2.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar I-Pace on muita sähköautoja faceliftin edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar I-Pace saavutti jo kasvojenpesuiän, kun kilpailijat vasta rynnistävät markkinoille sähköautojensa kanssa. Hyvää: tyyli, tilat, sähkövoimalinja. Huonoa: kulutus. Vaikka 2018 myyntiin tullut Jaguar I-Pace on nuori sähköautomalli esimerkiksi Tesla Model S:ään verrattuna, on sähkökissa kuitenkin faceliftin verran muita edellä. Kolmen vuoden aikana Jaguarilla ollaan jo totuttu siihen, miten erikoinen koriratkaisu ja sähkö sopivat merkin imagoon. Hiljattain valmistaja julisti jo siirtyvänsä täysin sähköiseksi vuodesta 2025 eteenpäin, joten vastaus lienee “hyvin”.I-Pacen aseina ovat edelleen iso akku, mainio muotoilu ja hintaluokkaan nähden sopivasti viimeistelty sisusta. Nyt kokonaisuutta on päivitetty vielä uudella Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmällä, joka pesee lattiaa aiemmilla InControl-perheen tuotteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlkää sanoko tila-autoksi……mutta sitä Jaguar I-Pace oikeastaan on. Valmistaja itse puhuu mielummin crossoverista, mutta matalalla oleva lattia ja korkea kattolinja kertovat enemmän käytännöllisyydestä. Tässä piilee myös Jaguar Land Roverin muotoilun nerokkuus, sillä I-Pace ei näytä pöllömmältä, mutta siitä myös puuttuu crossovereiden yliaggressiivinen seikkailuhenkisyys. Lisäksi ainakin ilmajousituksella varustettuna I-Pace selvittää huonotkin mökkitiet ongelmitta.Uudistukset on keskitetty lähinnä tietoviihdejärjestelmään ja varusteisiin (mm. ionisoiva ilmanpuhdistin), mutta keulamaskikin on saanut uutta ilmettä. Varustelistalta löytyy myös uusi Bright Pack -varustelu.Matkustamossa merkittävin uudistus on muun muassa Land Rover Defenderistä tuttu Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä, joka on merkittävä parannus aiempaan – vaikka valikoiden järjestely onkin paikoin melko lennokasta ja useimmat toiminnot hoituvat paremmin omalla älypuhelimella. Myös mittaristonäytön näkymät on uusittu, ja tarvittavat tiedot saa esille melko selkeästi. Askeleen paremminI-Pacen sähkövoimalinja on pysynyt pääpiirteittäin ennallaan. 90 kilowattitunnin akuston kerrotaan yltävän 470 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, mutta ainakin kolealla kevätkelillä lukemassa on optimismia yli sadan kilometrin verran. Maantiepainotteisessa ajossa kulutus asettui 24 kWh/100 km -tuntumaan.Faceliftin päivityksiin kuuluu sisäinen latauslaite, joka tukee nyt 11 kW:n kolmivaihelatausta, joten akun saa tyhjästä täyteen reilussa yhdeksässä tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW, ja 80 % varaus saavutetaan tuolloin noin 45 minuutissa.Kahdella moottorilla toteutetun nelivetovoimalinjan suorituskyvyssä ei ole valittamista. Mallimerkinnän 320 viittaa emoyhtiön tapaan hevosvoimiin, ja tarjolla on lisäksi EV400-versio. I-Pacen suurin harmitus on lämpöpumpusta huolimatta korkeaksi karkaava kulutus, mutta muilta osin brittimerkin sähköauto on tilava ja ylellisesti viimeistelty. Kissamerkin olemus vaikuttaakin selviytyvän sähköistymisestä hienosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar I-Pace 320 Limited Edition SE Hinta alkaen 85 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 890 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 118 kW (160 hv), taka-akseli 118 kW (160 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 90,0 / 84,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A, 1 x 32 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 470 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 236 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4682 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2990 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti