6.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant g-tron – taas täällä, kaasukäyttöistä premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 ehti jo lähes kolmen vuoden ikään, ennen kuin siitä tuli kaasukäyttöinen versio saataville. Hyvää: laatu, ajettavuus, ekologisuus. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, hieman niukka toimintasäde, viivyttelevä voimalinja. Audi A4:stä sama laulu kuin Audi A3 Sportbackin kohdalla – automalli ehti jo muutaman vuoden ikään, ennen kuin siitä saatiin kaasuversio myyntiin. Audi A4:n nykyinen sukupolvi esiteltiin jo vuoden 2019 kesällä, ja nyt A4 Avantista on saatavilla A3 Sportbackin tavoin kaasukäyttöinen versio.Audi A4 Avan g-tron on Moottorin koeajossa aiemmin olleen Audi A3 Sportback g-tronin tapaan kaasukäyttöinen auto, joka kulkee niin biokaasulla kuin maakaasullakin. Sekä A4:ää että A3:a saa myös sedan-malleina, mutta kaasukäyttö on saatavilla ainoastaan A4 Avant -farmariin ja A3 Sportback -malliin.Kun A3:ssa moottori on 1,5-litrainen, A4:ssä eteenpäin vievää voimaa tarjoaa 125 kilowattinen 2-litrainen TFSI-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasuautot vähissäAudi on muiden konsernimerkkien, Volkswagenin, Skodan ja Seatin tavoin yksi niistä harvoista automerkeistä, jotka tällä hetkellä valmistavat kaasukäyttöisiä henkilöautoja. Volvo ja Mercedes-Benz ovat luopuneet kaasukäytöstä jo vuosia sitten. Audi on siis tällä hetkellä ainoa automerkki, joka tarjoaa kaasukäyttöä ”täytenä premiumina” A4 Avantin muodossa.A4:n pohjan uumeniin on laitettu kaasutankit, joiden vetoisuus on 17,3 litraa kaasua. Bensiinisäiliön tilavuus on 7 litraa. Tällä yhdistelmällä pääsee yli 600 kilometriä kevyellä kaasupolkimen käytöllä. Kaasutankit on sijoitettu tavaratilan alle, joten ne syövät vähän tavaratilan kokoa, mutta samalla myös poissulkevat sen, että kaasukäyttöiset Audit olisi mahdollista saada nelivetoisena.Ekologista biokaasua tankkiinTäytyy toki muistaa, että kun edullisella ja ekologisella kaasulla ajaa, väistämättä pyrkii siihen, että autoa tankkaisi aina, ennen kuin kaasu loppuu ja auto vaihtaa menoveden bensiinille. Tämä toki tarkoittaa sitä, että autoa joutuu tankkaamaan melko taajaan, mutta toisaalta lompakko kiittää, ja toisekseen, jos tankkaa kotimaista biokaasua, myös ympäristö kiittää.Biokaasu on myös edullisempaa tankata kuin maakaasu. Koeajon aikana biokaasu maksoi 1,95 euroa kilolta, maakaasu 2,58 euroa kilolta. Gasumin nettisivujen mukaan biokaasun vertailuhinta bensiiniin on tällä hetkellä 1,25 euroa litralle, maakaasun kohdalla 1,654 euroa litralta.Ajettavuudeltaan premiumia myösAjettavuudeltaan Audi on myös täyttä premiumia. Ratin takana viihtyy, itse ratti on miellyttävästi muotoiltu ja mukavan tuntuinen, se välittää napakan ja tarkan ohjaustuntuman. Ohjaamossa viimeistely on laadukasta ja suunniteltu kuljettajaa ajatellen, johdonmukaisesti.Maantiellä Audi on mukava ajaa, se menee suoraan ja siinä on sitä isomman auton premium-tuntua, mitä tämän hintaluokan autossa pitääkin olla. Alusta on napakka, siinä on sporttista tuntumaa, vaikkakin se on ihan aavistuksen pintakova.Kaupunkinopeuksissa ajettavuutta häiritsee eniten voimalinjan pienoinen viivyttely. Esimerkiksi risteykseen ajaessa voimalinjaan kohdistuvat kuormitusten muutokset – ensin kaasun löysääminen ja hidastaminen ja sen jälkeen taas kiihdyttäminen – aiheuttaa voimalinjaan viipyilyä. Mutta tämä on tuttua kaikille, jotka ovat olleet tekemisissä VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.Kun Audin saisi vielä nelivetona, niin paketti olisi erittäin hyvin kasassa – ajettavuuden ja ekologisuuden suhteen, vaikkakin A4:n nykyinen versio alkaa olla jo elinkaarensa päässä. Teknisestihän tämän sukupolven Audi A4 on jo vuodelta 2016, ja siihen tehtiin vuonna 2019 perusteellinen kasvojen kohotus, jossa alkusukupolven ulkokuoresta ei jäänyt jäljelle oikeastaan mitään.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic Hinta alkaen 46 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 165 € Moottori Bensiini- ja kaasumoottori 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450-6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous