5.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: jäähyväiset väistyvälle aikakaudelle – Audi A6 2.0 TDI 140 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Audi A6 on edelleen hyvä liikkumisväline, mutta tietoteknisesti ero seuraajaan on valtaisa. Hyvää: eleetön ajettavuus, tilat. Huonoa: vanhahtava tietoviihde, voimalinjan jahkailu liikkeellelähdöissä. Uuden mallipolven Audi A6:n jälkeen on hyvä reflektoida hetki vielä sen edeltäjää. Myynnistä poistuva C7-sukupolven A6 on monella tapaa hyvin samankaltainen auto kuin seuraajansa, mutta mallien välillä on myös isoja eroja.Vuonna 2011 esitelty A6 toi mukanaan selkeän useiden senttien kasvun kutosen ulkomitoissa, joten ei yllätä, että tänä vuonna saapuva seuraaja tyytyy vain hienosäätämään kokoa. Vuonna 2014 tuli puolestaan facelift, joka terävöitti auton ilmettä, voimalinjavalikoimaa sekä päivitti tietoviihdejärjestelmiä uuteen uskoon. Muutaman viimeisen vuoden aikana A6 jäi hiukan kilpakumppaneidensa varjoon, sillä BMW 5-sarja, Mercedeksen E-sarja ja Volvon 90-sarja uudistuivat Audin kannalta harmittavasti sotaratsun ollessa elinkaaren ehtoopuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaraa matkailua4,93 metriä pitkä sedan on kestänyt ajan hammasta erittäin hyvin tilojen osalta, sillä jo porrasperänä auto on aidosti tilava neljälle. Takaistuimen keskipaikan käyttöä häiritsee eniten kookas kardaanitunneli. Porrasperän matalahkoksi jäävä tavaratila on 530 litraa (1 680 l takaistuimet kaadettuna), Avant-farkun ollessa 565 litraa. Ulkonäössä särmää on haettu terävien led-valojen lisäksi S line -varustelulla, joka vaihtaa kromin kiillon viileään synkkyyteen. Onneksi turhalta sporttihölmöilyltä on vältytty esimerkiksi sisustan materiaaleissa, jotka on Audille tuttuun tyyliin valittu kliinisen varmasti.Liikenteessä A6 on kokoistaan ketterämmän tuntuinen luotsattava. Suurin kiitos tästä kuuluu tunnottomalle, mutta miellyttävän kevyelle ohjaukselle. Voimalinjan viiveet tosin aiheuttavat tuskailua liikennevaloista lähdettäessä, mutta jahkailu vähenee vauhdin karttuessa. Ohitukset sujuvat 190 hevosvoiman TDI-moottorilta ja kaksoiskytkinvaihteistolta jo vaivattomasti. Ajotilavalikon asetuksia yhdistelemällä on mahdollista piristää voimalinjaa urheilullisemmaksi, mutta välttää turhan poukkoilevaksi muuttuva sporttiohjaus.Elementissään Audi A6 on muiden E-segmenttiläisten tavoin pitkillä matkoilla. Hyvä äänieristys, mukavat istuimet ja sopivasti edustuspehmeäksi viritetty alusta saavat aikaan sen, että iso sedan suorastaan ahmii pitkiä siirtymiä.KorppuasemaikoniMutta jos Audi A6 on pysynyt autona – siis liikkumisvälineenä – melko samankaltaisena, on tietoviihdejärjestelmissä valtaisa ero. Rullaan perustuva edellisen sukupolven Multi Media Interface (MMI) tuntuu auttamattoman vanhahtavalta jopa aikalaiskilpakumppani BMW 5-sarjaan verrattuna. Vaikka järjestelmä periaatteessa osaa kaikki perusasiat bluetoothista navigointiin, ei toimintojen käyttäminen ole kovin houkuttelevaa. Kojelaudasta ponnahtava näyttö tuntuu sekin antiikkiselta konseptilta lasiohjaamoiden aikakaudella, eikä näyttöjen tarkuuksissa ole enää kehumista.Aivan kaikessa kehitys ei ole ollut yksiselitteisesti parempaa. Perinteisten selkeiden mittareiden väliin sijoitettu kookas näyttö olisi edelleen hyvä vaihtoehto trendikkäille virtuaalimittaristoille, jotka turhan usein matkivat kömpelösti viisareita. Iso mittaristonäyttö riittää mainiosti jopa navigointiin.Vaikka käytössä on kattava turvavaruste- ja ajoavustinarmeija, on väistyvä A6 selvästi eri aikakauden auto kuin seuraajansa, joka on armottoman tietoinen internetin ja lähiympäristön tapahtumista. Monilla tavoin se tekee autolla ajamisesta jopa yksinkertaisempaa. Ergonomian osalta tilanne on sama: perustoiminnot löytyvät helposti, mutta MMI:n hienoudet saattavat vaatia turhaa kikkailua.Edellinen versioC7-mallipolven Audi A6 jää historiaan hiottuna kokonaisuutena, joka tuo esiin koko ison E-segmentin parhaita puolia. Miellyttävä ja tilava sedan on mainio matkakumppani vaikkapa Kotkasta Kuusamoon. Samalla se on viimeinen Audi 100/A6, jossa ajoavustimet ja älytoiminnot ovat kuitenkin vain lisämauste ajokokemukselle, eikä yhteenverkottunut teknologia ole pääosassa uuden C8-mallin tavoin.Tätä aikakautta muistellaan vielä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A6 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic S line Business Sport Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1820 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen