2.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kärsivälliselle lataajalle – BMW X5 xDrive45e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X5 xDrive45e on vastaus, kun yhdistetään rivikuutonen, lataushybridi kookkaalla akulla ja ehkä valmistajansa paras korimalli. Vain latausteho harmittaa. Hyvää: kookas akku, voimavarat, tilat. Huonoa: hidas lataaminen, kulutus. Neljännen polven BMW X5 xDrive45e on melkoinen ilmestys. Kolmen ensimmäisen X5-polven hiljainen tyyli on jäänyt taakse, mutta kookkaaseen autoon valmistajan jatkuvasti itsevarmistuvat munuaiset sopivat hyvin. Pysäköidessä tosin herää pieni epäilys, että monenko sukupolven ajan BMW:n alkuperäinen kaupunkimaasturi vielä mahtuu kaupunkiin...Jos X5 oli joskus vaihtoehto tavalliselle porrasperäiselle 5-sarjalle, ovat kehitysvuodet vieneet autoja selkeämmin omiin suuntiinsa. Toisaalta X5 väistää myös voimalinjavalinnalla kilpailun 5-sarjan kanssa, sillä lataushybridimalli 530e luottaa tuntuvasti hillitympään voimalinjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton sähköllä, vaivaton ilmanBMW X5 xDrive45e jakaa pitkälti saman voimalinjan kuin jo aikaisemmin koeajettu 745Le xDrive. Turboahdettu kuusisylinterinen rivimoottori, BMW:n allekirjoitus, liikuttaa autoa vaivattomasti myös akun ollessa tyhjänä. Jos polttomoottoria vaivataan kesken sähköajon, on kutoskoneen heräämisessä luvassa pieni viive, mutta pääosin X5 liikkuu lähes luonnottoman rivakasti. Miinuksena on, että myös kulutuslukemat karkaavat verrattuna pienempiin nelisylinterisiin moottoreihin.Luonnollisesti ahkeralla lataamisella voi hillitä bensiinin tarvetta, ja X5 yllättääkin hyvässä ja pahassa. Kookas 20,9 kilowattitunnin akku tarkoittaa todellisuudessakin yli 60 kilometriin venyvää sähköajomatkaa yhdellä latauksella. Valitettavasti akun lataaminen tapahtuu edelleen 3,7 kilowatin huipputeholla (1x16A), joten latausasemankin kanssa tarvitaan noin seitsemän tunnin juottotuokio. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella tapahtuvat lataustuokiot venähtävät 12 tuntiin. Taloudellisuus riippuukin pitkälti siitä, sopivatko sähköajomatka ja latausaika omiin päivärutiineihin useimpina päivinä. X5 xDrive45e:n energian talteenotto pyrkii ennakoimaan edessä olevia tapahtumia kameran avulla. Toiminto tekee ajamisesta hetkittäin kuminauhamaista, mikä on tyypillistä myös muiden merkkien parissa vastaavalla ominaisuudella. Tietoviihdejärjestelmä iDrivestä löytyvä navigaattori osaa puolestaan säästää sähköä perillekin, joskus turhankin paljon, jos sille vain malttaa kertoa määränpäänsä. Kuljettajalle tärkein instrumentti on BMW:n nykytyylinen digitaalimittaristo, jonka näkymien muutosmahdollisuudet ovat edelleen turhan rajattuja. Varsinaiset voimalinjan kulutustiedot löytyvät silti iDriven uumenista.Suurin yllätys hallintalaitteista löytyy, kun aktiivisen vakionopeussäätimen painikkeisiin vastataan viestillä, että varusteen ohjelmisto on hankkimatta tähän autoon. On toki tavallaan parempi vaihtoehto kuluttajan kannalta, että ohjauspyörästä löytyvät jo napit tyhjien kohtien sijaan ja pelkistä biteistä voi maksaa jälkikäteen käymättä huollossa. Yhdistelmä jättää kuitenkin kylmän, kolkon tunteen siitä, että laitteisto on jo turvajärjestelmien takia asennettuna, miksi tämän tason autossa pihistellään koodista? Auto myös vahtii edellä ajavaa energian talteenoton yhteydessä.X5 > X6Muilta osin BMW X5 xDrive45e on nykybemaria parhaimmillaan. Ajamisen iloa on turha etsiä, mutta autosta löytyy yllin kyllin vaivatonta ja ylellistä tunnelmaa. Alusta on esimerkillisen mukava miltei kaikissa ajotilanteissa. Jopa valmistajan nykyinen mallikieli toimii kookkaan ja tilavan X5:n kohdalla paljon X6:ta paremmin. Se on eräällä tavalla muistutus siitä, miksi BMW:n X-mallisto alkoi juuri X5:llä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive45e A iPerformance xLine Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Toimintamatka 86–97 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous