23.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – ensimmäinen täyssähköinen pieni katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric kumoaa viimeisiäkin esteitä sähköautoiluun siirtymisen edestä. Täyssähköauto, jopa 482 kilometrin toimintamatka ja hinta alkaen 42 990 euroa. Hyvää: toimintamatka, suorituskyky, hinta. Huonoa: pienehkö tavaratila. Suosittu pienten katumaastureiden, crossovereiden, autoluokka on nyt saanut kirjaimellisesti uutta virtaa, kun täyssähköinen Hyundai Kona avasi pelin. Täyssähköisen Hyundai Kona Electricin tulo on merkki siitä, että sähkö leviää nopeasti käyttövoimana kaikkiin autoluokkiin. Se on autonostajan etu, sillä valikoiman lisääntyminen lisää asiakkaan valinnan varaa ja leventää hintahaarukkaa. Hyundai Kona Electric on ostettavissa halvimmillaan Comfort-varusteltuna 42 990 eurolla. 4000 euron hintaero kalliimpaan Style-malliversioon muodostuu varusteista, itse auton ominaisuudet ja suorituskyky ovat samat molemmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYön aikana täysi latausPitkän toimintamatkan tarjoavan akun lataamiseen on varattava aikaa, koska virtaakin tarvitaan enemmän kuin lyhyemmille taipaleille ulottuvilla malleilla.Pikalataus 80 prosentin varaustasoon täyssähköiselle Hyundai Konalle tarkoittaa valmistajan mukaan 54 minuutin latauspysähdystä 100 kW:n tasavirtalaturilla. Suomessa on toistaiseksi vain yksi tällainen latauspiste Lohjalla. Yleisempi pikalataus 50 kW:n latauspisteellä täyttää Konan akun 80-prosenttisesti valmistajan mukaan 75 minuutissa. Annetut ajat ovat kuitenkin suuntaa antavia, koska pikalatauspisteilläkään virtaa ei saada jatkuvasti luvatun maksimin mukaan.Pikalatausverkoston ulkopuolella Kona Electricin lataus onnistuu Ioniqin tapaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin Konan lataus kestää noin 10 tuntia. Se tosin edellyttää 32 ampeerin virtaa, sillä laturi on yksivaiheinen. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kilowattiin, ja latausaika karkaa 20 tuntiin. Näin suurella akulla kaipaisi kaksi- tai kolmivaihelaturia, jolloin jo 16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia.Ajotietokone palvelee kiitettävästiSähköautoilijalle jäljellä olevan toimintamatkan seuraaminen on paljon merkityksellisempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla kulkevalle, koska latausverkosto on selkeästi polttonesteiden jakeluverkostoa harvempi. 7-tuumainen digitaalinen mittaristo on selkä ja tarjoaa paljon informaatiota. Energiankulutusta ja akun varaustasoa on helppo seurata ja oman ajotavan vaikutuksen kulutukseen näkee heti. Erinomaista on, että Konan kykenee kertomaan jäljellä olevasta toimintamatkasta luotettavasti. Konan aamulla lupaama toimintamatka väheni päivän sekalaisissa ajoissa toistuvasti lähes kilometrilleen sen, mitä päivän aikana todella oli ajettu, vaikka päivittäinen ajomatka olikin yhteensä reilut parisataa kilometriä.Navigointijärjestelmällä puolestaan on 8-tuumainen ja selkeä näyttö. Järjestelmään saa myös yhdistettyä vaivatta älypuhelimen, jolloin esimerkiksi ajonaikaisten puheluiden hoitaminen tai oman musiikin kuuntelu on vaivatonta. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä voi säädellä sähkömoottorin jarrutusvoimaa ja samalla kasvattaa tai ainakin säästää akun varaustilaa.Virallinen lukema Konan energiankulutukselle on 14,3 kWh/100 km. Koeajo nollakelissä ja moottoritiepainotteisessa ajossa näytti päivittäiselle ajolle keskimäärin noin 17 kWh kulutusta sadalla kilometrillä.Pieni ja pippurinenHyundai Kona on pieni katumaasturi. Käytännössä se merkitsee kuljettajalle ja etumatkustajalle kelpo tiloja, mutta takaistuimella auton rajat jo tuntuvat melko niukkoina jalkatiloina. Tavaratila on myös niukka, varsinkin kun tavaratilassa pitää kuljettaa mukana latausjohtoa. Konan keulassa sijaitseva latauspaikka ei kurakelissä tunnu kaikkein viehättävimmältä ratkaisulta. Erilaisten julkisten latauspaikkojen käyttö on toki selkeää silloin, kun lataus tapahtuu auton keulasta, mutta kurainen ja talvikeleissä epäilemättä usein loskasta pakkautunut keulaläppä ei silti houkuttele.Kona Electricin valttina on kuitenkin juuri suosittu autoluokka, pitkän toimintamatkan mukanaan tuoma helppous ja suorastaan urheiluautomainen kiihtyvyys, johon ei voi olla viehättymättä, vaikka sen käytöstä nauttiminen jääkin lähinnä satunnaisiin ohitustilanteisiin. Eikä 42 990 eurosta alkava hintakaan ole kilpailijoihin ja rahalla saataviin ominaisuuksiin nähden paha. Hyundaille tuttuun tapaan myös takuu on reilu: akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä ja muilta osin seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.hyundai.fi/kona-electric Hyundai Kona Electric Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Teho 150 kW, 395 r/min Akku litiumionipolymeeriakku Toimintamatka 482 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto WLTP-kulutus 14,3 kWh/100 km. Takuu 7 vuotta, akku 8 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”