30.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu Hyundai i30 N on jo facelift-iässä, mutta malli saa vihdoin seuraa Hyundai i20 N:stä. Samalla merkki ottaa ilon irti rallitaipaleiden julkisuudesta. Hyvää: asenne, ajettavuus, takuu. Huonoa: kova ja kulmikas arkiajossa. Röyhkeä spoileri ja yhtä itsevarma keulailme tarkoittavat, että Hyundai i20 N tekee itsestään pysäköitynäkin isomman numeron kuin astetta suurempi i30 N.Pikkuautoluokkaan hulluttelu toki sopii monille mainiosti, mutta naamioitumistempun tekeminen taloyhtiön parkkipaikalla on vaikeaa. Toisaalta Hyundai saa nyt ilon irti rallista, sillä uudet Rally2-autot näyttävät nopealla vilkaisulla juuri tältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkatonta mutkitteluaHiljattain uusitun i20:n N-versio on tehty tutulla reseptillä. Perusmallistoa muhkeampi 1,6-litrainen turbo puhkuu parisensataa hevosvoimaa, etuakselilta löytyy lukkotoiminnolla varustettu tasauspyörästö, kuljettajan työpisteeltä kytkin ja manuaalivaihteisto ja takaa tarvittaessa pauketta koko naapurustolle. Hetkellisellä yliahtotoiminnolla vääntöhuippu on 304 Nm. 0–100 km/h onnistuukin taskurakettimaisesti 6,7 sekunnissa.Napakka alusta, ripeäksi välitetty ohjaus ja hyvät jarrut pitävät auton hanskassa mutkien soljuessa. Taajamanopeuksissa iskunvaimennus on tosin turhankin kova eikä ole i30 N:n tapaan säädettävissä, ja voimalinja käyttäytyy kaupunkinopeuksissa kulmikkaasti.Kiihdytyskaistoilla hymyä riittää hevosvoimalupausten verran, mutta turbiinimaisen tasaisesti vetävä moottori ei erityisemmin kehota toistamaan temppua seuraavalla pykälällä. Joskus luonne syntyy kauneusvirheistä.Sisälle kantautuu urheilullisemmissa ajotiloissa putkipaukkeiden lisäksi keinotekoista lisämörinää. Niiden naapurien iloksi äänimaailmaa voi onneksi säädellä ajotilojen avulla.Arki kutsuuPerusmallin geenit tekevät i20 N:n helpoksi arkikaveriksi, sillä jopa mielenrauhaa tuovat turvavarusteet periytyvät suorassa linjassa.Hyundain uuden polven tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppo kumppani 10,25 tuuman kosketusnäytöllä ja Bluelink-palveluilla. N:ssä kosketusnäyttöjärjestelmää on höystetty erikseen urheilullisilla näkymillä ja mahdollisuudella muokata peräti kahta N-ajotilaa.Näyttöpohjaisen 10,25-tuumaisen mittariston näkymät taipuvat kulloisenkin ajotilan vaatimuksiin. Ohjauspyörän painikkeista on selvästi innostuttu urakalla, joskin niiden toimintalogiikka on osin erikoista.B-segmentin edustajana i20:n tilat ovat kohtuullisen hyvät: neljä aikuista matkustaa autossa keskipitkiä matkoja. Takaistuimen voi edelleen kaataa 60/40-suhteessa, jos kuljetettavaa sattuu olemaan 1 165 litraa. Suurin tilakysymys nouseekin esiin eturivillä, missä leveät urheiluistuimet laittavat perinteisen käsijarrukahvan välillä ahtaalle. Istuinten muoto on ymmärrettävä kompromissi tuen ja mukavuuden välillä, mutta säätövarat voisivat olla monipuolisemmat. Taktisesti alle 30 000 euron alle jäävä i20 N on mainio lisäys taskurakettisarjaan, jossa tapahtuu nyt lähes C-segmentin sporttailijoiden verran. Raaempaa suorituskykyä ja nelivetoa kaipaavien kannattaa muistaa Toyota GR Yaris, osapuilleen tällaista autoa kaipaavien Ford Fiesta ST sekä uudistuva Volkswagen Polo GTI, ja helpompaa elämää haikailevien on syytä ottaa huomioon myös Ford Puma ST.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 hv 6MT Hinta alkaen 29 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 079 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 275 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 275 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4075 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?