27.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Rio kokee trendikohotuksen, on vuorossa täysin uusi Kia Stonic. Hyvää: moottori, tilat, muotoilu. Huonoa: ajoasento, turvavarustelu vakiona. Kia Stonic on korealaisvalmistajan erikoisesti nimetty uutuus, joka nostaa tasapainoisen Rion hiukan korkeammalle. Samalla malli saa piristysruiskeen muotoilun suhteen, sillä segmentin ostajat koetaan värejä ja muotoja arvostaviksi nuoriksi ja dynaamisiksi kaupunkilaisiksi.Kun katumaasturivillitys leviää myös pikkuautojen pariin, ei voi olla muistelematta viime kesän pikkuautovertailua. 4,1-metrinen Stonic asettuu mitoiltaan muutamien senttien päähän ryhmävertailumme voittaneen Citroën C3:n Aircross-versiosta. Vuoden Autoksi Suomessa valittu Seat Ibiza puolestaan on nostanut helmat ylös uuden Aronan muodossa. Niinpä kolmikon kohdalla ovat ainekset kamppailun uusintaan. Ulkoisesti Kia Stonic on sopivan pirteä, mikä korostuu mainoskuvissakin nähdyn Most Yellow -keltavärin myötä. Värejä inhoaville kerrottakoon, että auto on saatavissa myös muissa sävyissä. Vuoden 2017 pikkuautotrendien mukaisesti katon saa halutessaan myös kontrastivärisenä. Suoraan edestä katsottaessa Kian tuttu tiikerinenä on saanut outoja konnotaatioita, sillä tuttu muoto on reunustettu huulipunalta näyttävillä mattalistoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuulliset tilatKompakti kaupunkiauto tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle, tarjoten ainakin hiukan paremmat jalkatilat takapenkkiläisille kuin kilpakumppani Arona. Matkustamon viihtyisyydessä Stonic ei toisaalta pärjää Citroënille, vaikka Kia nostaakin tasoa hiukan harmaaseen Rioon verrattuna. Myös ajoasento jää helposti turhan kyyhöttäväksi. Tarjolla on 352–1 155 litraa tavaratilaa. Stonicin maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen. Kia luottaa voimanlähteenään tuttuun yksilitraiseen T-GDI bensiiniturboon, jonka 120 hevosvoimaa riittää mainiosti kompaktin auton tarpeisiin. Toisaalta 1,2-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin 84 hevosen voimavarat eivät houkuttele. Stonicin kuusivaihteinen manuaali on sopivan täsmällinen toiminnaltaan ja sen tiheät välitykset sopivat moottorin luonteelle hyvin. Kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi muodostuu turhan ärhäkästi tarraava kytkin. Onneksi moottori kuitenkin vääntää jo alakierroksilta alkaen.Alustaltaan Kia Stonic on tasapainoinen, mutta turhan kova terävissä töyssyissä. Ohjaus on palautukseltaan hiukan laiska, mutta kevyt ja johdonmukainen. Ajonvakautus puuttuu liukkaalla peliin kohtuullisen voimakkaasti. Tiemelu on hallinnassa ainakin kitkarenkailla ajettaessa.Varustelultaan Kia Stonic on hyvää keskitasoa. Keskikonsolin seitsentuumainen kosketusnäyttö on miellyttävän selkeä käyttää viihdetoimintojen osalta. Järjestelmä on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Näyttö on myös kirkas ja selkeä peruutuskameran yhteydessä. Myös äänentoisto soi kohtuullisen tasapainoisesti. Kiitosta kertyy myös tehokkaasta penkinlämmittimestä ja ohjauspyörän lämmityksestä.Kitsastelua varusteissaStonic tuntuu kuitenkin kitsastelevan turvavarusteiden osalta. Automaattinen hätäjarrutus jalankulkijasuojalla löytyy vakiona vasta parhaasta TX-tasosta, muihin näiden aikojen paras turvavaruste täytyy valita lisävarustepaketista. Toisaalta varustetilanne näkyy myös Euro NCAP -tuloksissa, Stonicin saadessa kolme tähteä perusvarustelulla ja viisi tähteä turvavarusteiden kera.Perusvarmaa kulkupeliä etsivälle Stonicin lähtöhinta ja pitkä takuu ovat varmasti kovia valtteja, mutta trendikästä ja varusteltua pikkucrosseria kaipaavalle tarjolla on jo tasaisen jämäkkä Seat Arona ja pehmeän sympaattinen Citroën C3 Aircross. Lähistölle hiipii myös Volkswagenin trendikäs T-Roc…Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG 120 EX EcoDynamics Hinta alkaen 21 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 179 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti