1.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Honda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Monkey 125 on alkuperäisen näköinen, mutta mitoiltaan nyt myös aikuiselle sopiva. Hyvää: ajoasento, moottorin vääntö, huomioarvo liikenteessä. Huonoa: renkaiden korkeusheiton aiheuttama nypytys. Uusi Monkey 125 muistuttaa ulkoisesti ilahduttavan tarkasti alkuperäistä esikuvaansa – sillä poikkeuksella, että mittakaavaa on kasvatettu, ja uusi Monkey sopii aikuisellekin kuljettajalle.Takaa löytyvät kaksoisiskunvaimentimet, lokasuojat on alkuperäisen Monkeyn tapaan nostettu ylös ja pakoputkikin on muotoiltu tarkasti alkuperäisen esikuvan mukaisesti.Monkey on kätevä kaupunkiajoneuvo ja maantielläkin sillä pärjää liikennevirran mukana, sillä parhaimmillaan nopeus nousee noin sataan kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntöä ja taloudellisuuttaYksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on huomaamattoman hiljainen. Nelivaihteisen vaihteiston ykkönen on välitetty lyhyeksi. Liikkeellelähtö onnistuu helposti kakkosvaihteellakin, ja suurin eli nelosvaihde on käyttökelpoinen jo viidenkympin nopeudessa. Sekä kytkin että vaihdepoljin ovat erittäin kevytkäyttöisiä. Vajaan kymmenen hevosvoiman huipputeho tarkoittaa maltillista suorituskykyä, mutta pitkäiskuisen moottorin suurin vahvuus onkin tasainen vääntö.Yksi Monkeyn valteista on myös alhainen kulutus, sillä valmistajan mukaan bensaa palaa vain 1,5 litraa sataa kilometriä kohden. Koeajon perusteella siihen on mahdollista päästä maltillisella ajotyylillä. Polttonestesäiliön tilavuudeksi kerrotaan 5,6 litraa, joten tankillinen riittää parhaimmillaan noin 350 kilometrin matkalle.Vain yhdelleMonkey kulkee yhdeksänkympin mittarinopeutta kevyesti pintakaasulla. Kuorma-autojen ohittaminen sen sijaan vaatii pitkää suoraa, eikä suoritukseen kannata ryhtyä vastatuulessa. Myötätuulessa ja alamäessä nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 122 kilometrin tuntinopeutta.Koeajopyörää vaivasi eturenkaan nypytys, mikä johtui ensiasennusrenkaan korkeusheitosta. Lyhyestä akselivälistä ja jyrkästä keulakulmasta johtuen pyörä kääntyy erittäin terävästi, mitä vielä korostaa pieni 12 tuuman rengaskoko.Nykylainsäädännön vaatimusten mukaisesti etujarru on lukkiutumaton. Pienikokoiset levyjarrut ovat riittävän tehokkaat 107 kilon painoisen Monkeyn pysäyttämiseksi. Jousitus on pehmeähkö. Lisää kantavuutta jousitukselta ei juuri osaa vaatia, sillä Monkey on rekisteröity yhdelle henkilölle, eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja.Ajoasento on pysty, jopa hieman takakeno. Polvikulma on miellyttävän loiva ja satula upottavan pehmeä. Pyöreästä digimittaristosta puuttuu kierroslukunäyttö, eikä vaihdenäytöllekään ole nähty tarvetta.Paluu juurilleEnsimmäiset Suomeen saadut Monkey-erät on myyty loppuun jo etukäteen. Monkey asettuu Suomessa samaan asemaan kuin skootterit Keski-Euroopassa: kyseessä on ketterä ja kätevä kaupunkiajoneuvo lyhyille matkoille.Monkey-kuljettajan kannattaa varautua siihen, että joka kerta pysäköidessä saa seuraa keski-ikäisistä miehistä, jotka tulevat kertomaan omia Monkey-kokemuksiaan 80-luvulta.Maahantuojan mukaan uuden Monkeyn ostajat ovatkin pitkälti juuri samoja ihmisiä, jotka aikanaan 15-vuotiaina ovat ajaneet mopo-Monkeylla. Kun niitä aikanaan ehdittiin myydä Suomessa yli 32 000 kappaletta, potentiaalia asiakkaita kevari-Monkeyllekin riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda Monkey Z50 Ensimmäiset Honda Monkey -mopot tuotiin Suomeen kokeilumielessä vuonna 1973. Pienikokoinen, alun perin huvipuistokäyttöön suunniteltu Monkey valloitti nopeasti suomalaisten sydämet. Varsinainen maahantuonti aloitettiin 1975, ja neljännesvuosisadan aikana pyöriä ehdittiin rekisteröidä meillä yli 32 000 kappaletta ennen kuin maahantuonti vuonna 1999 lopetettiin. Kokonsa lisäksi Monkey poikkesi muista mopoista myös nelitahtisuudellaan ja siten kaksitahtiöljyn käryn puuttumisella. Monkeyn taival Suomeen ei ollut helppo, sillä erityisesti mopoja koskevien painorajojen takia maahantuoja joutui muokkaamaan pyörää melkoisesti ennen kuin se kelpasi suomalaiselle lainsäätäjälle. Tankki vaihdettiin pienemmäksi, etujousitus huomattavasti heppoisemmaksi ja jalkatappirungotkin tehtiin Suomessa. Painorajoista ei Suomessa voitu joustaa, turvallisuudesta kylläkin. Vaikka yleensä puhutaan Monkeysta yhtenä tuotteena, niin se ehti 25 vuoden aikana muuttua melkoisesti niin teknisesti kuin ulkoisestikin. Vaihteiden määrä kasvoi kolmesta neljään ja automaattinen keskipakokytkin vaihtui märkään yksilevykytkimeen, kuten myös kärjellinen magneetto kärjettömään CDI-sytytykseen. Jotain pysyvääkin oli, sillä renkaat pysyivät koko ajan 8-tuumaisina ja akseliväli kompaktissa 90 sentissä. Monkeyn maahantuonti sekä Suomeen että koko Eurooppaan loppui normien tiukentumisen myötä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistajaLisätietoja: www.hondabikes.fi/monkey-125 Honda Monkey 125 Hinta alkaen 4 390 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, ilmajäähdytys, 4 vaihdetta, ketjuveto Teho 6,9 kW (9,3 hv), 7000 r/min Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 776 mm, paino tankattuna 107 kg, akseliväli 1 155 mm, tankin tilavuus 5,6 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 130/80-12. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan