5.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallisukupolven kolkutellessa ovella on hyvä hetki vilkaista poistuvan 5-sarjan kuulumisia. Vaikka BMW 5-sarjan upouusi G30-sukupolvi odottelee jo nurkan takana, on hyvä palata hetkeksi nykyisen korimallin pariin. Bemaristijargonilla F10-korimallina tunnettu 5-sarja jättää valtikkansa seuraajalleen kehitettyään rakastetun mallisarjan reseptiä uuteen suuntaan. Muutoksista voidaan olla kahta mieltä, mutta ainakin lompakollaan äänestävät ovat arvostaneet: korimalli löi kirkkaasti edeltäjiensä myyntiennätykset yli kahden miljoonan auton myynnillään. Ilmiselvin muutos on mallin palaaminen perinteisen hillittyyn arkiasuun räväkän edeltäjän (E60) jälkeen. Ulkokuoren näyttävin piirre onkin nykyisin pinta-alan määrä. Automallien kasvulain mukaisesti 5-sarja on jo kokoluokassa, jossa sen pysäköiminen voi vaatia suunnittelua. Valot ja kylkien linjat ovat sen sijaan saaneet tasapainoisemman ilmeen, jotka ennakkotietojen perusteella jatkuvat samantyylisinä myös uuteen sukupolveen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkisesti nuori Kasvaneet mitat palvelevat tietysti väljempiä sisätiloja. Vaikka aikalaiskilpailijoista löytyy takapenkin ja tavaratilan osalta mukavampia malleja, ei vitosen sisustassa ole silti valittamista. Matkustamon viimeistely ei tosin pärjää enää uusimmille kilpailijoille, mutta se on vanhentunut ikään nähden hyvin. Viimeistään lisävarusteisten sporttipenkkien ansiosta parhaat paikat ovat edessä, mutta takapenkki on miellyttävä paikka kahdelle aikuiselle. Keskipaikan ongelmaksi muodostuu saksalaismerkeille tyypillinen suuri kardaanitunneli. Hallintalaitteiden osalta 5-sarjassa vallitsee BMW:lle tyypillinen järjestys, joka tekee ajamisesta ja järjestelmien käytöstä yksinkertaista. Vanhahtava iDrive-ajotietokone paljastaa ikänsä lähinnä verkkaisuutena ja keskikonsolissa vallitsee pienimuotoinen nappimuuri. Etupenkkipainotus jatkuu jousituksessa, joka on hyvin baijerilaismerkin nykytyylin mukainen: hiukan liioiteltu napakkuus kertoo siitä, että kontrollia on painotettu pehmeimmän mukavuuden sijaan. Vaivaton arkikumppani Nelivedolla varustettu 520dA xDrive on ajokäytökseltään melko moitteeton, sillä eteneminen on lumimössössäkin vakaata ja automaattivaihteiston ansiosta riittävän rivakkaa kaikissa arkitilanteissa. Erikoisesti vaihteistoon kiinnittää eniten huomiota liikennevaloihin saavuttaessa, sillä alasvaihdot huomaa pehmeinä nykäyksinä. Ajonvakautus malttaa seurata kuljettajan hölmöilyä hetken ennen tilanteeseen puuttumista. Dieselmoottorin roklotus kuuluu melko voimakkaasti sisään yli 1 500 minuuttikierroksen lukemissa, mutta muuten F10 on selvästi edeltäjiään vakaampi ja hiljaisempi ajettava. Valitettavasti aikuistumisen kääntöpuolena ovat vaisu ohjaustuntuma, eristetympi kulku ja valtaisalta tuntuvat mittasuhteet. Edustuksellinen mallisarja ei ole koskaan sortunut lapselliseen leikkisyyteen, mutta nyt kepeä elämänasenne on vaihtunut arkiseen totisuuteen. Selkein esimerkki on juuri ohjaus: auto on edelleen helppo sijoittaa tiellä, mutta vain harvakseltaan voi ohjauspyörän kautta tuntea vienon kuiskauksen tienpinnan laadusta. Muutos edellisiin 5-sarjalaisiin on merkittävä. Aikuistumisen kääntöpuoli Jos mielessään on aiemmin sijoittanut 5-sarjan ikään kuin 3-sarjan seniorimalliksi, lienee syytä F10:n myötä päivittää mielikuva 7-sarjan juniorimalliksi. Se ei huononna autoa helppona ja luotettavana arkikumppanina, mutta merkitsee lähtökohtaisesti erilaista luonnetta. Nyt kotiin suoriudutaan suorinta tietä maisemareitin sijaan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 520dA xDrive Hinta alkaen 54 247 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 626 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1805 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?