27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu D-Maxin rattiin hyppääminen tuntuu siltä, kuin kohtaisi baari-illan aikana vanhan luokkakaverin vuosien takaa. Lava-autot eivät ole koskaan nousseet Suomessa myyntilukuihin, jollaisia niille kaltaisessamme maassa olettaisi. Syy on yksinkertainen: lava-autoa verotetaan tavalla, joka tekee siitä käytännössä kannattamatonta.Isuzu D-Maxin kaksipaikkainen Double Cab -versio maksaa kotimaan autoverotuksella yhteensä 48 390 euroa. Tuosta summasta kannetaan autoveroa 6370 euroa. Kuulosta varsin kohtuulliselta. Reilulla 40 000 eurolla saa auton, joka on varsin monikäyttöinen. Ainoa vaan, että kyytiin ei saa kuin yhden matkustajan.Kun tuplahytilliseen malliin lisätään kaksi lisäpaikkaa, haluaa valtio Isuzu-kuljettajan törkeästä ympäristörikoksesta kassaansa 15 863 euroa. Se, että autosta tekee käyttökelpoisen kulkineen myös muuhun kuin työkäyttöön, on vakavalla verolla rankaistava teko.Kyseessä on täysin sama autoyksilö, mutta kuskin takana on paikka kahdelle kyytiläiselle. Veroseuraamus sivuutetaan poistamalla autosta takamatkustajien paikat ja turvavyöt. Tila on siis edelleen olemassa, mutta sitä ei vaan voi käyttää. Käsittämätöntä hölmöilyä, mutta ilmeisesti ajatuksena on saada Suomi nousuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkoa vanha, sisältä uudempiNo, ehkä tämä riittää verotuksen älyttömyydestä, sillä Isuzu D-Maxissa on paljon muutakin kuin hämmentävä veropelleily. Isuzun lava-automalli on uudistunut merkittävästi, vaikka ulkomuoto noudatteleekin pitkälti vanhaa linjaa.Maahantuojan julkaisemassa tiedotteessa Isuzun sanotaan uudistuneen huolella harkiten, ei autoilin trendejä seuraten. Tästä voi hyvillä mielin olla samaa mieltä, sillä D-Max tuntuu paluulta yli vuosikymmenen taakse. Voimalinja ei flirttaile sähköistyksellä, vaan nojaa menneeseen. Se ei välttämättä ole huono asia.D-Maxin moottori on 1,9-litrainen turbodiesel, joka tuottaa 163 hevosvoimaa ja 360 Nm. Vaihteisto on automaatti, mutta ei mitenkään valtaisan moderni sellainen. Kyseessä ei ole kaksoiskytkimellinen loota, vaan hyvin perinteinen, monella tapaa jopa vanhoillinen kuusilovinen.Vaihteiston tuntuma viittaa reilun vuosikymmenen taakse, mikä on toisaalta ihan piristävää. Pykälien vaihdot huomaa selkeästi, ja loota nykäisee isommalle vaihtaessaan miehekkäästi. Fiilis sopii Isuzun pirtaan hyvin, ja liian hienostunut vaihteisto saattaisi jopa pilata fiiliksen, jonka keulalla äänekkäästi rouskuttava dieselmoottori luo.Isuzu on auto isolla kirjaimella, eikä se halua teeskennellä olevansa sivistynyt kaupunkilainen, vaan ylpeästi hieman juntti. Kaikki tämä on sanottu syvällä rakkaudella.Työkalu vailla vertaaKoska kyseessä on työkalu, on autossa reipas 240 mm maavara, kytkettävä neliveto hitaalla ja nopealla alueella ja taka-akselin sähköinen lukko. Kahluusyvyys on 800 mm ja vetokykyä 3,5 tonnia.Koska kyseessä on hyvän vetokyvyn omaava työkalu, on ajomukavuus ilman kuormaa hieman kyseenalainen. Kun lava on tyhjä, eikä koukussa ole kuormaa, on jousitus melko kova. Hidastetöyssyjen yli ajaminen nostaa tuntuu siltä, että kuski ja kyytiläinen lyövät pään kattoon. Kun lavalla on 500 kiloa tavaraa tai koukussa täysi peräkärry, alkaa jousitus muuttua mukavaksi.Onneksi Isuzun koeajolle osui eteläisen Suomen takatalvi, jotta D-Max pääsi näyttämään kynsiään sille ominaisessa ympäristössä. D-Max on auto, jonka ratissa toivoo ajokelin olevan hyvin heikko. Sille polanteiset tiet, lumikaaos ja pikkuteille kertyvät aurauspenkat ovat lähinnä ilon aiheita.Isuzu viittaa monessa mielessä menneeseen aikaan, mutta on D-Maxissa myös ”moderneja” ominaisuuksia. Tietoviihdenäyttö on kasvanut 8” kokoiseksi ja järjestelmään saa kytkettyä oman älypuhelimensa. Näyttö on toki pieni ja hieman kotikutoisen oloinen, mutta hoitaa se hommansa.Herkkua huokeaan hintaanTurvallisuusvarusteita on pitkä liuta, ja Isuzu on saanut mukautuvan vakionopeudensäätimen, ajovaloautomatiikan, aktiivisen kaistavahvin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Näistä viimeinen tuo luonnollisesti mukanaan raivostuttavan ylinopeusvaroituksen, joka on kuitenkin helppoa poistaa toiminnasta tietoviihdenäytön kautta.Suomessa lava-autoluokka on muutaman automallin kauppa. Myyntilukuja hallitsee yksinvaltiaan tavoin Toyota Hilux, jonka vanavedessä yrittävät Isuzun lisäksi Ford Ranger ja VW Amarok. Paras valttikortti kilpailijoihin verrattuna on D-Maxin kohdalla hinnoittelu, sillä halvimmillaan D-Max irtoaa kaupasta 42 390 eurolla.Hiluxin hinnat alkavat 48 714 eurosta, joten eroa on useampi tonni. Hintaero kasvaa selkeästi Isuzun eduksi, kun varustelutasoa nostetaan korkeammalle. Hintaero on samaa luokkaa Ford Rangeriin ja VW Amarokiin verrattuna.D-Max on valloittava automalli, jonka rehellinen luonne voittaa kuskin puolelleen. Se tekee juuri mitä karskilta lava-autolta odotetaan. Ajomukavuus on järeää alustaa lukuun ottamatta kohdallaan, ja autosta löytyy kaikki tarvittava. Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6AT LS POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 1898 cm 3 6-v. automaattivaihteisto 120 kW (163 hv), 360 Nm WLTP-kulutus 9,2 l/100km CO 2 -päästöt 241 g/km Mitat Pituus 5 280 mm Leveys 1 870 mm Korkeus 1 790 mm Akseliväli 3 125 mm Lavan pituus 1 834 (space cab) Omamassa 2 085 kg perävaunu 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 5 vuotta / 100 000 km Hinta alkaen 48 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle 16.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen 13.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab 8.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: lava-autokilvan kirittäjä – Isuzu D-Max 29.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia 19.1.2022 Ajoneuvot Isuzu D-Max Work Edition 5‑paikkaisena kevytkuorma-autona 46 990 euroa 8.12.2020 Ajoneuvot 2021 Isuzu D-Max 34 390 euroa – kolmas kerta toden sanoo 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle