24.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eCitan – pieni suuri sähköpaku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eCitan on sähköinen kaupunkisukkula, jonka pieniin kuoriin mahtuu isosti tavaraa. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus, kuljetuskyky Huonoa: kääntösäde Pakettiautomaailma sähköistyy vastaavalla vauhdilla henkilöautomaailman kanssa. Markkinoilla alkaa hiljalleen olla sähköiset versiot perinteisesti dieselmoottorilla varustettujen autojen rinnalla. Näin myös johtotähden kohdalla.Mercedes-Benzin askeleet sähköpakujen kanssa eivät ole olleet automaattisia menestystarinoita, sillä esimerkiksi pykälää suuremman eViton pian unholaan painuvan sukupolven malli on suorastaan kehno suoritus.eCitanin kohdalla peli on koko lailla toisenlainen. Mersun pienin paku on henkilöautomainen tapaus ja varsin toimiva sellainen. Vaikka toimintamatka ei huimaa päätä, on se riittävä kaupungissa tapahtuviin pieniin kuljetustarpeisiin.Mercedesin sähkömallissa on paljon Mercedesille poikkeuksellisia elementtejä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on ranskalaisvalmistajan kanssa tehty sisarmalli. Vastaava malli on tarjolla esimerkiksi Renaultilla. Tuolloin mallinimi on Kangoo E-Tech Electric.eCitanin ohjaamo on mukava ja ajoasento muistuttaa pitkälti henkilöautoa. Toki tavaratilan takaseinä tulee nopeasti vastaana pituussuunnassa, ja pidempi kuski ei välttämättä löydä itselleen optimaalista ajoasentoa. Penkit ovat kuitenkin mukavat ja hallintalaitteet modernit ja toimivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuvut eivät huimaa, mutta riittäväteCitanin sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa tehoa ja 245 Nm vääntöä. Luvut eivät aiheuta kohahduksia, mutta ovat auton koko huomioiden varsin riittävät. Mercedes ei ilmoita 0-100 km/h kiihdytyslukemaa, mutta se painuu 12-13 sekunnin välimaastoon.eCitanin akku on 45 kWh, jonka avulla WLTP-vertailuarvon mukaan toimintasäde on jopa 282 kilometriä. Kun lukemaan tuodaan mukaan realismi, napataan luvusta muutama kymmenen kilometriä pois. Toimintamatkan puitteissa hoidellaan silti monet autolle ladatut odotukset. Kyseessä on selkeästi kaupunkijakeluun soveltuva malli, eikä mikään mannertenvälinen pakettiohjus.Mercedesin latausnopeus on riittävä. 10–80 prosentin lataus suoritetaan 38 minuutissa ja maksimilatausnopeus on 80 kW. Huipputehoa pystytään hyödyntämään vain lyhyt rykäisy, joten oikeassa maailmassa latauksen huippulukemalla ei ole juuri merkitystä.Ranskalaisyhteistyö on tuonut mukaan yhden selkeän edun, eli 22 kW AC-latauksen. Alan standardiin 11 kW verrattuna hidaslataus on puolta nopeampi, ja 45 kW akku lipsahtaa tyhjästä täyteen reilussa kahdessa tunnissa. Se on valttikortti, jota harvoin hehkutetaan riittävästi. Pitkällä mallilla reippaasti lisää kapasiteettiaPakettiautona e-Citan on kompakti ja tavaratila on keskipitkänä mallina hieman rajallinen: 1539 mm. Pitkänä mallina tilaa on selkeästi enemmän, eli 1903 mm. Pitkä malli on etenkin suurempia tavaroita kuljetellessa kätevä tapaus. Täyspitkä kipsilevy ei kyytiin mahdu, mutta pyöränkoteloiden väliin menee kuormalava. Kuormaustilavuus on 3,63 neliötä.eCitan on varsin henkilöautomainen ja monella tapaa hyvin ketterä ja käytännöllinen tapaus. Sähköinen voimalinja pelaa moitteetta ja viiveettä ja voimantuntu on polttomoottoria pontevampi . Kääntösäde on kuitenkin yllättävän suuri, ja ympäri pyöräyttäminen vaatii 13,2 metriä.Suuri kääntösäde on pitkän mallin ongelma, sillä keskipitkä malli pyörähtää ympäri 2 metriä tiiviimmällä kaarella, eli 11,2 metrissä. Ero saattaa tuntua lukuina ilmaistuna merkityksettömältä, mutta käytännössä se on suuri. Kun tilaa on kaupunkialueella rajallisesti, joutuu pitkän mallin kanssa etsimään suurempaa aukiota, tai veivaamaan enemmän.Sähkö soveltuu pieneen jakelupakuun erinomaisesti. Paikallispäästöt ovat nollassa ja kaupunkien keskustoissa tästä tulee väkisinkin hyvä ja vihreä mieli. Jos ajomäärä on päivän aikana maltillinen, pääsee autolla kuormattunakin 200 kilometriä ilman latausta. Ja nopealla AC-laturilla tai pikalatauksella saa ruokatauon aikana mukavasti lisää kilsoja.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz eCitan Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 90 kW (122 hv) Vääntö 245 Nm Vääntö 245 Nm Akku Akun energiasisältö (netto): 44 kWh, Lataus:Type 2: 22 kW, CCS: 80 kW Toimintamatka 285 km Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km 19 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4922 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Muu tieto Kuormatilavuus 3,63 m2 Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa