27.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Rio kokee trendikohotuksen, on vuorossa täysin uusi Kia Stonic. Hyvää: moottori, tilat, muotoilu. Huonoa: ajoasento, turvavarustelu vakiona. Kia Stonic on korealaisvalmistajan erikoisesti nimetty uutuus, joka nostaa tasapainoisen Rion hiukan korkeammalle. Samalla malli saa piristysruiskeen muotoilun suhteen, sillä segmentin ostajat koetaan värejä ja muotoja arvostaviksi nuoriksi ja dynaamisiksi kaupunkilaisiksi. Kun katumaasturivillitys leviää myös pikkuautojen pariin, ei voi olla muistelematta viime kesän pikkuautovertailua. 4,1-metrinen Stonic asettuu mitoiltaan muutamien senttien päähän ryhmävertailumme voittaneen Citroën C3:n Aircross-versiosta. Vuoden Autoksi Suomessa valittu Seat Ibiza puolestaan on nostanut helmat ylös uuden Aronan muodossa. Niinpä kolmikon kohdalla ovat ainekset kamppailun uusintaan. Ulkoisesti Kia Stonic on sopivan pirteä, mikä korostuu mainoskuvissakin nähdyn Most Yellow -keltavärin myötä. Värejä inhoaville kerrottakoon, että auto on saatavissa myös muissa sävyissä. Vuoden 2017 pikkuautotrendien mukaisesti katon saa halutessaan myös kontrastivärisenä. Suoraan edestä katsottaessa Kian tuttu tiikerinenä on saanut outoja konnotaatioita, sillä tuttu muoto on reunustettu huulipunalta näyttävillä mattalistoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohtuulliset tilat Kompakti kaupunkiauto tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle, tarjoten ainakin hiukan paremmat jalkatilat takapenkkiläisille kuin kilpakumppani Arona. Matkustamon viihtyisyydessä Stonic ei toisaalta pärjää Citroënille, vaikka Kia nostaakin tasoa hiukan harmaaseen Rioon verrattuna. Myös ajoasento jää helposti turhan kyyhöttäväksi. Tarjolla on 352–1 155 litraa tavaratilaa. Stonicin maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen. Kia luottaa voimanlähteenään tuttuun yksilitraiseen T-GDI bensiiniturboon, jonka 120 hevosvoimaa riittää mainiosti kompaktin auton tarpeisiin. Toisaalta 1,2-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin 84 hevosen voimavarat eivät houkuttele. Stonicin kuusivaihteinen manuaali on sopivan täsmällinen toiminnaltaan ja sen tiheät välitykset sopivat moottorin luonteelle hyvin. Kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi muodostuu turhan ärhäkästi tarraava kytkin. Onneksi moottori kuitenkin vääntää jo alakierroksilta alkaen. Alustaltaan Kia Stonic on tasapainoinen, mutta turhan kova terävissä töyssyissä. Ohjaus on palautukseltaan hiukan laiska, mutta kevyt ja johdonmukainen. Ajonvakautus puuttuu liukkaalla peliin kohtuullisen voimakkaasti. Tiemelu on hallinnassa ainakin kitkarenkailla ajettaessa. Varustelultaan Kia Stonic on hyvää keskitasoa. Keskikonsolin seitsentuumainen kosketusnäyttö on miellyttävän selkeä käyttää viihdetoimintojen osalta. Järjestelmä on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Näyttö on myös kirkas ja selkeä peruutuskameran yhteydessä. Myös äänentoisto soi kohtuullisen tasapainoisesti. Kiitosta kertyy myös tehokkaasta penkinlämmittimestä ja ohjauspyörän lämmityksestä. Kitsastelua varusteissa Stonic tuntuu kuitenkin kitsastelevan turvavarusteiden osalta. Automaattinen hätäjarrutus jalankulkijasuojalla löytyy vakiona vasta parhaasta TX-tasosta, muihin näiden aikojen paras turvavaruste täytyy valita lisävarustepaketista. Toisaalta varustetilanne näkyy myös Euro NCAP -tuloksissa, Stonicin saadessa kolme tähteä perusvarustelulla ja viisi tähteä turvavarusteiden kera. Perusvarmaa kulkupeliä etsivälle Stonicin lähtöhinta ja pitkä takuu ovat varmasti kovia valtteja, mutta trendikästä ja varusteltua pikkucrosseria kaipaavalle tarjolla on jo tasaisen jämäkkä Seat Arona ja pehmeän sympaattinen Citroën C3 Aircross. Lähistölle hiipii myös Volkswagenin trendikäs T-Roc… Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG 120 EX EcoDynamics Hinta alkaen 21 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 179 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe