8.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma ST hyppää kuin sammakko, mutta renkaissa piilee yllätys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST on "hot hatchejä" käytännöllisempi, ja lajissaan hyvin urheilullinen. Hyvää: alustan toiminta, käytännöllinen kontti, rohkea kokonaisuus. Huonoa: kesärenkaiden pidon ja korin korkeuden suhde. Sininen Ovaali tunnetaan innokkaasta suhtautumisesta kompakteihin sporttiautoihin, joten myös pienen katumaasturin menevämpään painokseen on ladattu runsaasti osaamista. Lopputulos eli Ford Puma ST ei koostu pelkästä koristelusta vaan perusmalleja selvästi tehokkaammasta, pikkuveli Fiesta ST:ssä nähdystä 1,5 litran 200-heppaisesta moottorista, jäykemmästä alustasta, nopeammasta ohjauksesta ja kookkaammista jarruista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi luonnettaKoeajoimme Puma ST:n kahteenkin eri otteeseen: keväällä kitkarenkain ja tarkennuksena suvisäässä kesäkumein. Näiden kokemusten välille muodostui mielenkiintoinen ero, joka liittyy kiinteästi koko auton konseptiin.Harvoin nimittäin käy niin, että urheilullinen auto tuntuu talvirenkailla paremmalta, mutta nyt se oli myönnettävä todeksi. Vaikka Puma ST:n alusta on jäykkä, katumaasturimainen korkeus ja mallin mukana tulevat kovat Michelin Pilot Sport 4S -kesärenkaat saavat aikaan hieman epäsuhtaisen kokonaisuuden. Pitoa löytyy tajuttomasti, mutta korin liikkeet ovat ylhäällä istuessa turhan laajoja, jolloin sinänsä hyvin tukevista Recaron penkeistä alkavat sivutuet loppua kesken. Pysyäkseen paikallaan kuski puristaa rattia entistä tiukemmin, mutta ohjauskaan ei enää tässä menossa tarjoa parasta tuntoa.Nastattomilla talvirenkailla ja kylmemmällä asvaltilla auto tuntui ikään kuin rauhoittuvan omemmaksi itsekseen. Vaikka miten kanttaili, kori ei myöskään kitkoilla tehnyt minkäänlaisia ylimääräisiä liikkeitä, eikä pehmeämpiä renkaita saanut juuri ulvomaankaan. Kesärengasvalintaa voisi siis vielä harkita tästä elastisemmasta näkövinkkelistä.Potkua ja pörinääMallia ei saa automaattina isoveli Focus ST:n tapaan, vaan laatikkona on aina käsin hämmennettävä manuaali. Läpi kierroslukualueen väkevästi vääntävä moottori sallii myös ei-niin-aktiivisen-vaihtamisen omaavan ajotyylin, mutta Fordin tyyliin välitykset ovat todella pitkät, joten taajamassa joutuu usein ajamaan totuttua yhtä pienemmällä pykälällä. Sen myötä pörisevät pakoäänet alkavat hieman toistaa itseään.Kovemmin kiihdytettäessa meno ei hyydy turhaan sutimiseen, sillä lisävarusteisen Performance Packin mukana saa myös mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen. Samassa tulee Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä urheilulliseen vaihteenvaihtoon opastavat valot mittaristossa. Sport- ja Track-ajomoodit kuuluvat niin ikään kuvaan – jälkimmäisessäkin ajonvakautus pysyy päällä mutta sallii suuremmat luistot vauhdikasta ajoa varten.Ottaisiko sitten tämän vai pikkusporttien ikoniksi muodostuneen Fiesta ST:n? Vanhanaikaisesti asiaa ajatteleva puritaani siirtynee automaattisesti jälkimmäisen rattiin, mutta perhe-elämää ja dynaamisuutta yhdistelevä löytää myös Puma ST:stä menoa ja meininkiä, ja laskee mielellään kauppakassinsa tästäkin versiosta löytyvään tavaratilan syvään poteroon, jota ei ahtaammassa Fiestassa ole. Eivätpähän tölkit lentele pitkin konttia tiukastikaan taitettaessa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Ford Puma ST 1.5 Ecoboost 200 hv Hinta alkaen 39 384 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 230 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 320 Nm (2500–3500 r/min) Vääntö 320 Nm (2500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4226 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle