6.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: laadukkaan hintainen – Hyundai i30 5d 1.6 CRDi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselmoottorinen Hyundai i30 on hyvä maantiellä mutta välttävä kaupungissa – varsinkin kun kurkistaa hintalappuun. Hyvää: ajoasento, tilat, vakaa ajettavuus. Huonoa: hidas automaattivaihteisto, moottorin sammutusautomatiikan toiminta, korkeahko hankintahinta. Olemme jo tutustuneet keväällä esiteltyyn Hyundai i30:een kattavasti erilaisina bensiiniversioina – koeajossa on ollut muun muassa yksilitrainen moottori, ja 1,4-litrainen voimanlähde puolestaan otti osaa parivertailuun yhdessä erilaisen lajitoverinsa Honda Civicin kanssa. Sen sijaan dieselversion ratin taakse emme olleet ennen tätä koeajoa ehtineet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän hintavaMallivalikoima on i30-dieselien osalta sidottu tiettyihin moottori-vaihteistopaketteihin. Pienitehoisemmat eli 95 ja 110 hevosvoiman versiot 1,6-litraisesta nakuttajasta saa vain manuaalivaihteistolla, voimakkaamman 136-heppaisen ainoastaan kaksoiskytkinautomaatilla.Koeajossamme oli viimeksi mainittu kattavammalla Style-varustelulla, jonka kanssa auton hinta kohoaa jo päälle 32 000 euron. Moniin kilpailijoihin nähden tämä tuntuu varsin tyyriiltä, vaikka autossa onkin vakiona yhtä jos toista heebeliä.Esimerkiksi ST-Line-varusteinen Ford Focus irtoaa 150 hevosvoiman 2.0 TDCi -moottorilla ja automaattivaihteistolla reilusti alle 29 000 eurolla, eikä 136-heppaisesta Innovation-varusteisesta Opel Astra 1.6 CDTI automaatista tarvitse maksaa reilua 27 000 euroa enempää.Ja melkein samalla hinnalla puolestaan astutaan jo 150-hevosvoimaisten ja DSG-vaihteisten Volkswagen-konsernin autojen, kuten Škoda Octavian ja VW Golfin tonteille. Kaikki tämä kohdistaa i30-dieselmalliston lippulaivalle aikamoisia ominaisuuspaineita.Sopii matkalleMatka-ajossa Hyundai täyttää kutakuinkin odotukset. i30:n ajettavuus on jos ei nyt sykähdyttävää niin kaikin puolin vakaata ja eleetöntä. Ajoasento, istuimet ja maantiemelutaso miellyttävät, joten kuskiakaan ei tarvitse tankata turhan usein.Automaatin yhteydessä saa myös nauttia mukautuvasta vakionopeudensäätimestä, jota kaipailimme vertailussa olleeseen 1,4-litraiseen bensamanuaalimalliin. Säädin osaa moderniin tapaan pitää vauhdin jarrujen avulla haluttuna myös alamäissä.Moottoritien karkealla pinnalla pyörämelua alkaa kantautua jo selvemmin, ja lisäksi aistittavissa on jonkin verran alustan nypytystä. Nopeudenmuutoksissa moottori on korkeillakin kierroksilla hiljainen, muttei aivan tunnu kiihdyttävän autoa numeroarvojensa mukaisesti.Nautittava rauhassaSen sijaan kaupunkiajossa i30 1.6 CRDi 7DCT yllätti ajoittaisella kömpelyydellään. Sinänsä automaatin ja dieselin yhdistelmä on vaivaton ja pintakaasulla auto kulkee nätisti, mutta…Ensinnäkin kaksoiskytkinautomaatin työskentely ei oikein ottanut sujuakseen. Moottorin voiman tuotto on välillä todella pitkän viiveen takana. Sata kilowattia ja kolmesataa newtonmetriä tuntuvat kerta kaikkiaan katoavan voimansiirron syövereihin.Myös pysäköintitilanteissa ilmeni takkuilua. Selvästi kaasua painettaessa auto ei tunnu aluksi liikahtavan lainkaan, kunnes syvemmälle poljettaessa i30 syöksähtää jo turhankin terävästi eteenpäin.Moottorin sammutusautomatiikka puolestaan kummitteli liikennevalolähdöissä: se jätti pari kertaa koneen käynnistämättä, mikä sai aikaan tööttäyksiä takana tulevilta ja erilaisia uudelleenkäynnistyssähläyksiä ratin takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin keittiöönTästä kaikesta palautuu mieleen se jutun alussa mainittu hintalappu. Laadun tuntua, varusteita ja takuuta i30:stä kyllä löytyy euromäärän edestä, mutta pientä hienosäätöä voimalinjaan vielä kaivattaisiin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.hyundai.fi/i30-5d Hyundai i30 5d 1.6 CRDi 136 hv 7DCT-aut. Style Hinta alkaen 32 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 390 € Moottori Dieselmoottori 1 582 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti