27.3.2025

Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo

Kuva Tuomas Rajala

Isuzu D-Maxin rattiin hyppääminen tuntuu siltä, kuin kohtaisi baari-illan aikana vanhan luokkakaverin vuosien takaa.

Lava-autot eivät ole koskaan nousseet Suomessa myyntilukuihin, jollaisia niille kaltaisessamme maassa olettaisi. Syy on yksinkertainen: lava-autoa verotetaan tavalla, joka tekee siitä käytännössä kannattamatonta.

Isuzu D-Maxin kaksipaikkainen Double Cab -versio maksaa kotimaan autoverotuksella yhteensä 48 390 euroa. Tuosta summasta kannetaan autoveroa 6370 euroa. Kuulosta varsin kohtuulliselta. Reilulla 40 000 eurolla saa auton, joka on varsin monikäyttöinen. Ainoa vaan, että kyytiin ei saa kuin yhden matkustajan.

Kun tuplahytilliseen malliin lisätään kaksi lisäpaikkaa, haluaa valtio Isuzu-kuljettajan törkeästä ympäristörikoksesta kassaansa 15 863 euroa. Se, että autosta tekee käyttökelpoisen kulkineen myös muuhun kuin työkäyttöön, on vakavalla verolla rankaistava teko.

Kyseessä on täysin sama autoyksilö, mutta kuskin takana on paikka kahdelle kyytiläiselle. Veroseuraamus sivuutetaan poistamalla autosta takamatkustajien paikat ja turvavyöt. Tila on siis edelleen olemassa, mutta sitä ei vaan voi käyttää. Käsittämätöntä hölmöilyä, mutta ilmeisesti ajatuksena on saada Suomi nousuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkoa vanha, sisältä uudempi

No, ehkä tämä riittää verotuksen älyttömyydestä, sillä Isuzu D-Maxissa on paljon muutakin kuin hämmentävä veropelleily. Isuzun lava-automalli on uudistunut merkittävästi, vaikka ulkomuoto noudatteleekin pitkälti vanhaa linjaa.

Maahantuojan julkaisemassa tiedotteessa Isuzun sanotaan uudistuneen huolella harkiten, ei autoilin trendejä seuraten. Tästä voi hyvillä mielin olla samaa mieltä, sillä D-Max tuntuu paluulta yli vuosikymmenen taakse. Voimalinja ei flirttaile sähköistyksellä, vaan nojaa menneeseen. Se ei välttämättä ole huono asia.

D-Maxin moottori on 1,9-litrainen turbodiesel, joka tuottaa 163 hevosvoimaa ja 360 Nm. Vaihteisto on automaatti, mutta ei mitenkään valtaisan moderni sellainen. Kyseessä ei ole kaksoiskytkimellinen loota, vaan hyvin perinteinen, monella tapaa jopa vanhoillinen kuusilovinen.

Vaihteiston tuntuma viittaa reilun vuosikymmenen taakse, mikä on toisaalta ihan piristävää. Pykälien vaihdot huomaa selkeästi, ja loota nykäisee isommalle vaihtaessaan miehekkäästi. Fiilis sopii Isuzun pirtaan hyvin, ja liian hienostunut vaihteisto saattaisi jopa pilata fiiliksen, jonka keulalla äänekkäästi rouskuttava dieselmoottori luo.

Isuzu on auto isolla kirjaimella, eikä se halua teeskennellä olevansa sivistynyt kaupunkilainen, vaan ylpeästi hieman juntti. Kaikki tämä on sanottu syvällä rakkaudella.

Työkalu vailla vertaa

Koska kyseessä on työkalu, on autossa reipas 240 mm maavara, kytkettävä neliveto hitaalla ja nopealla alueella ja taka-akselin sähköinen lukko. Kahluusyvyys on 800 mm ja vetokykyä 3,5 tonnia.

