6.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant g-tron – taas täällä, kaasukäyttöistä premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 ehti jo lähes kolmen vuoden ikään, ennen kuin siitä tuli kaasukäyttöinen versio saataville. Hyvää: laatu, ajettavuus, ekologisuus. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, hieman niukka toimintasäde, viivyttelevä voimalinja. Audi A4:stä sama laulu kuin Audi A3 Sportbackin kohdalla – automalli ehti jo muutaman vuoden ikään, ennen kuin siitä saatiin kaasuversio myyntiin. Audi A4:n nykyinen sukupolvi esiteltiin jo vuoden 2019 kesällä, ja nyt A4 Avantista on saatavilla A3 Sportbackin tavoin kaasukäyttöinen versio.Audi A4 Avan g-tron on Moottorin koeajossa aiemmin olleen Audi A3 Sportback g-tronin tapaan kaasukäyttöinen auto, joka kulkee niin biokaasulla kuin maakaasullakin. Sekä A4:ää että A3:a saa myös sedan-malleina, mutta kaasukäyttö on saatavilla ainoastaan A4 Avant -farmariin ja A3 Sportback -malliin.Kun A3:ssa moottori on 1,5-litrainen, A4:ssä eteenpäin vievää voimaa tarjoaa 125 kilowattinen 2-litrainen TFSI-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasuautot vähissäAudi on muiden konsernimerkkien, Volkswagenin, Skodan ja Seatin tavoin yksi niistä harvoista automerkeistä, jotka tällä hetkellä valmistavat kaasukäyttöisiä henkilöautoja. Volvo ja Mercedes-Benz ovat luopuneet kaasukäytöstä jo vuosia sitten. Audi on siis tällä hetkellä ainoa automerkki, joka tarjoaa kaasukäyttöä ”täytenä premiumina” A4 Avantin muodossa.A4:n pohjan uumeniin on laitettu kaasutankit, joiden vetoisuus on 17,3 litraa kaasua. Bensiinisäiliön tilavuus on 7 litraa. Tällä yhdistelmällä pääsee yli 600 kilometriä kevyellä kaasupolkimen käytöllä. Kaasutankit on sijoitettu tavaratilan alle, joten ne syövät vähän tavaratilan kokoa, mutta samalla myös poissulkevat sen, että kaasukäyttöiset Audit olisi mahdollista saada nelivetoisena.Ekologista biokaasua tankkiinTäytyy toki muistaa, että kun edullisella ja ekologisella kaasulla ajaa, väistämättä pyrkii siihen, että autoa tankkaisi aina, ennen kuin kaasu loppuu ja auto vaihtaa menoveden bensiinille. Tämä toki tarkoittaa sitä, että autoa joutuu tankkaamaan melko taajaan, mutta toisaalta lompakko kiittää, ja toisekseen, jos tankkaa kotimaista biokaasua, myös ympäristö kiittää.Biokaasu on myös edullisempaa tankata kuin maakaasu. Koeajon aikana biokaasu maksoi 1,95 euroa kilolta, maakaasu 2,58 euroa kilolta. Gasumin nettisivujen mukaan biokaasun vertailuhinta bensiiniin on tällä hetkellä 1,25 euroa litralle, maakaasun kohdalla 1,654 euroa litralta.Ajettavuudeltaan premiumia myösAjettavuudeltaan Audi on myös täyttä premiumia. Ratin takana viihtyy, itse ratti on miellyttävästi muotoiltu ja mukavan tuntuinen, se välittää napakan ja tarkan ohjaustuntuman. Ohjaamossa viimeistely on laadukasta ja suunniteltu kuljettajaa ajatellen, johdonmukaisesti.Maantiellä Audi on mukava ajaa, se menee suoraan ja siinä on sitä isomman auton premium-tuntua, mitä tämän hintaluokan autossa pitääkin olla. Alusta on napakka, siinä on sporttista tuntumaa, vaikkakin se on ihan aavistuksen pintakova.Kaupunkinopeuksissa ajettavuutta häiritsee eniten voimalinjan pienoinen viivyttely. Esimerkiksi risteykseen ajaessa voimalinjaan kohdistuvat kuormitusten muutokset – ensin kaasun löysääminen ja hidastaminen ja sen jälkeen taas kiihdyttäminen – aiheuttaa voimalinjaan viipyilyä. Mutta tämä on tuttua kaikille, jotka ovat olleet tekemisissä VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.Kun Audin saisi vielä nelivetona, niin paketti olisi erittäin hyvin kasassa – ajettavuuden ja ekologisuuden suhteen, vaikkakin A4:n nykyinen versio alkaa olla jo elinkaarensa päässä. Teknisestihän tämän sukupolven Audi A4 on jo vuodelta 2016, ja siihen tehtiin vuonna 2019 perusteellinen kasvojen kohotus, jossa alkusukupolven ulkokuoresta ei jäänyt jäljelle oikeastaan mitään.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic Hinta alkaen 46 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 165 € Moottori Bensiini- ja kaasumoottori 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450-6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”