5.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: jäähyväiset väistyvälle aikakaudelle – Audi A6 2.0 TDI 140 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Audi A6 on edelleen hyvä liikkumisväline, mutta tietoteknisesti ero seuraajaan on valtaisa. Hyvää: eleetön ajettavuus, tilat. Huonoa: vanhahtava tietoviihde, voimalinjan jahkailu liikkeellelähdöissä. Uuden mallipolven Audi A6:n jälkeen on hyvä reflektoida hetki vielä sen edeltäjää. Myynnistä poistuva C7-sukupolven A6 on monella tapaa hyvin samankaltainen auto kuin seuraajansa, mutta mallien välillä on myös isoja eroja.Vuonna 2011 esitelty A6 toi mukanaan selkeän useiden senttien kasvun kutosen ulkomitoissa, joten ei yllätä, että tänä vuonna saapuva seuraaja tyytyy vain hienosäätämään kokoa. Vuonna 2014 tuli puolestaan facelift, joka terävöitti auton ilmettä, voimalinjavalikoimaa sekä päivitti tietoviihdejärjestelmiä uuteen uskoon. Muutaman viimeisen vuoden aikana A6 jäi hiukan kilpakumppaneidensa varjoon, sillä BMW 5-sarja, Mercedeksen E-sarja ja Volvon 90-sarja uudistuivat Audin kannalta harmittavasti sotaratsun ollessa elinkaaren ehtoopuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaraa matkailua4,93 metriä pitkä sedan on kestänyt ajan hammasta erittäin hyvin tilojen osalta, sillä jo porrasperänä auto on aidosti tilava neljälle. Takaistuimen keskipaikan käyttöä häiritsee eniten kookas kardaanitunneli. Porrasperän matalahkoksi jäävä tavaratila on 530 litraa (1 680 l takaistuimet kaadettuna), Avant-farkun ollessa 565 litraa. Ulkonäössä särmää on haettu terävien led-valojen lisäksi S line -varustelulla, joka vaihtaa kromin kiillon viileään synkkyyteen. Onneksi turhalta sporttihölmöilyltä on vältytty esimerkiksi sisustan materiaaleissa, jotka on Audille tuttuun tyyliin valittu kliinisen varmasti.Liikenteessä A6 on kokoistaan ketterämmän tuntuinen luotsattava. Suurin kiitos tästä kuuluu tunnottomalle, mutta miellyttävän kevyelle ohjaukselle. Voimalinjan viiveet tosin aiheuttavat tuskailua liikennevaloista lähdettäessä, mutta jahkailu vähenee vauhdin karttuessa. Ohitukset sujuvat 190 hevosvoiman TDI-moottorilta ja kaksoiskytkinvaihteistolta jo vaivattomasti. Ajotilavalikon asetuksia yhdistelemällä on mahdollista piristää voimalinjaa urheilullisemmaksi, mutta välttää turhan poukkoilevaksi muuttuva sporttiohjaus.Elementissään Audi A6 on muiden E-segmenttiläisten tavoin pitkillä matkoilla. Hyvä äänieristys, mukavat istuimet ja sopivasti edustuspehmeäksi viritetty alusta saavat aikaan sen, että iso sedan suorastaan ahmii pitkiä siirtymiä.KorppuasemaikoniMutta jos Audi A6 on pysynyt autona – siis liikkumisvälineenä – melko samankaltaisena, on tietoviihdejärjestelmissä valtaisa ero. Rullaan perustuva edellisen sukupolven Multi Media Interface (MMI) tuntuu auttamattoman vanhahtavalta jopa aikalaiskilpakumppani BMW 5-sarjaan verrattuna. Vaikka järjestelmä periaatteessa osaa kaikki perusasiat bluetoothista navigointiin, ei toimintojen käyttäminen ole kovin houkuttelevaa. Kojelaudasta ponnahtava näyttö tuntuu sekin antiikkiselta konseptilta lasiohjaamoiden aikakaudella, eikä näyttöjen tarkuuksissa ole enää kehumista.Aivan kaikessa kehitys ei ole ollut yksiselitteisesti parempaa. Perinteisten selkeiden mittareiden väliin sijoitettu kookas näyttö olisi edelleen hyvä vaihtoehto trendikkäille virtuaalimittaristoille, jotka turhan usein matkivat kömpelösti viisareita. Iso mittaristonäyttö riittää mainiosti jopa navigointiin.Vaikka käytössä on kattava turvavaruste- ja ajoavustinarmeija, on väistyvä A6 selvästi eri aikakauden auto kuin seuraajansa, joka on armottoman tietoinen internetin ja lähiympäristön tapahtumista. Monilla tavoin se tekee autolla ajamisesta jopa yksinkertaisempaa. Ergonomian osalta tilanne on sama: perustoiminnot löytyvät helposti, mutta MMI:n hienoudet saattavat vaatia turhaa kikkailua.Edellinen versioC7-mallipolven Audi A6 jää historiaan hiottuna kokonaisuutena, joka tuo esiin koko ison E-segmentin parhaita puolia. Miellyttävä ja tilava sedan on mainio matkakumppani vaikkapa Kotkasta Kuusamoon. Samalla se on viimeinen Audi 100/A6, jossa ajoavustimet ja älytoiminnot ovat kuitenkin vain lisämauste ajokokemukselle, eikä yhteenverkottunut teknologia ole pääosassa uuden C8-mallin tavoin.Tätä aikakautta muistellaan vielä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A6 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic S line Business Sport Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1820 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa