2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda tekee autoja erinomaisella ajettavuudella eikä muotoilustakaan ole tingitty. Mazda CX-30 on tästä erinomainen esimerkki. Mazdan muotoilua täytyy kiitellä. Mazdan hivenen uudistunut pieni CX-30 -crossover on erittäin tyylikäs, se on muotoiltu päältä mazdamaiseen tapaan menevän näköiseksi ja sama linja jatkuu sisätiloissa. Muotoilun lisäksi Mazda CX-30 -mallin sisätiloja hallitsee yksinkertaisuus, mutta myös tyylikkyys, sekä laadun tuntu. Mazda luokittelee sen itse premiumiksi.Vaikka Mazdat vetävät puoleensa nimenomaan muotoilulla ja tyylikkyydellä sekä hyvällä viimeistelyllä, siitä huolimatta sen mallit eivät ole samalla tavalla kansan syviin riveihin uppoavia kuin esimerkiksi CX-30 -mallin kilpailijat.Rekisteröintitilastostot näyttävät, että Mazda CX-30 -autoja on viime vuonna rekisteröity 232 kappaletta, kun esimerkiksi kilpailijan, Skodan vastaavaa tuotetta on viime vuonna mennyt kilpiin tuplat eli 577 kappaletta. Samoin Volkswagen T-Roc -mallia on viime vuonna rekisteröity yli 500 kappaletta. Tämän otannan perusteella voi sanoa, että Mazda jää selvästi segmentissä rekisteröintimäärissä, vaikka CX-30 -mallin tapauksessa kysymyksessä ei ole missään nimessä heikko esitys japanilaisvalmistajalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä tyylikästäSisätiloissa Mazdan kojelauta on muotoiltu hillityn tyylikkäästi. Siinä Mazda pesee mennen tullen monet kilpailijansa tässä koko luokassa. Mazdassa on myös erinomaista se, että monia toimintoja ohjataan perinteisin painonapein. Erinomaisesti hoidettu toiminnallisuus ei myöskään jää siihen, vaan Mazdan infotainment on edelleen yksi markkinoiden parhaiten toimivista. Uudistunut, vajaan 9-tuuman koosta yli kymppituumaiseksi kasvanut näyttö on kojelaudan päällä, melkein kaukana kosketuksen ulottumattomissa, mutta Mazdan järjestelmän salaisuus piilee siinä, että näyttöä ei tarvitse kosketella sormin. Sitä ohjataan keskikonsolin painikkeista ja rullasta, ja käyttäjäkokemus on vailla vertaa, koska infotainment on vain yksinkertaisesti looginen ja helppo käyttää.Etumatkustajalla sekä kuljettajalla on CX-30:ssä hyvät oltavat. Etuistuinten ergonomia on CX-30:ssä kohdallaan ja sähkösäätöjen ansiosta ajoasennon saa miellyttäväksi. Näkyvyys Mazdasta on myös hyvä joka suuntaan, paitsi takaviistoon, nouseva kylkilinja rajoittaa näkyvyyttä jonkun verran. Edessä on väljää ja hyvä tunnelma. Takatilat Mazdan CX-30 -mallissa eivät kuitenkaan ole missään tapauksessa luokkansa tilavimmat. Mazda CX-30 perustuu Mazda 3 -malliin, mutta se on vajaa 10 senttiä lyhyempi ja noin 10 senttiä korkeampi kuin kolmonen. Tämä selittää myös sitä, miksi CX-30 tilat eivät ole valtavat.Muunneltava tavaratilaVaikka CX-30:n tilat eivät ole valtavat, Mazda on kehittänyt sen tavaratilaan Smart Cargo Systemin, jonka avulla tavaratilaa voi muunnella paljon erilaisten tavaroiden kuljetukseen. Auton kova hattuhylly, joka on monesti ongelma silloin kun isoja tavaroita kuljetetaan, voi Smart Cargo Systemin avulla pistää syrjään auton tavaratilan välipohjan alle. Välipohja on myös saranoitu kahdesta kohtaa, eli se taittuu kolmeen osaan, senkin voi halutessaan pistää tavaratilan pohjalle pois tieltä – mutta se toimii myös tilanjakajana tavaratilassa. Moottoripuolella Mazda luottaa vapaasti hengittävään Skyactiv-tekniikkaan. CX-30-mallin 150-hevosvoimainen moottori on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, eli siinä on mukana 6 kilowatin käynnistingeneraattori tuomassa apua startteihin. Koska turboa ei ole, moottori tuntuu hieman nuhaiselta, ja sitä joutuu käskyttämään aika reippaalla kaasujalalla, että mitään tapahtuu. Silloin kun ruutia tarvitaan kunnolla lisää, kaasua on runtattava reilusti – ja moottori reagoi kaasuun myös vähän hitaasti. Kun kunnolla käskyttää, niin sitten myös tapahtuu, tosin melko reippaan äänimaailman säestämänä.Nyt myös 150-hevosvoimaisellaMatka-ajossa ja peruskaupunkipyörittelyssä 150-heppainen moottori jaksaa kuljettaa kuormaa mukavasti. Auton polttoaineen kulutus pysyy myös verrattain maltillisena. Automaatti vaihtaa alhaisilla kierroksilla eleettömästi. Mazdan 150-hevosvoimainen moottori on nyt uutuus CX-30 -mallistossa. Sen lisäksi tarjolla on myös 122- ja 186-hevosvoimaiset myllyt, joista tehokkaamman yhteyteen saa myös nelivedon. Ihan hyvä, että kahden moottorin väliin tuli vielä niin sanottu välimalli.Muita uudistuksia tälle mallivuodelle CX-30 -mallissa on muun muassa kuuden vuoden takuu, älypuhelimen peilaus niin Applen puhelimille kuin Androidillekin sekä langaton lataus. Myös infotainmentin näyttö on kasvanut kokoa yli kymppituumaiseksi.Mazdan ajettavuus on erityisen hyvällä tasolla, niinkuin japanilaisvalmistajalla on ollut aina. Alusta toimii mukavan napakasti, ohjaus tuntuu myös mukavan napakalta, tosin hieman hitaalta. Ohjaus Mazdassa on kuitenkin tarkka. Ajettavuuteen Mazda osaa siis panostaa. Se on sille myös tärkeä kilpailuvaltti, jos muilta osin se jää hieman kilpailijoidensa varjoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muotoilu Selkeä ja tyylikäs sisusta Ajettavuus Tilat Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Nagisa AT 150hv POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm 3 6-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 213 Nm WLTP-kulutus 6,4 l/100km CO 2 -päästöt 144 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s huippunopeus 194 km/h Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 540 mm Akseliväli 2 655 mm Tavaratila 422 l Omamassa 1 380 kg perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 31 990 € koeajoauto 39 389 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille 20.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda Skyactiv X lupaa bensiini- ja dieselmoottorin parhaat puolet samassa edullisessa paketissa 12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 13.11.2019 Ajoneuvot Euro NCAP -törmäystestissä täysiä tähtiä katumaastureille, pikkuautolle neljä 6.3.2019 Ajoneuvot Odotettu auto, odottamaton nimi: Mazda CX-30 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”