2.5.2024

Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla

Kuva Manu Tuppurainen

Mazda tekee autoja erinomaisella ajettavuudella eikä muotoilustakaan ole tingitty. Mazda CX-30 on tästä erinomainen esimerkki.

Mazdan muotoilua täytyy kiitellä. Mazdan hivenen uudistunut pieni CX-30 -crossover on erittäin tyylikäs, se on muotoiltu päältä mazdamaiseen tapaan menevän näköiseksi ja sama linja jatkuu sisätiloissa. Muotoilun lisäksi Mazda CX-30 -mallin sisätiloja hallitsee yksinkertaisuus, mutta myös tyylikkyys, sekä laadun tuntu. Mazda luokittelee sen itse premiumiksi.

Vaikka Mazdat vetävät puoleensa nimenomaan muotoilulla ja tyylikkyydellä sekä hyvällä viimeistelyllä, siitä huolimatta sen mallit eivät ole samalla tavalla kansan syviin riveihin uppoavia kuin esimerkiksi CX-30 -mallin kilpailijat.

Rekisteröintitilastostot näyttävät, että Mazda CX-30 -autoja on viime vuonna rekisteröity 232 kappaletta, kun esimerkiksi kilpailijan, Skodan vastaavaa tuotetta on viime vuonna mennyt kilpiin tuplat eli 577 kappaletta. Samoin Volkswagen T-Roc -mallia on viime vuonna rekisteröity yli 500 kappaletta. Tämän otannan perusteella voi sanoa, että Mazda jää selvästi segmentissä rekisteröintimäärissä, vaikka CX-30 -mallin tapauksessa kysymyksessä ei ole missään nimessä  heikko esitys japanilaisvalmistajalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä tyylikästä

Sisätiloissa Mazdan kojelauta on muotoiltu hillityn tyylikkäästi. Siinä Mazda pesee mennen tullen monet kilpailijansa tässä koko luokassa. Mazdassa on myös erinomaista se, että monia toimintoja ohjataan perinteisin painonapein. Erinomaisesti hoidettu toiminnallisuus ei myöskään jää siihen, vaan Mazdan infotainment on edelleen yksi markkinoiden parhaiten toimivista. 

Uudistunut, vajaan 9-tuuman koosta yli kymppituumaiseksi kasvanut näyttö on kojelaudan päällä, melkein kaukana kosketuksen ulottumattomissa, mutta Mazdan järjestelmän salaisuus piilee siinä, että näyttöä ei tarvitse kosketella sormin. Sitä ohjataan keskikonsolin painikkeista ja rullasta, ja käyttäjäkokemus on vailla vertaa, koska infotainment on vain yksinkertaisesti looginen ja helppo käyttää.

Etumatkustajalla sekä kuljettajalla on CX-30:ssä hyvät oltavat. Etuistuinten ergonomia on CX-30:ssä kohdallaan ja sähkösäätöjen ansiosta ajoasennon saa miellyttäväksi. Näkyvyys Mazdasta on myös hyvä joka suuntaan, paitsi takaviistoon, nouseva kylkilinja rajoittaa näkyvyyttä jonkun verran. 

Edessä on väljää ja hyvä tunnelma. Takatilat Mazdan CX-30 -mallissa eivät kuitenkaan ole missään tapauksessa luokkansa tilavimmat. Mazda CX-30 perustuu Mazda 3 -malliin, mutta se on vajaa 10 senttiä lyhyempi ja noin 10 senttiä korkeampi kuin kolmonen. Tämä selittää myös sitä, miksi CX-30 tilat eivät ole valtavat.

Muunneltava tavaratila

Vaikka CX-30:n tilat eivät ole valtavat, Mazda on kehittänyt sen tavaratilaan Smart Cargo Systemin, jonka avulla tavaratilaa voi muunnella paljon erilaisten tavaroiden kuljetukseen. Auton kova hattuhylly, joka on monesti ongelma silloin kun isoja tavaroita kuljetetaan, voi Smart Cargo Systemin avulla pistää syrjään auton tavaratilan välipohjan alle. Välipohja on myös saranoitu kahdesta kohtaa, eli se taittuu kolmeen osaan, senkin voi halutessaan pistää tavaratilan pohjalle pois tieltä – mutta se toimii myös tilanjakajana tavaratilassa.

Moottoripuolella Mazda luottaa vapaasti hengittävään Skyactiv-tekniikkaan. CX-30-mallin 150-hevosvoimainen moottori on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, eli siinä on mukana 6 kilowatin käynnistingeneraattori tuomassa apua startteihin. Koska turboa ei ole, moottori tuntuu hieman nuhaiselta, ja sitä joutuu käskyttämään aika reippaalla kaasujalalla, että mitään tapahtuu. 

Silloin kun ruutia tarvitaan kunnolla lisää, kaasua on runtattava reilusti – ja moottori reagoi kaasuun myös vähän hitaasti. Kun kunnolla käskyttää, niin sitten myös tapahtuu, tosin melko reippaan äänimaailman säestämänä.

Nyt myös 150-hevosvoimaisella

Matka-ajossa ja peruskaupunkipyörittelyssä 150-heppainen moottori jaksaa kuljettaa kuormaa mukavasti. Auton polttoaineen kulutus pysyy myös verrattain maltillisena. Automaatti vaihtaa alhaisilla kierroksilla eleettömästi. 

Mazdan 150-hevosvoimainen moottori on nyt uutuus CX-30 -mallistossa. Sen lisäksi tarjolla on myös 122- ja 186-hevosvoimaiset myllyt, joista tehokkaamman yhteyteen saa myös nelivedon. Ihan hyvä, että kahden moottorin väliin tuli vielä niin sanottu välimalli.

Muita uudistuksia tälle mallivuodelle CX-30 -mallissa on muun muassa kuuden vuoden takuu, älypuhelimen peilaus niin Applen puhelimille kuin Androidillekin sekä langaton lataus. Myös infotainmentin näyttö on kasvanut kokoa yli kymppituumaiseksi.

Mazdan ajettavuus on erityisen hyvällä tasolla, niinkuin japanilaisvalmistajalla on ollut aina. Alusta toimii mukavan napakasti, ohjaus tuntuu myös mukavan napakalta, tosin hieman hitaalta. Ohjaus Mazdassa on kuitenkin tarkka.

Ajettavuuteen Mazda osaa siis panostaa. Se on sille myös tärkeä kilpailuvaltti, jos muilta osin se jää hieman kilpailijoidensa varjoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Muotoilu
  • Selkeä ja tyylikäs sisusta
  • Ajettavuus
  • Tilat

Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Nagisa AT 150hv

POLTTOMOOTTORI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm 3

6-v. automaattivaihteisto

110 kW (150 hv), 213 Nm

WLTP-kulutus 6,4 l/100km

CO 2 -päästöt 144 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s

huippunopeus 194 km/h

Mitat

Pituus 4 395 mm

Leveys 1 795 mm

Korkeus 1 540 mm

Akseliväli 2 655 mm

Tavaratila 422 l

Omamassa 1 380 kg

perävaunu 1 300 / 600 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2019)

Takuu 6 v / 150 000 km

Hinta alkaen 31 990 €

koeajoauto 39 389 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat