13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo 2,5 miljoonaa valmistettua Dacia Dusteria kertonee jotain automallin suosiosta. Radikaalista ulkonäkömuutoksesta huolimatta edellytykset menestykseen ovat yhä tallella. Dacia Dusterin uusin painos tuntuu suorastaan häkellyttävän ihmisiä ulkonäöllään. Useampi puolituttu ilmestyy jostain kaupan parkkiin kyselemään ”mikäs auto se tämä oikein on?”. Kun kertoo kyseessä olevan uuden autonvalmistajan sijaan ihan tavallinen Dacia Duster, yleensä kysyjän leuat loksahtavat auki.Ja muodonmuutos on totta tosiaan huomattava. Kaksi ensimmäistä sukupolvea menestyksekästä Romanian katumaasturia olivat liikkeellä varsin varsin samantyyppisellä muotoilulla, mutta nyt kulmikkuus tuntuu olevan kuumin suuntaus katumaastureiden parissa.Voimalinjavaihtoehdoissa on sen sijaan pysytty varsin konservatiivisella linjalla, lukuun ottamatta tuoretta täyshybridivoimalinjaa, joka on toki tuttu ennestään emomerkki Renaultin autojen lisäksi myös Dacia Joggerista. Dieseleitä ei Euroopassa ikävä kyllä enää nähdä ja hybridi on saatavilla ainoastaan etuvetoisena. Suomessakin neliveto on ollut Dusterin ostajien valinta neljä kertaa viidestä, joten nelivedon ja pihimmän käyttövoiman yhdistelmää ei ole tarjolla – neliveto on aina manuaalivaihteinen kevythybridi.Tarkemmin mallisarjan teknisiin tietoihin voi perehtyä ulkomaan ensikoeajosta. Nyt keskitytään siihen miltä etuvetoinen hybridi tuntui kotimaassa perinpohjaisemmalla viikon koeajolla.Ohjaamon ilme onnistuu olemaan samalla kertaa sekä simppeli, että nykyaikainen. Suomen malliversioissa digimittaristokin on vakiovaruste. Kuljettajan istuin on stereotypinen halpa-auton jakkara – reisitukea ei riitä pidemmälle kuljettajalle, ja muutenkin tuntuma on hieman rempula. Maavara Hinta Rehellisyys Kuljettajan istuin Karu monitilavaihteisto Näkyvyys Taajamassa Dusterin ajamista haittaa heikko näkyvyys. Keula on hankala hahmottaa, ja takaviistoon syntyy melkoiset katveet.Moottoritiellä rengasmelu on yllättävän vähäistä. Erinäiset turvallisuusjärjestelmät osaavat tosin mölytä senkin edestä, mutta kahdesti painiketta napauttamalla auton turvallisuusvarusteet menevät Perso-tilaan, jonka voi ohjelmoida sisällyttämään vain ne piipparit joista sattuu pitämään. Erittäin näppärää!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaavaraa varomattomilleJos kaikissa autoissa olisi maavaraa kuin Dacia Dusterissa, ei sähköautojenkaan kohdalla tarvitsisi valittaa mahdollisista iskujen hajottamista akuista. Etuvetoisessa mallissa on vähemmän matkaa maahan kuin nelivetoisessa, mutta siltikin kiitettävät 209 millimetriä. Tällä uskaltaa jo käydä metsäteilläkin varsin huoletta.Harmittavasti jousituksen toiminta tuntuu monttuisella tiellä hieman kulmikkaalta. Progressiota löytyy kun monttuun ajaa tarpeeksi kovaa, mutta silti tuntuma on kovanpuoleinen. Toisaalta, pysyypähän pohjan kolauttamisriskikin pienempänä.Dacian hybridivoimalinja ei ole järin hienostunut, mutta Dacian uskollinen asiakaskunta on varmasti jo ehtinyt tottumaan karkeisiin voimalinjoihin. Monitilavaihteiston vaihdot saattavat olla miettimistaukojen seurauksesta kulmikkaita ja pitää jopa outoja sivuääniä. Kovemmissa kiihdytyksissä bensiinimoottori pitää melko raskaan tuntuista pärinää ja voimalinjan värinät välittyvät herkästi ohjaamoon. Hybridivoimalinjan hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat. Viikon koeajon aikana keskikulutus asettuu kuusi litraa per sata kilometriä -lukeman tuntumaan, joka ei bensiinivoimalinjalle ja näinkin korkealle autolle ole lainkaan huono suoritus.Kaikesta huolimatta käteväDacian kontti on luokassaan hyvän kokoinen ja yksinkertaisen muotoinen, nostokynnys on melko korkea. Lisävarusteena tavaratilaan saa myös koko kontin kokoisen kumimaton.Dacia on kehunut uutta sisustamateriaaliaan erityisen helposti putsattavaksi, joka on merkin asiakkaille varmasti olennainen ominaisuus. Tämä mainostieto tuli kuitenkin koeajajalle yllätyksenä, sillä pienen metsästysreissun jälkeen autoa putsatessa sisustamateriaali tuntui päinvastoin poikkeuksellisen vaikealta puhdistaa tahroista.Nämä ovat kuitenkin nyansseja, Duster ei ole täydellinen auto, eikä yritä ollakaan sellaista. Perusajettavuus on etenkin huonommilla teillä tasaisen hyvä, ja kaupungissakin autolla pärjää oikein hyvin voimalinjan ja näkyvyyden ongelmista huolimatta. Dacian tuotteissa on aina ilahduttanut poikkeuksellinen rehellisyys, kun autoja ei yritetä meikata paremmaksi kuin ne ovat – tällöin voidaan keskittyä olennaisiin asioihin.Vaikka tässäkin koeajoartikkelissa Duster ansaitsi useammankin moitteen, se on kokonaisuutena erinomainen auto hintaluokassaan – sillä saman hintaiset kilpailijat ovat vähissä. Tämä vaikkakin Duster on myös kattavampien (ja pakollisten) turvallisuusvarusteiden myötä myös aiempaa hintavampi. Etuvetoinen kevythybridi on edullisimmillaan 25 699 euroa, nelivetoinen kevythybridi 28 399 e ja koeajettu täyshybridi 30 399 e. Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Extreme HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 6-v. automaattivaihteisto (15 toimintatilaa sähkön kanssa) 104 kW (141 hv), 148/205 Nm (sähköllä) WLTP-kulutus 5,1 l/100km CO2-päästöt 114 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 343 mm Leveys 1 813 mm Korkeus 1 656 mm Akseliväli 2 657 mm Tavaratila 430–1 545 l Omamassa 1 455 kg perävaunu 750 / 725 kg Euro NCAP 3 tähteä (2024) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 30 399 € koeajoauto 32 901 € Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! 12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen 15.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway – puhdikkaammin tehokkaammalla moottorilla 23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta 5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus 12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?