19.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z 650 on huomiota herättämätön suosikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z 650 taistelee Yamaha MT-07:n kanssa keskiluokan nakupyörien suosikkimallin tittelistä. Hyvää: ominaisuuksien tasaisuus, moottorin laaja käyttöalue, kulutus. Huonoa: ohjaustangon muotoilu. Kawasaki Z 650 on hiottu ominaisuuksiltaan tasaiseksi, eikä suuria särmiä ole jäänyt jäljelle. Hyvä niin, sillä juuri ajamisen helppous ja vaivattomuus ovat tässä koko- ja hintaluokassa tärkeitä ostoperusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotoiltu pienikokoiselleKeskikohdaltaan kapean rungon ja sopivan matalan istuinkorkeuden ansiosta jalat yltävät helposti maahan. Ainoa ajoasennossa aluksi häiritsevä asia on voimakkaasti taakse käännetty ohjaustanko. Se palvelee pienikokoisia kuljettajia, mutta kookkaammille suorempi tanko sopisi paremmin käteen.Käyntiääni on hiljainen, samoin vaihteiston toiminta. Ykkösvaihde riittää 73 km/h -nopeuteen, kakkonen 104:ään. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kone kiertää 4 800 r/min. Välitykset ovat pyörän tehoon nähden sopivat.Z 650 vaikuttaa ajossa pirteältä. Syynä ei ole korkea huipputeho, vaan moottorin suhteellisen terävä reagointi kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että moottorijarrutukselta vedolle sekä päinvastoin siirryttäessä tuntuu selvä nykäisy, mikä korostuu pikkuvaihteilla.Kytkinkahva on kevytkäyttöinen ja jopa tunnoton. Kaksisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti vajaasta 2 500 kierroksesta alkaen. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole havaittavissa.Jarruissa ja jousituksessa ei ole haettu ääriurheilullisia ominaisuuksia, vaan kustannustehokkuutta ja tasaisuutta. Siinä on myös onnistuttu. Jarrut ovat aloittelijallekin yllätyksettömät, ja ilahduttavasti takajarrukin on tunnokas sekä suhteellisen tehokas. Jousitus on melko pehmeä, samoin iskunvaimennus. Mukavuutta lisää pehmeä satula.Näyttö selkeä, käyttö hankalaaSelkeälukuinen mittaristo on lainattu Kawasakin isommista malleista. Ajotietokoneen näyttöjen rullaus ja nollaukset tehdään mittaristosta, joten käsi on irrotettava ohjaustangosta. Vilkkuvipu on muotoilultaan käteen sopiva, hyvin sijoitettu ja lisäksi tunnokas. Kuljettajalla ei juuri ole suojaa ajoviimaa vastaan, mikä hillitsee liian suuria ajonopeuksia. Viileällä kelillä ajetussa koeajossa eturengas varoitti selkeästi kuljettajaa pidon rajan lähestyessä. Koeajokulutus vaihteli 3,5 ja 4 litran välillä.Kawasaki Z 650 tekee kaiken kuljettajan toivoman huomaamattomasti ja yllätyksettömästi. Ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään se osuu luontevasti 45-hevosvoimaisen Z 400:n ja 125-hevosvoimaisen Z 900:n välimaastoon. Ulkonäkökin on Z-perheeseen sopiva. Pyörän voi kuristaa helposti myös A2-luokan 35 kilowatin huipputehoon.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Z650 Hinta alkaen 9 690 € Moottori Bensiinimoottori 649 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 50 kW (68 hv), 8000 r/min Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino tankattuna 187 kg, akseliväli 1 410 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 160/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”