12.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe koki enemmän kuin faceliftin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Santa Fe siirtyi viimeisimmän uudistuksensa myötä hybridiaikaan. Hyvää: voimalinjan toiminta, tilat, varustelu. Huonoa: sähköisen lämmityksen puute, hidas lataus. Hyundai Santa Fe -mallihistoria vaatii pientä kertausta, sillä massiivisella maskilla varustettu mallin neljäs sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2018. Viime vuonna Hyundai kuitenkin kertoi uudesta Santa Fe -mallista, mikä aiheutti hieman hämmennystä, sillä mallihan oli juuri uudistunut.Viime vuonna tehty uudistus olikin ulkoisesti perinteisen kasvojenkohotuksen kaltainen. Keulan ilmettä hallitsevat massiivisen maskin lisäksi uudet T-malliset päiväajovalot. Muuten ulkonäön muutokset keskittyvät yksityiskohtiin, ja muun muassa aerodynamiikkaa on hiottu parempaan suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudella perusrakenteellaPerinteisistä facelifteistä poiketen suurin muutos on tapahtunut auton perusrakenteessa. Santa Fe siirtyi uudistuksen myötä käyttämään valmistajan kolmannen sukupolven modulaarista pohjalevyrakennetta. Tämä on tuonut mukanaan parannuksia äänieristykseen sekä turvallisuuteen, mutta uuden rakenteen myötä myös auton painopiste on aiempaa matalammalla, tilankäyttö on tehostunut ja ajettavuus kokenut muutoksia pyöräntuennan päivitysten myötä.Uudistus näkyy ohjaamossa ulkonäköä selvemmin. Kojelaudan muotoilu on huomattavasti sulavampi, ja materiaalit luovat laadukkaan vaikutelman. Fyysisiä painikkeita on paljon, mikä antaa hieman vanhahtavan leiman, mutta käytettävyys on kohdallaan. Mittariston tehtävää hoitaa Premium-varustelusta lähtien 12,3-tuumainen näyttö, ja tällä varustelulla keskikonsolin näyttö on 10,25-tuumainen. Vakiona keskinäyttö on kooltaan 8 tuumaa. Toisella istuinrivillä on suorastaan hulppeat tilat, ja Santa Fe tarjoaa aina myös kaksi istuinta kolmannella rivillä. Niiden käyttöä ei juuri voi suositella aikuismatkustajille, mutta tarvittaessa Santa Fe siis hoitaa tila-autonkin tehtävää.Nyt lataushybridinäUuden perusrakenteen myötä voimalinjavalikoima on päivittynyt. Tärkeimpänä uudistuksena Santa Fe on jatkossa tarjolla dieselin lisäksi kahtena hybridiversiona. Nämä jakavat saman perustekniikan, mutta nyt koeajettu ladattava versio on varustettu isommalla akustolla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla.Santa Fe on ensimetreiltä alkaen vaivaton tuttavuus. Voimalinja toimii sivistyneesti, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa perinteisen automaattivaihteiston vaihdot tuntuvat toisinaan pieninä nykäyksinä. Myös fysiikan lait tulevat varsin nopeasti vastaan: lähes kahden tonnin painoinen auto ei liiku erityisen rivakasti pelkän sähkömoottorin voimin.1,6-litrainen bensaturbo ei varasta huomiota, ja moottorien yhteistoiminta on erittäin sulavaa. Myöskään hybriditilassa ajettaessa suorituskyky ei aivan vastaa lukujen herättämiä odotuksia, mutta menoa on riittävästi kaikkia arkisia ajotilanteita ajatellen.Ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 58 kilometriä. Käytännössä pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pysty Suomen olosuhteissa tällaisia matkoja kovin usein ajamaan, sillä ohjaamon lämmitystä hoidetaan vain polttomoottorin turvin. Tämä on harmillista, sillä jokainen polttomoottorin käynnistyminen turhauttaa ladattavan hybridin ratissa. Etenkin, kun pelkällä sähkölläkin voisi hoitaa monien lyhyiden matkojen ajo- ja lämmitystarpeet. Toki kulutus pysyy lyhyessä ajossa varsin kohtuullisena auton kokoluokka huomioon ottaen. Keskikulutus asettui aktiivisesti lataamalla noin parin litran paikkeille sataa kilometriä kohden.Ei nopeinta lataustaAjettavuuden osalta tarjolla on voimalinjan tavoin vaivaton kokemus. Auto etenee mukavuuspainotteisesti kaikissa normaaleissa ajoympäristöissä. Santa Fen monipuoliseen varusteluun kuuluvat myös nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka omalta osaltaan lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta. Lataustekniikan osalta Hyundai ei edusta markkinoiden terävintä kärkeä. Santa Fe on varustettu vain yksivaiheisella laturilla, joka tarjoaa 3,3 kilowatin lataustehon. Tämän vuoksi akun täyttäminen latausasemalla tyhjästä täyteen kestää yli neljä tuntia. Näin matala latausteho ei varsinaisesti kannusta laittamaan autoa lataukseen vaikkapa kauppareissun ajaksi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 61 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4785 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2765 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”