13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo 2,5 miljoonaa valmistettua Dacia Dusteria kertonee jotain automallin suosiosta. Radikaalista ulkonäkömuutoksesta huolimatta edellytykset menestykseen ovat yhä tallella. Dacia Dusterin uusin painos tuntuu suorastaan häkellyttävän ihmisiä ulkonäöllään. Useampi puolituttu ilmestyy jostain kaupan parkkiin kyselemään ”mikäs auto se tämä oikein on?”. Kun kertoo kyseessä olevan uuden autonvalmistajan sijaan ihan tavallinen Dacia Duster, yleensä kysyjän leuat loksahtavat auki.Ja muodonmuutos on totta tosiaan huomattava. Kaksi ensimmäistä sukupolvea menestyksekästä Romanian katumaasturia olivat liikkeellä varsin varsin samantyyppisellä muotoilulla, mutta nyt kulmikkuus tuntuu olevan kuumin suuntaus katumaastureiden parissa.Voimalinjavaihtoehdoissa on sen sijaan pysytty varsin konservatiivisella linjalla, lukuun ottamatta tuoretta täyshybridivoimalinjaa, joka on toki tuttu ennestään emomerkki Renaultin autojen lisäksi myös Dacia Joggerista. Dieseleitä ei Euroopassa ikävä kyllä enää nähdä ja hybridi on saatavilla ainoastaan etuvetoisena. Suomessakin neliveto on ollut Dusterin ostajien valinta neljä kertaa viidestä, joten nelivedon ja pihimmän käyttövoiman yhdistelmää ei ole tarjolla – neliveto on aina manuaalivaihteinen kevythybridi.Tarkemmin mallisarjan teknisiin tietoihin voi perehtyä ulkomaan ensikoeajosta. Nyt keskitytään siihen miltä etuvetoinen hybridi tuntui kotimaassa perinpohjaisemmalla viikon koeajolla.Ohjaamon ilme onnistuu olemaan samalla kertaa sekä simppeli, että nykyaikainen. Suomen malliversioissa digimittaristokin on vakiovaruste. Kuljettajan istuin on stereotypinen halpa-auton jakkara – reisitukea ei riitä pidemmälle kuljettajalle, ja muutenkin tuntuma on hieman rempula. Maavara Hinta Rehellisyys Kuljettajan istuin Karu monitilavaihteisto Näkyvyys Taajamassa Dusterin ajamista haittaa heikko näkyvyys. Keula on hankala hahmottaa, ja takaviistoon syntyy melkoiset katveet.Moottoritiellä rengasmelu on yllättävän vähäistä. Erinäiset turvallisuusjärjestelmät osaavat tosin mölytä senkin edestä, mutta kahdesti painiketta napauttamalla auton turvallisuusvarusteet menevät Perso-tilaan, jonka voi ohjelmoida sisällyttämään vain ne piipparit joista sattuu pitämään. Erittäin näppärää!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaavaraa varomattomilleJos kaikissa autoissa olisi maavaraa kuin Dacia Dusterissa, ei sähköautojenkaan kohdalla tarvitsisi valittaa mahdollisista iskujen hajottamista akuista. Etuvetoisessa mallissa on vähemmän matkaa maahan kuin nelivetoisessa, mutta siltikin kiitettävät 209 millimetriä. Tällä uskaltaa jo käydä metsäteilläkin varsin huoletta.Harmittavasti jousituksen toiminta tuntuu monttuisella tiellä hieman kulmikkaalta. Progressiota löytyy kun monttuun ajaa tarpeeksi kovaa, mutta silti tuntuma on kovanpuoleinen. Toisaalta, pysyypähän pohjan kolauttamisriskikin pienempänä.Dacian hybridivoimalinja ei ole järin hienostunut, mutta Dacian uskollinen asiakaskunta on varmasti jo ehtinyt tottumaan karkeisiin voimalinjoihin. Monitilavaihteiston vaihdot saattavat olla miettimistaukojen seurauksesta kulmikkaita ja pitää jopa outoja sivuääniä. Kovemmissa kiihdytyksissä bensiinimoottori pitää melko raskaan tuntuista pärinää ja voimalinjan värinät välittyvät herkästi ohjaamoon. Hybridivoimalinjan hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat. Viikon koeajon aikana keskikulutus asettuu kuusi litraa per sata kilometriä -lukeman tuntumaan, joka ei bensiinivoimalinjalle ja näinkin korkealle autolle ole lainkaan huono suoritus.Kaikesta huolimatta käteväDacian kontti on luokassaan hyvän kokoinen ja yksinkertaisen muotoinen, nostokynnys on melko korkea. Lisävarusteena tavaratilaan saa myös koko kontin kokoisen kumimaton.Dacia on kehunut uutta sisustamateriaaliaan erityisen helposti putsattavaksi, joka on merkin asiakkaille varmasti olennainen ominaisuus. Tämä mainostieto tuli kuitenkin koeajajalle yllätyksenä, sillä pienen metsästysreissun jälkeen autoa putsatessa sisustamateriaali tuntui päinvastoin poikkeuksellisen vaikealta puhdistaa tahroista.Nämä ovat kuitenkin nyansseja, Duster ei ole täydellinen auto, eikä yritä ollakaan sellaista. Perusajettavuus on etenkin huonommilla teillä tasaisen hyvä, ja kaupungissakin autolla pärjää oikein hyvin voimalinjan ja näkyvyyden ongelmista huolimatta. Dacian tuotteissa on aina ilahduttanut poikkeuksellinen rehellisyys, kun autoja ei yritetä meikata paremmaksi kuin ne ovat – tällöin voidaan keskittyä olennaisiin asioihin.Vaikka tässäkin koeajoartikkelissa Duster ansaitsi useammankin moitteen, se on kokonaisuutena erinomainen auto hintaluokassaan – sillä saman hintaiset kilpailijat ovat vähissä. Tämä vaikkakin Duster on myös kattavampien (ja pakollisten) turvallisuusvarusteiden myötä myös aiempaa hintavampi. Etuvetoinen kevythybridi on edullisimmillaan 25 699 euroa, nelivetoinen kevythybridi 28 399 e ja koeajettu täyshybridi 30 399 e. Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Extreme HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 6-v. automaattivaihteisto (15 toimintatilaa sähkön kanssa) 104 kW (141 hv), 148/205 Nm (sähköllä) WLTP-kulutus 5,1 l/100km CO2-päästöt 114 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 343 mm Leveys 1 813 mm Korkeus 1 656 mm Akseliväli 2 657 mm Tavaratila 430–1 545 l Omamassa 1 455 kg perävaunu 750 / 725 kg Euro NCAP 3 tähteä (2024) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 30 399 € koeajoauto 32 901 € Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! 12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen 15.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway – puhdikkaammin tehokkaammalla moottorilla 23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta 5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus 12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle 4.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Dacia Jogger – alle 2800 euroa per paikka 16.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä