24.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 saa nelivetoisena ja GT-line -varusteisena liki sata lisähevosvoimaa. Hyvää: suorituskyky, neliveto, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, matala tavaratila, kevyt ohjaus, napakka jousitus. Sukkulamainen Kia EV6 erottuu ulkonäöltään niin polttomoottoriautoista, muista sähköautoista kuin sisarmalli Hyundai Ioniq 5:stä – useimpien mielestä edukseen, ainakin parkkipaikoilla saatujen kommenttien mukaan. Myynti alkoi syksyllä takavetomalleilla, ja talveksi saatiin nelivetoversiot. Varsinainen tykki, lähes 600-hevosvoimainen EV6 GT liittyy joukkoon loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen ajoasentoTiloiltaan EV6 ei ole aivan niin iso kuin ensivilkaisulta tai ulkomitoista arvelisi. Takaistuimella on kyllä edustustason jalkatilat, mutta kuohkeimmat kampaukset litistyvät kattoa vasten.Menevästä ulkomuodostaan huolimatta kori ei ole erityisen matala, mutta lattian alla oleva akusto nipistää matkustamon korkeutta. Istuimet ovat alhaalla, ja jalat joutuvat olemaan suorana urheiluautotyyliin. Ajoasennosta tulee kuitenkin kelvollinen, ja istuimet ovat tukevan muotoiset. Sisäleveyttäkään ei ole niin paljon kuin korin muhkeasta leveydestä luulisi. Kolmelle takaistuin on niukka, mutta tasainen lattia helpottaa.Tavaratila on laakea ja matala. Edessä oleva kontti on nelivetoisessa vaatimaton, vain 20 litraa, mutta sinne mahtuu ainakin toinen latauskaapeleista. Takaselkänojan pieni suksiluukku sopii vain maastohiihtäjille, skimbaajat joutuvat kaatamaan osan selkänojasta.Helppo omaksuaKojelautanäkymää hallitsee kaksi isoa näyttöä yhdistettynä leveään kaarevaan lasiruutuun. Hetken tutkiskelulla hallintalaitteet tulevat tutuksi niin vanhalle Kia-kuskille kuin satunnaiselle lainaajallekin. Kaksoistoimintoinen hipaisunäppäimistö piilottaa tuntemattomalta osan toiminnoista, onneksi perinteisiä nappuloitakin on säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, ja nappulat ovat vaihtaneet puolia entisiin Kioihin verrattuna. Vakionopeudensäädin ja mittaristovalinnat toimivat vasemmalta ja radion säädöt oikeasta puolasta.GT-line on varsin hyvin varusteltu, mutta koeajoautossa oli lisänä vielä Premium Pack ja nahkaverhoilu. Pack pitää sisällään muun muassa etäpysäköinnin, 360 asteen kameranäkymän, katvealuenäytön mittaristossa, risteävän liikenteen varoituksen, kaistanvaihtoavustimen sekä 220 voltin pistokkeet sisällä ja ulkona. GT-line itsessään tuo erilaiset puskurit, vanteet ja sisustuksen. Ilman kaikkea tätä nelivetoisen EV6:n saa jo alkaen 52 tuhannesta eurosta. Moottori molemmilla akseleillaNeliveto on tervetullut lisä tehokkaaseen sähköautoon. Liukkaalla sähkömoottorin ronski vääntö heti liikkeellelähdössä aiheuttaa takavetoiselle väistämättä lipsahduksia, vaikka elektroniikka torppaakin pahimmat sutimiset. EV6:n neliveto on toteutettu lisäämällä 66 kW:n (90 hv) sähkömoottori vetämään etupyöriä. Takana on sama 173 kW:n (235 hv) moottori kuin takavetoisessakin. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole, elektroniikka hoitaa voimanjakoa.Rauhallisessa ajossa eco-asetuksella liikkeellelähdöt ovat varman eleettömiä niin paksussa hangessa kuin peilijäälläkin. Railakkaammin ajavakaan ei pety, jopa ajonvakautus päällä EV6 päästää perän maltilliseen luisuun reilulla kaasunkäytöllä. Leveämmät sladit vaativat ajonvakautuksen poiskytkemistä, mutta kevyt ja tunnoton ohjaus houkuttelee kuitenkin pitämään järjestelmän päällä.Suorituskyky on muikea: harvalla alle 60 tuhannen autolla pinkoo viidessä sekunnissa sataseen. Sähköautossa suuri teho ei edes merkitse kulutuksen kasvamista tolkuttomasti. Talvisten koeajopäivien kulutus vaihteli välillä 21–26 kWh/100 km pakkaslukemasta riippuen.Talvella 300 kilometrin latausväli on realistinen ja kesällä on varmasti helppo saavuttaa 400 km, mutta valmistajan ilmoittama 500 km vaatinee enemmän yrittämistä. Lataustolpalla EV6:lle luvataan myös huikeaa 240 kW:n lataustehoa ja 18 min latausaikaa, mutta kylmällä näistä luvuista jäädään kauas.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia EV6 GT-line AWD Hinta alkaen 51 551 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 779 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 239 kW (325 hv), 605 r/min Akku Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW. Toimintamatka 395 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 18,4 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520–1300 l Omamassa: 2105 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin