17.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Huononkin tien kulkija – Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Scout yhdistää suomalaisten suosikkimallin mökkifarkun helppouteen. Hyvää: Juuri niin kuin Octavia, kyvykkyys Huonoa: Juuri niin kuin Octavia, hinnoittelu Škoda Octavian menestys suomalaisilla automarkkinoilla on monien asioiden summa, mutta eräänä osana suosikkiasemaa on laaja mallisto. Hiljattain saapuneen faceliftin myötä myös malliston johdannaisversiot, Scout ja RS, saivat uutta puhtia kulkuunsa. Tällä kertaa suurennuslasin alle joutuu korkeamman maavaransa voimin mökkimalliksi tähtäävä Octavia Scout.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kuin muutkinNopealla vilkaisulla Škoda Octavia Scout ei eroa juurikaan tavallisemmasta Octavia Combista, Scoutin ollessa aina farkkumallinen. Kasvovirkistyksessä mallin helppo keulailme vaihtui raikkaampaan ja samalla haastavampaan versioon, jossa ajovalot on jaettu kahteen yksikköön. Tempun taustalla on pyrkimys saada Škodan tuttu keulamaski näyttämään entistäkin leveämmältä.Scout kuitenkin erottautuu mökkifarkkumaisen hienovaraisesti. Edessä ja takana Škoda on tavoitellut seikkailullisempaa ilmettä korostamalla alleajosuojia hopeisella värillä. Kyljet ja pyöränkaaret ovat puolestaan saaneet kovemman ilmeen kiitos mustien suojalistojen. Imagoon sopivasti Octavian pohjaa suojaava huonon tien paketti on Scoutissa vakiona.Octavia Scout noudattaa mökkifarkun reseptiä myös maavaran osalta, sillä osana kovempaa ilmettä auto on saanut 30 millimetriä perusmallia korkeamman maavaran. Samalla taka-akselin raideväli on kasvanut 30 millimetriä. Auto on myös 2 mm perusmallin Octavia Combia pidempi.Matkustamossa Scout on vieläkin lähempänä muuta mallistoa. Ratin lisäksi Scout-teksti on kirjoitettu penkkeihin, jotka ovat samalla saaneet Škodan Thermoflux-verhoilun. Valmistajan mukaan Thermoflux parantaa matkustusmukavuutta tehostamalla istuimen hengittävyyttä. Yksinkertaisen nokkelaOctavia Scout on täynnä tuttuja škodamaisen nokkelia ratkaisuita. Sateenvarjon saa piilotettua apukuskin penkin alle, tavaratilan valo toimii irroitettavana taskulamppuna ja joka paikasta löytyy säilytyslokeroita aina isoista juomapulloista pienempiin arkiesineisiin. Ovitaskuun saatava roskis voi helpottaa perhematkalaisen elämää yllättävänkin paljon. Kiitettävää löytyy myös tilojen puolesta, sillä yli 4,6-metrinen Octavia kätkee sisäänsä hyvien istuintilojen lisäksi 610 litraa tavaratilaa. Mikäli takapenkit joutuvat väistymään tavaran tieltä, on luvassa 1 740 litraa tilaa.Näppäryyttä on tavoiteltu myös 9,2-tuumaisella Columbus-navigaatiojärjestelmällä. Onneksi navigaattori on kaimaansa paremmin selvillä suunnistamisen jalosta taidosta, mutta käyttöliittymän osalta se tavoittelee turhaa näppäryyttä. Näppäimiin siirretty äänenvoimakkuussäätö vaatii turhaa tarkkuutta. Radion ja navigaation välillä siirtyminen puolestaan vaatii turhia käyntejä päävalikon kautta. Onneksi Scoutin vakiovarusteena on maltillisempi Bolero-viihdejärjestelmä, joten valinnanvaraa on. Ajossa Octavia Scout käyttäytyy emomallinsa tavoin, joskin korkeammaksi suunnitellun alustan huomaa hienoisena kallisteluna ja mökkimalleille tyypillisenä pintakovuutena. Kyse on kuitenkin sävyeroista, rauhallisen ja suoraviivaisen käytöksen ollessa suoraan muualta Octavia-mallistosta.Hiljaisesti päteväAina nelivetoinen Octavia Scout on taattu työjuhta. Kolmen moottorivaihdon joukosta koeajossa oli, RS-mallistostakin tuttu, tehokkaampi 184 hevosvoiman malli 2,0-litraisesta TDI:stä. Yhdessä DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa auto kiihtyy 0–100 km/h 7,8 sekunnissa. Merkittävämpää on kuitenkin se, että käyttökelpoista voimaa on saatavilla aina tilanteen sitä vaatiessa. Malliversion vetokyvyksi luvataan asiallinen 1 800 kilogrammaa.Sähköisesti ohjattu monilevykytkin vastaa nelivedon kytkennästä sitä tarvittaessa. Scoutin ajotiloista löytyy erillinen Offroad-tila haastavampia olosuhteita varten, jolloin käytössä on esimerkiksi alamäkihidastin. Maltillisesti kasvaneesta maavarasta ja verrattain yksinkertaisesta nelivedosta huolimatta Octavia Scout selviytyy yllättävänkin kiperistä tilanteista. Škodan mukaan Octavia Scoutilla on 16,6° lähestymiskulma ja 14,5° jättökulma. Ristiriipunta tavallisella henkilöautolla tuntuu villiltä idealta, mutta nelivetojärjestelmä ratkaisee tilanteen muutaman sekunnin pähkäilyn jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonomman tien kulkijalleVaikka Škoda Octavia Scout on vain hiukan erilainen näkemys nelivetoisesta Octavia Combista, saattaa se olla juuri oikea valinta niille, joiden askareet vievät usein soratieverkoston pariin.Kattavassa mallistossa Scout on eräs mielenkiintoisimmista tulkinnoista siitä, miltä oktaavilta klassikkomalli soi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 Hinta alkaen 39 899 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta