13.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 745Le xDrive – Ei aivan Batmanin arvoinen edustushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muhkea edustussedan BMW 745Le xDrive yhdistää kermaisen kutoskoneen ja hiljaisen sähkön. Vain loppusilaus jättää toivomisen varaa. Hyvää: rentouttava, voimalinjan molemmat puolet. Huonoa: toteutuneet kulutukset, selityksiä kaipaava keula. Hybridikehitys leviää odotetusti myös toimitusjohtajaluokan autoihin, sillä varsinkin veroedut ovat tässä luokassa huomattavat. BMW 745Le ei kuitenkaan tingi mistään, sillä hiljaisen sähkömoottorin lisäksi konetilasta löytyy baijerilaisvalmistajan ihastuttava kutoskone.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi mainiota moottoriaPolttomoottorina on BMW:n 3,0-litrainen rivikutonen, joka on tullut tutuksi myös muutamalla turboahtimella höystettynä. Vaikka laulu ei soi aivan vapaasti hengittävien rentoudella, on kuusi sylinteriä ehdottomasti oikea valinta tämän kokoluokan autoon aiempaan nelisylinteriseen verrattuna. Vain kulutuslukemat ilman sähköapua aiheuttavat pientä kurtistelua.Sähkömoottorin 83 kilowattia riittävät vaivattomaan liikkumiseen erityisesti kaupungeissa ja taajamissa. 12,0 kilowattitunnin akustolle lupaillaan 49 kilometrin ajomatkaa yhdellä latauksella, mutta toteutuneet lukemat jättävät toivomisen varaa. Sähköajon huippunopeus on 140 km/h. Lataaminen tapahtuu 3,6 kW enimmäisteholla Type 2 -pistokkeen kautta, täyden latauksen viedessä noin 4,5 tuntia.Myös voimalinjojen yhteispeli sujuu hienosti, mistä osaltaan kiitos kahdeksanvaihteiselle automaatille. Epämääräisessä säässä varmuutta tuo xDrive-neliveto.Yön köyhä ritariBMW:n G11/G12-mallipolven 7-sarjan itsevarma design muuttui faceliftin yhteydessä suorastaan julkeaksi. Vaikka päämuotoilija Adrian van Hooydonk perusteli uuden keulailmeen Kiinan ja Yhdysvaltain markkinoilla, ei se muuta tilannetta koto-Suomessa. Nolostuttavan röyhkeää keulaa täytyy selitellä jopa kyytiläisille.Siispä liikummekin yöllä, kuin Batman. Hiljainen sähköajo sopii hienosti yöhetkiin. Isot sedanit ovat muutenkin kotonaan päivän kääntöpuolella, jolloin on aikaa nauttia rauhasta ja tyhjistä pääväylistä. 7-sarja on edelleen rentouttava ajettava.Jostain syystä teknologiajohtajana itseään mainostava 7-sarja on tällä kertaa karvalakkivarustein. Vaikka on hienoa, että BMW antaa mahdollisuuden ottaa tämän luokan auton ilman teknologiaa, vie se 7-sarjan pois vahvuusalueeltaan. Esimerkiksi uusi ruuhka-avustin olisi omiaan hybridin kanssa, mutta napit ovat tyhjiä. Batman ei hyväksyisi.Onneksi mallimerkinnän L merkitsee pitkän akselivälin autoa ja tilaa on vaikka koronaturnaukselle. B-pilareiden sisävalot luovat upean tunnelman takaistuimille, mutta voivat aiheuttaa kuljettajalle tunteen takaa lähestyvästä autosta. Myös 7-sarjan muuten yllättävän mainio ajettavuus kärsii ylimääräisestä massasta. Bruce Waynen kyyditykseen 7-sarja soveltuu kuitenkin mainiosti.Seuraavaa vaihetta odoteltaessaEhkäpä BMW 745Le xDrive kehittyy seuraavassa mallipolvessa autoksi, joka on paremmin sinut uusimpien varusteiden ja sähköajon kanssa. Nykyisellään auto tuo mieleen Mercedeksen S-sarjan hybridin: vaikka sähkö on erittäin luksusta, tuntuu toteutus hiukan päälle liimatulta. Lyhyen akselivälin BMW 745e:n 111 953 euron hinta on samalla koko 7-sarjan malliston hinnat alkaen. Pitkän akselivälin 745Le:hen pääsee käsiksi 122 677 eurolla. Pelkkää veroetua dieseleihin on noin 30 000 euroa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 745Le A xDrive Hinta alkaen 122 677 € Koeajetun auton hinta varusteineen 140 700 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Akku Teoreettinen 12,0 kWh. Toimintamatka 49 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 55 g/km Mitat pituus 5102 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 3070 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / akusto 6 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”