Koska kyseessä on hyvän vetokyvyn omaava työkalu, on ajomukavuus ilman kuormaa hieman kyseenalainen. Kun lava on tyhjä, eikä koukussa ole kuormaa, on jousitus melko kova. Hidastetöyssyjen yli ajaminen nostaa tuntuu siltä, että kuski ja kyytiläinen lyövät pään kattoon. Kun lavalla on 500 kiloa tavaraa tai koukussa täysi peräkärry, alkaa jousitus muuttua mukavaksi.

Onneksi Isuzun koeajolle osui eteläisen Suomen takatalvi, jotta D-Max pääsi näyttämään kynsiään sille ominaisessa ympäristössä. D-Max on auto, jonka ratissa toivoo ajokelin olevan hyvin heikko. Sille polanteiset tiet, lumikaaos ja pikkuteille kertyvät aurauspenkat ovat lähinnä ilon aiheita.

Isuzu viittaa monessa mielessä menneeseen aikaan, mutta on D-Maxissa myös ”moderneja” ominaisuuksia. Tietoviihdenäyttö on kasvanut 8” kokoiseksi ja järjestelmään saa kytkettyä oman älypuhelimensa. Näyttö on toki pieni ja hieman kotikutoisen oloinen, mutta hoitaa se hommansa.

Herkkua huokeaan hintaan

Turvallisuusvarusteita on pitkä liuta, ja Isuzu on saanut mukautuvan vakionopeudensäätimen, ajovaloautomatiikan, aktiivisen kaistavahvin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Näistä viimeinen tuo luonnollisesti mukanaan raivostuttavan ylinopeusvaroituksen, joka on kuitenkin helppoa poistaa toiminnasta tietoviihdenäytön kautta.

Suomessa lava-autoluokka on muutaman automallin kauppa. Myyntilukuja hallitsee yksinvaltiaan tavoin Toyota Hilux, jonka vanavedessä yrittävät Isuzun lisäksi Ford Ranger ja VW Amarok. Paras valttikortti kilpailijoihin verrattuna on D-Maxin kohdalla hinnoittelu, sillä halvimmillaan D-Max irtoaa kaupasta 42 390 eurolla.

Hiluxin hinnat alkavat 48 714 eurosta, joten eroa on useampi tonni. Hintaero kasvaa selkeästi Isuzun eduksi, kun varustelutasoa nostetaan korkeammalle. Hintaero on samaa luokkaa Ford Rangeriin ja VW Amarokiin verrattuna.

D-Max on valloittava automalli, jonka rehellinen luonne voittaa kuskin puolelleen. Se tekee juuri mitä karskilta lava-autolta odotetaan. Ajomukavuus on järeää alustaa lukuun ottamatta kohdallaan, ja autosta löytyy kaikki tarvittava.

Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6AT LS

POLTTOMOOTTORI, neliveto

4-syl. dieselmoottori 1898 cm 3

6-v. automaattivaihteisto

120 kW (163 hv), 360 Nm

WLTP-kulutus 9,2 l/100km

CO 2 -päästöt 241 g/km

Mitat

Pituus 5 280 mm

Leveys 1 870 mm

Korkeus 1 790 mm

Akseliväli 3 125 mm

Lavan pituus 1 834 (space cab)

Omamassa 2 085 kg

perävaunu 1700 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 5 vuotta / 100 000 km

Hinta alkaen 48 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isuzu D-MAX

Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle

Isuzu D-Max

Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen

Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab

Isuzu D-Max

Maistiainen: lava-autokilvan kirittäjä – Isuzu D-Max

Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus

Tesla Model S Euro NCAP törmäys testi turvallisuus sähköauto

Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia

Isuzu D–Max Work Edition

Isuzu D-Max Work Edition 5‑paikkaisena kevytkuorma-autona 46 990 euroa

2021 Isuzu D-Max 34 390 euroa – kolmas kerta toden sanoo

Dacia Bigster hybridi

Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille

Skoda Elroq

Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa

Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa

Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen

Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on

Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa

Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija

Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella

Ford Capri

Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat