4.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3:n Skyactiv-X -bensiinimoottoria päivitettiin. Hyvää: sitkeys, kulutus, sujuva vaihteisto, huomaamaton sammutusautomatiikka, viimeistely. Huonoa: takatilojen mataluus, matala tavaratila, rengasmelu, suksiluukun puute, ristiseläntuen puute. Suomalainen autonostaja ei ole helppo tapaus. Laatikkomaista heppoista Mazda 323:sta mollattiin riisikupiksi, mutta autoa ostettiin silti vuodesta toiseen. Mitä tyylikkäämmäksi ja viimeistellymmäksi sen korvannut Mazda 3 muuttuu, sen harvemmaksi käyvät ostajat.Toimintavarmuudestaan tunnettu merkki valmistetaan edelleen Japanissa, uutta tekniikkaa ei tuoda myyntiin raakileena. Kilpailijoiden parjatut pikkuturbot ja kaksoiskytkinvaihteistot myyvät paremmin. Mazdassa on edelleen kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, (tosin sekään ei ole enää ihan perinteinen), ja hybridijärjestelmä on miedointa laatua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuristussytytys ja laiha seosMazdan Skyactiv-X bensiinimoottorin puristussuhde on dieselmäisen korkea. Sytytystulpilla annetaan alkukipinä ja paine saa seoksen syttymään. Näin palamistapahtumasta saadaan nopeampi, jolloin voidaan käyttää erittäin laihaa polttoaine/ilmaseosta. Vaikka laiha seos palaa kuumempana, ylenpalttinen ilmamäärä jäähdyttää ja vähentää kulutuksen lisäksi typenoksideja. Kylmänä ja suurella teholla käytetään perinteistä seosta.Nyt männän pää on saanut uuden muodon, joka itse asiassa on laskenut puristussuhdetta lukemaan 15:1. Yhdessä venttiilinajoitukseen ja moottorinohjaukseen tehtyjen muutosten kanssa palamista hallitaan entistä paremmin. Samalla teho on kasvanut 186 hevosvoimaan (+ 6 hv) ja vääntömomentti 240 Nm:iin (+ 16 hv). Mykistäviä lukuja kaksilitraiselle vapaasti hengittävälle moottorille, mutta suoritusarvot eivät ole parantuneet.Kaksijakoinen luonneHeti alkuun uudistettu moottori ällistyttää äänettömyydellään ja pehmeällä sammutusautomatiikallaan, eli kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori osaa hommansa. Vaikutuksen tekee myös sitkeys: moottori vetää mukisematta tyhjäkäynnin tuntumassa vielä vastamäkeenkin. Taajamassa voi hissutella kolmen litran kulutuksella, mutta kiihdyttäminen vaatiikin sitten jo kahta pykälää pienempää.Moottori kiertää iloisesti, ja veto on tasaista aina huipputehon kierroksille 6 000:een. Kuusivaihteista laatikkoa hämmentää mielellään, keppi on lyhytliikkeinen ja täsmällinen. Kierroksia on pidettävä yli 4 000:n, jotta meno vastaa teholukemaa. Kilpailijoiden turbomoottorit ovat nostaneet rimaa. Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km.Urheilullisen matalaMuutoin vasta toissa vuonna esitelty kolmonen on ennallaan. Sedanin sutjakka kori on matala, mutta etuistuimilla ei ole valittamista. Takana pää sen sijaan hipoo kattoa matalasta istuimesta huolimatta. Leveyttäkään ei ole liikoja, eli takaistuin on parhaimmillaan kahdelle. Tavaratila on kookas, mutta matala sekin. Mitään isoja esineitä kyytiin ei saisikaan pienen luukun takia. Suksiluukun puuttuessa hiihtoreissulle pääsee mukaan vain kolme. Harvinaisena poikkeuksena uutuuksien joukossa näyttöruutu ei tottele kosketusta, mutta operointi onkin helpompaa keskikonsolin rullakiekolla käden levätessä keskinojalla. Sähköiset avustimet kuuluvat vakiovarustukseen, mutta anturit ja tutkat herkeävät toimimasta jo melko vähästä kurasta tai loskasta. Sen vielä kestäisi, mutta ei niistä johtuvia ajotietokoneen näytön tukkivia varoituksia.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 26 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 600 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”