26.3.2020

Koeajo: Lakki päästä – Sisu GTP 4×4

Sisu GTP

Sisu esittelee uutuuksia harvakseltaan – ne ovat puolestaan sitäkin vaikuttavampia.

Viisipaikkaisesta panssaroidusta maastoautosta tulee ensin mieleen legendaarinen Hummer (tai oikeastaan AM General HMMWV) ja vastaavat miehistöautot. Sisu GTP:n vieressä seistessä mielikuva haihtuu nopeasti. GTP on niin mitoiltaan kuin varsinkin painoltaan aivan eri kaliiperia. Pituutta kuusi ja leveyttä sekä korkeutta 2,5 metriä, kokonaispaino 14 tonnia.

GTP on ehtinyt jo käydä voittamassa mm. Latvian armeijan hankintakisan 11 muuta maastokuorma-autoa vastaan. Harmillisesti huonot häviäjät ovat haastaneet kilpailutuksen ja kauppoja ei ole syntynyt. Nyt Sisu GTP:stä on tarjolla jo uudistettu versio uudella moottorilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajoneuvoon – nouse

Sisu GTP

Ovien alareuna on kyynärpään tasalla, astinlaudat ja vaijerilenkit tulevat tarpeeseen sisään kiivetessä. Korkeus johtuu miinasuojauksen vaatimasta V-pohjasta, joka ohjaa räjähdyksen sivulle ja suojaa samalla voimalinjaa. Syvästä V-pohjasta huolimatta GTP ei kellu, kahlaussyvyydeksi ilmoitetaan 85 senttiä.

Ovet ovat paksut ja painavat, kahvat ovat kuin kassakaapista, kestävät järeämmilläkin käsiaseilla tulituksen. Panssarilasit ovat kiinteät, joten hampurilaisbaarien autokaistat voi unohtaa. Ohjaamo on ylipaineistettavissa ja suodatettavissa kaasuhyökkäyksen varalta. Kattoluukku voidaan varustaa konekivääritelineellä.

Sisu GTP

Ohjaamossa istuessa sotaisuus unohtuu, vaikka askeettinen työkalumaisuus jatkuu. Jotenkin luulisi, että räjähdyksiltä suojaamiseen kuuluisi myös pehmeämmät ja pyöristetymmät pinnat kolhuja vähentämässä. Pienen valmistajan resurssit näkyvät yksityiskohdissa, mutta toiminnallisuus onkin pääosassa. Istuma-asento on luonteva ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Nelipistevyöt kiinni ja matkaan.

Sisu GTP

Tielle – mars

Testiauton varustukseen kuuluva sisäpuhelinjärjestelmä headsetteineen toi epäilyksen melusta, mutta kääntö virta-avaimesta tuottaa vain hillityn murahduksen. Panssarointi ja erillinen matkustamo-osa eristävät niin moottorin kuin renkaiden ääntä hyvin. GTP on maantiellä hiljainen, nopeus karkaa helposti laittoman puolelle. Maastorenkaiden nypytys paljastaa liian kovan vauhdin.

Näkyvyys ulos ja mittojen arviointi on lasien koko huomioiden helppoa. Kamerat ja 360 asteen näyttö helpottavat niin kaistalla pysymistä kuin kantojen väistelyäkin. Ohjaus tuottaa maastoautojen tapaan töitä: ei raskaudellaan, mutta hitaudellaan.

Taakse – poistu

Maastonvihreä GTP suorastaan kerjää pois tieltä, johtuneeko armeijan harjoitusalueen läheisyydestä. Onneksi ne ovat aina kovalla hiekkakankaalla, joten kokematonkaan kuski ei häpäise itseään. Sisun isompi ETP seuraa perässä valmiina hinaustoimiin. Metsäautotiellä erillisjousitus tasoittaa isot heitot ja pienet tärinät nätisti, mutta riittävätkö ulosjoustot maastossa?

Normaali soramontturundi onnistuu ilman lukkoja, pehmeämmässä hiekassa möyriminen vaatii ensin keski- ja lopulta myös takalukon kytkennän. Etuakselin lukolle löytyy käyttöä vasta ristiriipunnassa vain kahden pyörän tavoittaessa maata. Tasauspyörästön lukkoja ja alennusvaihteistoa on helppo naksutella päälle sähköisesti liikkeen aikana. Alennusvaihteistoa ei juuri tarvitse kevyellä kuormalla.

Sisu GTP

GTP selvitti montun rinteet niin ylös- kuin alaspäinkin vaivattomasti. Kun vesistön ylitykseksikin sai riittää jäätynyt kurapassi, ETP palailee perässä tyhjän panttina.

Maastokykyisyyden ja panssarisuojauksen lisäksi GTP:n vahvuuksiin kuuluu muunneltavuus. Ei, en tarkoita takapenkin kaatamista, vaan modulaarinen rakenne tarkoittaa korin vaihdettavuutta. Runko ja voimalinja ovat samaa pakettia, mutta päällirakenne on vaihdettavissa. Ajetussa partioversiossa on neliovinen viisipaikkainen hytti ja lyhyt lava. Yhtä lailla ohjaamo voi olla kaksipaikkainen isommalla lavalla tai sitten koko auton pituinen kymmenpaikkainen miehistönkuljetuskori. Päällirakenteen vaihtoon kehutaan kuluvan vain 15 minuuttia.

Sisu GTP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osasto – seis

Miten pieni suomalainen yhtiö pystyy esittelemään näin kyvykkään kulkuneuvon? Aivan yksin ei ole tarvinnutkaan pärjätä. Voimalinja ja sähköjärjestelmä on lainattu yhteistyökumppani Daimlerin Unimogista. Moottori on 7,2-litrainen 330-hevosvoimainen rivikuutonen perässään Allisonin kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Lisäetuna GTP voidaan liittää testeriin ja huoltaa missä tahansa maailman Mercedes-korjaamossa.

Sisu GTP

Toivotamme Sisulle onnea uutuuden kauppaamisessa. GTP on ominaisuuksiltaan erittäin kilpailukykyinen ja menee kilpailijoistaan ohi varsinkin muunneltavuudellaan. Onnea tarvitaan silti, koska puolustushankinnat perustuvat enemmän politiikkaan kuin ominaisuuksiin.

Sisu GTP

Suomalaisella sisulla

Sisu toimii nimensä velvoittamana suomalaisella sisulla. Satakunta autoa vuodessa valmistava yhtiö tarpoo vasten suuruuden ekonomiaa saarnaavia talousihmisiä. Sisun raskailla sora- ja puutavara-autoilla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa. Järeä runko kestää raskaita kuormia ja käyttöä. Jokaisen auton räätälöinti käyttötarpeen mukaan tekee eron massavalmisteisiin kilpailijoihin. Ohjaamot ja voimalinjat tulevat Daimlerilta, niissä sarjatuotanto tulee edullisemmaksi.

Sisun tuotevalikoimaan on aina kuulunut vähintäänkin maastokelpoisia kuorma-autoja ja jopa panssaroituja sotilasajoneuvoja. Vaikka varsinaiset miehistönkuljetuspanssarit siirrettiin Patrian valmistukseen, mallistossa on kuitenkin maastokuorma-autoja aina kymmenpyöräiseen ja -vetoiseen lavettiin asti.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat