27.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Rio kokee trendikohotuksen, on vuorossa täysin uusi Kia Stonic. Hyvää: moottori, tilat, muotoilu. Huonoa: ajoasento, turvavarustelu vakiona. Kia Stonic on korealaisvalmistajan erikoisesti nimetty uutuus, joka nostaa tasapainoisen Rion hiukan korkeammalle. Samalla malli saa piristysruiskeen muotoilun suhteen, sillä segmentin ostajat koetaan värejä ja muotoja arvostaviksi nuoriksi ja dynaamisiksi kaupunkilaisiksi.Kun katumaasturivillitys leviää myös pikkuautojen pariin, ei voi olla muistelematta viime kesän pikkuautovertailua. 4,1-metrinen Stonic asettuu mitoiltaan muutamien senttien päähän ryhmävertailumme voittaneen Citroën C3:n Aircross-versiosta. Vuoden Autoksi Suomessa valittu Seat Ibiza puolestaan on nostanut helmat ylös uuden Aronan muodossa. Niinpä kolmikon kohdalla ovat ainekset kamppailun uusintaan. Ulkoisesti Kia Stonic on sopivan pirteä, mikä korostuu mainoskuvissakin nähdyn Most Yellow -keltavärin myötä. Värejä inhoaville kerrottakoon, että auto on saatavissa myös muissa sävyissä. Vuoden 2017 pikkuautotrendien mukaisesti katon saa halutessaan myös kontrastivärisenä. Suoraan edestä katsottaessa Kian tuttu tiikerinenä on saanut outoja konnotaatioita, sillä tuttu muoto on reunustettu huulipunalta näyttävillä mattalistoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuulliset tilatKompakti kaupunkiauto tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle, tarjoten ainakin hiukan paremmat jalkatilat takapenkkiläisille kuin kilpakumppani Arona. Matkustamon viihtyisyydessä Stonic ei toisaalta pärjää Citroënille, vaikka Kia nostaakin tasoa hiukan harmaaseen Rioon verrattuna. Myös ajoasento jää helposti turhan kyyhöttäväksi. Tarjolla on 352–1 155 litraa tavaratilaa. Stonicin maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen. Kia luottaa voimanlähteenään tuttuun yksilitraiseen T-GDI bensiiniturboon, jonka 120 hevosvoimaa riittää mainiosti kompaktin auton tarpeisiin. Toisaalta 1,2-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin 84 hevosen voimavarat eivät houkuttele. Stonicin kuusivaihteinen manuaali on sopivan täsmällinen toiminnaltaan ja sen tiheät välitykset sopivat moottorin luonteelle hyvin. Kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi muodostuu turhan ärhäkästi tarraava kytkin. Onneksi moottori kuitenkin vääntää jo alakierroksilta alkaen.Alustaltaan Kia Stonic on tasapainoinen, mutta turhan kova terävissä töyssyissä. Ohjaus on palautukseltaan hiukan laiska, mutta kevyt ja johdonmukainen. Ajonvakautus puuttuu liukkaalla peliin kohtuullisen voimakkaasti. Tiemelu on hallinnassa ainakin kitkarenkailla ajettaessa.Varustelultaan Kia Stonic on hyvää keskitasoa. Keskikonsolin seitsentuumainen kosketusnäyttö on miellyttävän selkeä käyttää viihdetoimintojen osalta. Järjestelmä on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Näyttö on myös kirkas ja selkeä peruutuskameran yhteydessä. Myös äänentoisto soi kohtuullisen tasapainoisesti. Kiitosta kertyy myös tehokkaasta penkinlämmittimestä ja ohjauspyörän lämmityksestä.Kitsastelua varusteissaStonic tuntuu kuitenkin kitsastelevan turvavarusteiden osalta. Automaattinen hätäjarrutus jalankulkijasuojalla löytyy vakiona vasta parhaasta TX-tasosta, muihin näiden aikojen paras turvavaruste täytyy valita lisävarustepaketista. Toisaalta varustetilanne näkyy myös Euro NCAP -tuloksissa, Stonicin saadessa kolme tähteä perusvarustelulla ja viisi tähteä turvavarusteiden kera.Perusvarmaa kulkupeliä etsivälle Stonicin lähtöhinta ja pitkä takuu ovat varmasti kovia valtteja, mutta trendikästä ja varusteltua pikkucrosseria kaipaavalle tarjolla on jo tasaisen jämäkkä Seat Arona ja pehmeän sympaattinen Citroën C3 Aircross. Lähistölle hiipii myös Volkswagenin trendikäs T-Roc…Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG 120 EX EcoDynamics Hinta alkaen 21 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 179 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla