12.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe koki enemmän kuin faceliftin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Santa Fe siirtyi viimeisimmän uudistuksensa myötä hybridiaikaan. Hyvää: voimalinjan toiminta, tilat, varustelu. Huonoa: sähköisen lämmityksen puute, hidas lataus. Hyundai Santa Fe -mallihistoria vaatii pientä kertausta, sillä massiivisella maskilla varustettu mallin neljäs sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2018. Viime vuonna Hyundai kuitenkin kertoi uudesta Santa Fe -mallista, mikä aiheutti hieman hämmennystä, sillä mallihan oli juuri uudistunut.Viime vuonna tehty uudistus olikin ulkoisesti perinteisen kasvojenkohotuksen kaltainen. Keulan ilmettä hallitsevat massiivisen maskin lisäksi uudet T-malliset päiväajovalot. Muuten ulkonäön muutokset keskittyvät yksityiskohtiin, ja muun muassa aerodynamiikkaa on hiottu parempaan suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudella perusrakenteellaPerinteisistä facelifteistä poiketen suurin muutos on tapahtunut auton perusrakenteessa. Santa Fe siirtyi uudistuksen myötä käyttämään valmistajan kolmannen sukupolven modulaarista pohjalevyrakennetta. Tämä on tuonut mukanaan parannuksia äänieristykseen sekä turvallisuuteen, mutta uuden rakenteen myötä myös auton painopiste on aiempaa matalammalla, tilankäyttö on tehostunut ja ajettavuus kokenut muutoksia pyöräntuennan päivitysten myötä.Uudistus näkyy ohjaamossa ulkonäköä selvemmin. Kojelaudan muotoilu on huomattavasti sulavampi, ja materiaalit luovat laadukkaan vaikutelman. Fyysisiä painikkeita on paljon, mikä antaa hieman vanhahtavan leiman, mutta käytettävyys on kohdallaan. Mittariston tehtävää hoitaa Premium-varustelusta lähtien 12,3-tuumainen näyttö, ja tällä varustelulla keskikonsolin näyttö on 10,25-tuumainen. Vakiona keskinäyttö on kooltaan 8 tuumaa. Toisella istuinrivillä on suorastaan hulppeat tilat, ja Santa Fe tarjoaa aina myös kaksi istuinta kolmannella rivillä. Niiden käyttöä ei juuri voi suositella aikuismatkustajille, mutta tarvittaessa Santa Fe siis hoitaa tila-autonkin tehtävää.Nyt lataushybridinäUuden perusrakenteen myötä voimalinjavalikoima on päivittynyt. Tärkeimpänä uudistuksena Santa Fe on jatkossa tarjolla dieselin lisäksi kahtena hybridiversiona. Nämä jakavat saman perustekniikan, mutta nyt koeajettu ladattava versio on varustettu isommalla akustolla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla.Santa Fe on ensimetreiltä alkaen vaivaton tuttavuus. Voimalinja toimii sivistyneesti, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa perinteisen automaattivaihteiston vaihdot tuntuvat toisinaan pieninä nykäyksinä. Myös fysiikan lait tulevat varsin nopeasti vastaan: lähes kahden tonnin painoinen auto ei liiku erityisen rivakasti pelkän sähkömoottorin voimin.1,6-litrainen bensaturbo ei varasta huomiota, ja moottorien yhteistoiminta on erittäin sulavaa. Myöskään hybriditilassa ajettaessa suorituskyky ei aivan vastaa lukujen herättämiä odotuksia, mutta menoa on riittävästi kaikkia arkisia ajotilanteita ajatellen.Ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 58 kilometriä. Käytännössä pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pysty Suomen olosuhteissa tällaisia matkoja kovin usein ajamaan, sillä ohjaamon lämmitystä hoidetaan vain polttomoottorin turvin. Tämä on harmillista, sillä jokainen polttomoottorin käynnistyminen turhauttaa ladattavan hybridin ratissa. Etenkin, kun pelkällä sähkölläkin voisi hoitaa monien lyhyiden matkojen ajo- ja lämmitystarpeet. Toki kulutus pysyy lyhyessä ajossa varsin kohtuullisena auton kokoluokka huomioon ottaen. Keskikulutus asettui aktiivisesti lataamalla noin parin litran paikkeille sataa kilometriä kohden.Ei nopeinta lataustaAjettavuuden osalta tarjolla on voimalinjan tavoin vaivaton kokemus. Auto etenee mukavuuspainotteisesti kaikissa normaaleissa ajoympäristöissä. Santa Fen monipuoliseen varusteluun kuuluvat myös nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka omalta osaltaan lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta. Lataustekniikan osalta Hyundai ei edusta markkinoiden terävintä kärkeä. Santa Fe on varustettu vain yksivaiheisella laturilla, joka tarjoaa 3,3 kilowatin lataustehon. Tämän vuoksi akun täyttäminen latausasemalla tyhjästä täyteen kestää yli neljä tuntia. Näin matala latausteho ei varsinaisesti kannusta laittamaan autoa lataukseen vaikkapa kauppareissun ajaksi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 61 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4785 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2765 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!