10.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – Autoluokkien väliin mahtuu sitruunaviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 X on ison kissan paluu ranskalaismerkin mallistoon. Lokoisien sedanien aika on ohi, joten tällä kertaa tilaa on etsitty crossovereiden ja farmarien risteyksestä. Hyvää: mukavuus, erilaisuus. Huonoa: yksivaiheinen latauslaite, heiluminen. 2016 Pariisin autonäyttelyssä Citroën esitteli CXperience-konseptiauton, jota maalailtiin visiona ranskalaismerkin isosta sedanista. Useampi vuosi myöhemmin suunnitelmat toteutuivat Citroën C5 X:n muodossa. Keulailme ja idea isosta ranskalaisesta ovat jäljellä, mutta lopputulos on automarkkinoiden muutoksenkin takia hiukan... erilainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySalainen mökkifarmariCitroën C5 X on ehkä helpointa ajatella mökkifarmariksi, sillä korotettu maavara (194 mm) ja helmojen seikkailumuovit yhdistyvät pitkän korin tiloihin. Lataushybridiversiossa tavaratilaa on 485 litraa, pelkän polttomoottorin kanssa tavaraa mahtuu 545 litraa. Selkänojat käännettynä tilaa on 1 580 litraa (PHEV) ja 1 640 litraa (muut). Rohkeasti viistetty takaluukku merkitsee, että tila ei ole kuitenkaan erinomaisen kuutiomainen.4,8 metriä pitkä Citroën C5 X on suunniteltu matkustamo edellä, sillä viiksimerkki panostaa mukavuuteen. Advanced Comfort -istuimet ovatkin muhkealla tavalla mukavat, sillä istuimet vaihtavat tyköistuvan muotoilun paksumpiin pehmusteisiin. Takaistuimillakin tilaa on vanhaa C5:ttä enemmän. Citroën haluaa panostaa myös valoon ja ääneen. Valoja on sijoitettu ympäri matkustamoa lukuisten säilytyslokeroiden yhteyteen. Etu- ja takalasit on laminoitu äänieristystä ajatellen. Luonnollisesti merkki suosittelee myös lataushybridiversion äänetöntä täyssähköajoa.Kojelaudassa on 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on sukua muille PSA-perheen uutuuksille. Hiukan erikoisesti jäsennellyt valikot vaativat opettelua, mutta järjestelmän kanssa tulee toimeen. Mittaristona on 7-tuumainen digitaalinäyttö. Hiukan yllättäen Citroën C5 X:n tuulilasinäyttö on yksi markkinoiden parhaista.Heilutaan taasLiikkeessä Citroën C5 X on omalla tavallaan tuttu. Lataushybridivoimalinja on tuttu muista konsernituotteista. Sähkön ja polttomoottorin välillä vaihtelu tapahtuu huomaamatta, mutta kahdeksanvaihteinen automaatti voisi olla vaivihkaisempikin. Hallintalaitteet eivät ole verkkaisia, mutta niistä puuttuu monien kilpailijoiden harrastama tarpeeton äkkiterävyys. Täyssähköisen ajon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 54 kilometriä ja lataus onnistuu kahdesta tunnista suko-latauksen reiluun seitsemään tuntiin.Kaikki Citroën C5 X:t on varustettu merkin mukavuusjousituksella, joka perustuu hydraulisiin pohjaanlyöntirajoittimiin, joiden myötä myös iskunvaimentimen normaalia toiminta-aluetta on voitu hienosäätää pehmeämmäksi. Lataushybridin yhteydessä käytössä on vielä aktiivitekniikkaa, jossa auto skannaa lähestyvää tienpintaa valmistautuakseen töyssyihin. Lopputulos on kyllä mukava, mutta paikoin jopa korostettua lötköyttä. Erityisesti sivu- tai pituussuuntainen heijaus jää elämään toviksi.Citroën C5 X on hyvä oivallus ranskalaismerkiltä, että sen ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kilpakumppaneiden. Mukavuuteen panostaminen ja autoluokkien rikkominen tarkoittavat, että Citroënilla on mahdollisuus erottautua ja olla joillekin ostajille juuri oikea. Segmenttien väliin osuvaa X-ajattelua jatkaa myös tuleva Citroën ë-C4 X, mutta toisaalta C5 on aina ollut jännempi Citroën kuin C4.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition Hinta alkaen 51 389 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 967 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 54 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 485–1580 l Omamassa: 1797 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta