15.6.2025 Yleinen Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Junior Veloce eli Juniorin kuuma painos liittyy kerralla sekä kipakoiden Alfojen että hauskojen sähköautojen ryhmään. Alfa Romeo on 2000-luvulla tehnyt useampia kuumia etuvetoja, joten Junior Veloce sopii joukkoon mainiosti. Lähes Milanoksi nimetty pikku-Alfa on palauttanut hiukan eloa italialaismerkkiin haalean Tonalen jälkeen. Viime vuonna esitelty ja testiradalla koeajettu Junior Veloce on nyt saapunut myös Suomeen.Veloce on helpointa ajatella omana mallioversionaan hybridin ja tavallisen sähköversion lisäksi. Vaikka täyssähköisenä Junior Veloce jakaa toki paljon arkikäyttöön tehdyn sähkömallin kanssa, on sillä erittäin voimakas oma identiteetti ja omat prioriteetit ajettavuuden suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästämällä sportiksiStellantis on ehkä tullut jo tutuksi siitä, että automalleja tehdään kopiokoneella samoista osista, on Alfa Romeo Junior Veloce osoitus strategian toisesta vaiheesta: tarpeeksi säästämällä jossain muualla voidaan panostaa. E-CMP-perusrakenteesta huolimatta ripeä juniori onkin varsin erilainen. Toisin kuin esimerkiksi 2000-luvun alkupuolen 147 GTA Q2:n kanssa, Alfa Romeo on nyt malttanut laittaa Junior Veloceen tasauspyörästön luistonrajoittimen. TorSen D-tyyppinen lukko saakin tehdä töitä, sillä keveällä keulalla on hallittavanaan 207 kW (280 hv) ja 345 Nm periaatteessa koska tahansa. Kostealla kiihdytyskaistallakin keulan pito on helppo yllättää, joten luistonesto ja lukko pohtivat hetken, kenen homma on ratkaista tilanne. Kiihdytys ei onneksi katkea missään kohtaa, mutta siinä on alussa verkkaisempi hetki. Rauhallisella kaasupolkimen käytöllä voi toki välttää tämänkin, mutta se on hiukan auton henkeä vastaan.Alustaa on madallettu 25 mm perusmalliin nähden ja kallistuksenvakaajat ovat jäykemmät. Samalla iskunvaimennuksessa on käytetty Citroënilta tuttua hydraulista pohjaanlyöntikumia, mutta Alfan tyyli on täysin toinen kuin mukavuutta painottavilla ranskalaisilla. Etuvanteiden takaa näkyvät 382 mm jarrulevyt ja nelimäntäiset yksiosaiset punaiset jarrusatulat. Uusia osia on laitettu myös ohjausakseliin, joten ohjauksesta on saatu nopeampi. Hyvät ja huonot puolet Ajettavuus Tyyli Muutosten merkittävyys Toimintamatka Vaisu äänimaailma Paraatipaikat4,17 metriä pitkä Alfa Romeo Junior Veloce ei sinänsä ole muita versioita hassumpi ehdotus pienestä arkiautosta. Tavaratilaa on 400 litraa ja 1 265 litraa takaistuimet kaadettuna. Keulalle voi halutessaan hankkia pidikkeen latauskaapelille, mutta sen enempää säilytystilaa sinne on turha haaveilla. Takaistuimilla tilaa on väliaikaiseen käyttöön isompien aikuisten kanssa, pysyvämpää käyttöä varten täytyy olla perheen oma ripeä juniori. Varsinainen aitio ovat Pack Sport -varustepakettiin kuuluvat Sabeltin kuppipenkit. Voimakkaasti muotoillut etuistuimet suorastaan huutavat kuulumistaan Junior Velocen olemukseen. Samalla ohjauspyörä ja muu matkustamo saa kierroksen nahan, keinonahan ja Alcantaran yhdistelmää. Yhdessä ärhäkämmän rengastuksen kanssa Alfa Romeo Junior Veloce kyllä panostaa ajettavuuteen, mutta hinta maksetaan WLTP-toimintamatkassa. 315 km on lähestulkoon 100 km tavallista elettrica-versiota vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄrhäkkä italialainenMutta se nyt on vähän sama, kuin moittisi 147 GTA:ta korkeammasta kulutuksesta. 54 kilowattitunnin akku ja 100 kilowatin pikalataus ovat tuttuja juttuja Stellantiksen muista E-CMP-sähköautoista. Asiointilataus on kolmivaiheinen 11 kW. 19 kWh/100 km WLTP-kulutus ei ole hassumpi arvo muutokset huomioiden. Alfa Romeo Junior Veloce tuntuu helposti pieneltä hotrodilta, sillä paino siirtyy kiihdytyksissä taakse ja keula nousee ylös kohti taivasta. Keulan keveneminen toki aiheuttaa pitohaasteita yhdessä polttomoottorin puuttumisen kanssa. Toisaalta mutkassa ja rampissa vauhtia voi ylläpitää yllättävänkin paljon. Kiihdytys mutkassa pyrkii kiskomaan ajolinjaa suoremmaksi. Perä osallistuu hiukan ohjaamiseen jalan noustessa kaasulta, aitoon “hot hatch” -tapaan.Alustaltaan Junior Veloce on toki napakka, mutta ei liioiteltu, eivätkä paikat putoa hampaista edes kivetyillä puistokaduilla. Huomioiden kontrollin tarpeen suoritus onkin parempi kuin monessa perus-crossoverissa. Keinoääni on sama kuin Elettricassa, höystäen isompien kiihdytysten fiilistä vain hiukan.Vähäiset vaihtoehdotAlfa Romeo Juniorin mallistohinnat alkavat 29 390 eurosta ja sähköisen Elettrican kohdalla 39 990 eurosta. Vaikka Alfa Romeo Junior Velocen 44 990 euroa on paljon, on auto erikoisessa asemasa markkinoilla. Kilpailijoita ei juuri ole, erityisesti tässä luokassa, sillä luonteeltaan melko erilainen Alpine A290 on vasta saapumassa. Hyundai Ioniq 5 N virtuaalivaihteineen on reilusti hauskempi, mutta monta segmenttiä suurempi ja lähes tuplaten kalliimpi korealainen ei ole suora kilpailija. Mielenkiintoisesti Alfa Romeo Junior Veloceen saa myös työsuhdeautoilijan veroedun, joten vapaan autoedun ja käyttöedun kuukausierät jäävät reilusti hybridimallien alle. Jos päivämatkat eivät ole kovin pitkiä, eivätkä mielellään suoria, nousee Velocen arvo työmatkojen suorittamisessa. Entäs mahdollisuus työpaikkalataamiseen? Ehkä se perusversiota lyhyempi toimintamatka ei olekaan enää niin suuri este. Alfa Romeo Junior Veloce SÄHKÖAUTO, etuveto 207 kW (280 hv), 345 Nm Akku brutto / netto 54 / 51 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 19,0 kWh / 100 km toimintamatka 315 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 173 mm Leveys 1 781 mm Korkeus 1 505 mm Akseliväli 2 557 mm Tavaratila 400–1 265 l Omamassa 1 560 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 990 € koeajoauto 47 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster