2.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu farmari Audi A6 Allroad tarjoaa nelisylinterisenäkin toimivan kokonaisuuden. Pientä nipottamista löytyy monista yllättävistä paikoista. Hyvää: laatuvaikutelma. Huonoa: useammat pienet yksityiskohdat. Vuonna 2018 markkinoille esitelty C8-sukupolvi sai seuraavana vuonna mallivalikoimaansa jo jonkinlaiseksi käsitteeksi muodostuneen vaihtoehdon nimeltään Audi A6 Allroad. Kyseessä on niin sanottu korotetun maavaran farmarimalli ja se taas on autoluokka, joka kannattaisi muistaa kaiken katumaasturivillityksen keskellä.Koeajoon napattu Audi A6 Allroad quattro 40 TDI MHEV Quattro S tronic tarkoittaa luopumista Audin suurimman farmarin metsätiemallien kuuden sylinterin perinteistä. Tämä saattaa olla ostajan ilo, sillä nelipyttyinen allroad on kuusisylinterisiä sisariaan reilusti yli 10 000 euroa halvempi.Nelisylinterisen mallin 400 newtonmetrin vääntö riittää hienosti Suomen olosuhteissa. Voimanlähteen eristykseen on panostettu, eikä kuljettajalle pääse tulemaan traktori mieleen. Tuo dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmä tosin jatkaa Audin tämän hetken teemaa inhottavan viivyttelyn suhteen, erityisesti risteystilanteissa valuttamisesta kaasupolkimelle palattaessa.Korotettu farmari menee mökille katumaasturia pienemmällä kulutuksella. Korotuksen kasvattamasta ilmanvastuksesta huolimatta viitosella alkavat kulutusmittarin lukemat ovat saavutettavissa sopivalla ajotavalla ja -profiililla.Vakiovarusteinen mukautuva ilmajousitus suodattaa mikrokarheuden hienosti. Suuremmissa heitoissa ilmajousitus on erittäinkin mukava, mutta terävämmissä töyssyissä lievästi jämäkkä jopa koeajoauton ilahduttavan maltillisella vannekoolla.Perusajettavuus on monen muun Audin tapaan kunnossa. Tällä kertaa napinaa löytyy suuntavakavuudesta ja tämän esiin tuomasta eriskummallisesta keskialueesta. Ohjauksen keinotekoinen tuntuma ei tue riittävästi, vaan moottoritiellä joutuu tuulisena päivänä tekemään ylimääräisiä korjausliikkeitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehityskohteitaIstuma-asento, muu ergonomia ja laatuvaikutelma on kohdallaan myös sisällä. Sisätilat vastaavat muuta farmarikorista Audi A6 Avant -mallistoa. Kehityskohteisiin lukeutuvat säilytystilat puhelimelle, avaimelle ja muulle irtoroinalle ilmastoinnin hallintaan tarkoitetun näytön varastaessa kaiken vaihteenvalitsimen eteen jäävän tilan.Kosketusnäytöistä puheen ollen, tarjolla on haptinen tila pilaamaan koko käyttäjäkokemuksen. Sen saa onneksi kytkettyä pois päältä, joten todellista ongelmaa ei ole.Tämän lisäksi on vielä mainittava erikoinen ongelma ovien kanssa, jotka eivät halua sulkeutua. Ovet jäävät normaalilla käytöllä, erityisesti lapsilla, hyvin usein raolleen lukon ensimmäiseen loveen. Tähänkin asiaan tottuu ajan kanssa antamalla kahvasta hieman reilummin vauhtia.Lopulta matkaan mahtuu monia moitteita, mutta ne ovat verrattain pieniä. Mitään kovin merkittävää haukuttavaa ei löydy. Toisaalta auton hintaluokkakin vaatii jo varsin vaikuttavaa suorittamista, joten aiomme jatkossakin nipottaa pienestä tässä autoluokassa.Audi A6 Allroad muodostaa helposti lähestyttävän ja erittäin toimivan, joskin hieman hajuttoman, kokonaisuuden. Niin on toisaalta syytä ollakin, sillä Stuttgartista saapuva tähtimerkkiä kantava All-Terrain on äärimmäisen kyvykäs haastaja.Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi A6 allroad quattro 40 TDI MHEV quattro S tronic Hinta alkaen 65 956 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 856 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4951 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2925 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”