollin tarpeen suoritus onkin parempi kuin monessa perus-crossoverissa. Keinoääni on sama kuin Elettricassa, höystäen isompien kiihdytysten fiilistä vain hiukan.

Vähäiset vaihtoehdot

Alfa Romeo Juniorin mallistohinnat alkavat 29 390 eurosta ja sähköisen Elettrican kohdalla 39 990 eurosta. Vaikka Alfa Romeo Junior Velocen 44 990 euroa on paljon, on auto erikoisessa asemasa markkinoilla.

Kilpailijoita ei juuri ole, erityisesti tässä luokassa, sillä luonteeltaan melko erilainen Alpine A290 on vasta saapumassa. Hyundai Ioniq 5 N virtuaalivaihteineen on reilusti hauskempi, mutta monta segmenttiä suurempi ja lähes tuplaten kalliimpi korealainen ei ole suora kilpailija. 

Mielenkiintoisesti Alfa Romeo Junior Veloceen saa myös työsuhdeautoilijan veroedun, joten vapaan autoedun ja käyttöedun kuukausierät jäävät reilusti hybridimallien alle. Jos päivämatkat eivät ole kovin pitkiä, eivätkä mielellään suoria, nousee Velocen arvo työmatkojen suorittamisessa. Entäs mahdollisuus työpaikkalataamiseen? Ehkä se perusversiota lyhyempi toimintamatka ei olekaan enää niin suuri este.

Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

Alfa Romeo Junior Veloce

SÄHKÖAUTO, etuveto

207 kW (280 hv), 345 Nm

Akku brutto / netto 54 / 51 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 19,0 kWh / 100 km

toimintamatka 315 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s

huippunopeus 200 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 173 mm

Leveys 1 781 mm

Korkeus 1 505 mm

Akseliväli 2 557 mm

Tavaratila 400–1 265 l

Omamassa 1 560 kg

perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 44 990 €

koeajoauto 47 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat