16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehtaan mukaan R merkitsee radikaalia, mutta perinteisesti Alpine A110 R Turini on kohdistettu niille kuljettajille, jotka haluavat autoltaan enemmän tehoa ja rata-ajoa. Ranskalaismerkki Alpinen paluusta uuden polven A110:n myötä voit lukea täältä tarkemmin. Renault-ryhmään kuuluvalta kevyiden urheiluautojen valmistajalta ei mennyt 2017 tapahtuneen esittelyn jälkeen kovin kauaa esitellä ärhäkämpiä versioita samasta teemasta. Niistä ehkä mielenkiintoisin on Alpine A110 R, joka on nyt myynnissä Turini-jatkoversiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän on enemmänÄrhäkkä versio jatkaa Alpinen keveyden traditiota, sillä jo valmiiksi lähes uskonnollisesti painonsäästöön suhtautuva merkki on viilannut vielä 34 kilogrammaa pois auton painosta. Siihen on päästy ennen kaikkea kevyemmillä vanteilla, perusmallisessa R:ssä hiilikuituvanteilla, Turinissa “vain” kevyillä alumiinivanteilla. Samalla on vaihdettu koko joukko osia hiilikuituisiin. Selkein niistä on takakate, jonka myöten myös takalasi on poistunut varustelistalta. Takalasin myötä on poistettu myös taustapeili ja lasinen väliseinä konetilasta, sillä taakse ei katsella kuin peruutuskamerasta. Samalla moottoripuolella ruuvi on kiristetty 300 hevosvoiman (221 kW) lukemaan, mutta moottori on edelleen 1,8-litrainen nelisylinterinen turbomoottori. Vaihteistokin on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkintapaus ja lähtöosoitteena molemmille on Mégane R.S., jonka kuumempiin versioihin Alpine viittaakin R:llä.Auton pyöreät muodot on rikottu takaspoilerilla ja auto kehittää huippunopeudessa 110 kilogrammaa enemmän downforcea taka-akselilla kuin perusmalli, keulalla ero on 30 kg. Alustaa on jäykistetty esimerkiksi uusilla kallistuksenvakaajilla, 10% jäykemmillä jousilla ja laskemalla maavaraa 10 mm. Säädettävä jousitus antaa mahdollisuuden laskea maavaraa vielä 10 mm ratakäyttöä varten. Sisustassa ovien sisäkahvat on korvattu punaisilla remmeillä. Alcantara, hiilikuitu ja metallinen astinlauta myös apukuskille kertovat auton olevan melko totinen. Todellinen kohokohta ovat Sabelitin hiilikuituiset istuimet ja kuusipiste(!)vyöt. Jälkimmäisten säätäminen kuskinvaihdon yhteydessä tien levikkeellä kelpaisi tosin mihin tahansa suomalaiseen sketsiohjelmaan, mutta säätämisen jälkeen olo on napakka ja istuva. Toisaalta, A110 R:ää on kevennetty myös apukuljettajan turvatyynyn poistolla, sillä tehdas luottaa vöiden pitävän kyytiläiset tyynyn ulottumattomissa muutenkin.Enemmän ei ole liikaaPörinästä päätellen A110 R on hyvin tietoinen katuraaserin olemuksestaan. Kokonaisuus on selvästi totisempi kuin kepeässä A110:ssä, joka toki sekin on jo urheiluautoilun ytimessä. Kulku ei kuitenkaan R:ssä ole sietämätöntä, mutta äänet kuuluvat paremmin.Jäykempi alusta on mielenkiintoinen tapaus, sillä se antaa mahdollisuuden ulosmitata auton voimavaroja entistä enemmän antamalla kuljettajalle lisää luottamusta. Jäykkyydessä ei ole silti lähdetty liioittelemaan saksalaisten tapaan, vaan Pariisin esikaupunkialueen rikkonaisen asvaltin rosot ylittyvät siedettävästi yhdellä liikkeellä. Pikkukujien hidastetöyssyt tosin voivat osoittautua ongelmalliseksi matalan maavaran kanssa, erityisesti takadiffuusori on vaarassa poistuttaessa.Takaikkunattomuus on helpompi antaa anteeksi A110 R:ssä kuin monessa muussa autossa, sillä kaksipaikkainen keskimoottoriauto on lähtökohtaisestikin melko pieni mitoiltaan, eikä kovin hyvä juuri takanäkyvyyden suhteen.Kuinka tulinen?Yli 100 000 euron rajan kipuava Alpine A110 R Turini on mielenkiintoinen versiointi kevyen urheiluauton teemasta. Sinänsä ärhäkkä, mutta melko eleettömästi pörisevä nelisylinterinen moottori jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi, erityisesti kun vertailee tämän hintaluokan kilpailijoita. Kaksi sylinteriä tai 1 500 r/min kierrosrajaa korjaisi asiaa jo paljon, mutta ymmärrettävästi Alpine on joutunut tulemaan toimeen Renault-ryhmän osaluettelolla, eikä ihmeisiin pystytä. Siinä missä tavallinen Alpine A110 soveltuu jopa arkikäyttöön leppoisuutensa puolesta, on A110 R puhtaasti viikonloppukäyttöön. Kotonaan auto on selvästi myös ratapäivillä ja Suomen pienehköt moottoriradat sopivat varmasti autolle erinomaisesti. Valinnan vaikeutta lisää vielä Alpine A110 S, joka väliportaana tuo alkuperäiseen autoon korotetut tehot ja muutaman muun päivityksen. S niin kuin sopiva?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alpine A110 R Turini POLTTOMOOTTORI, takaveto 4-syl. bensiinimoottori 1 798 cm3 7-v. automaattivaihteisto 221 kW (300 hv), 340 Nm WLTP-kulutus 6,8 l/100km CO2-päästöt 153 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s huippunopeus 285 km/h Mitat Pituus 4 181 mm Leveys 1 798 mm Korkeus 1 252 mm Akseliväli 2 420 mm Tavaratila 100 (keula) + 96 l Omamassa 1 150 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu ei tiedossa Hinta alkaen 106 000 € (Ranska) Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 13.6.2024 Esittely Koeistuttu: Alpine A290 – Renault 5:n raisuli velipuoli 10.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alpine A110 1300VC ja kevyttä laittoa 13.5.2023 Ajoneuvot Alpine A290_β kertoo miltä Renault 5 tulee näyttämään muskeloituna – jo ensi vuonna 27.10.2022 Ajoneuvot Alpine Pariisissa – vielä kerran A110 ennen tulevaa 16.10.2022 Ajoneuvot S:n jälkeen tulee R – höyhenenkevyt, ratakireä versio Alpine A110:stä 27.7.2022 Ajoneuvot Havainnekuvista kohti konkretiaa – Alpine A110 E-ternité on ranskalaismerkin ensimmäinen sähköautokonsepti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous