27.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – Sähäkän jämäkkä tilaihme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin kompaktiluokan sähköistys jatkuu. Mercedes-Benz EQB 300 on sähkön ja GLB:n risteytys ja molemmat puolet näkyvät autossa selkeästi. Hyvää: mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: toimintamatka ja kulutus kylmällä. Lähteestä riippuen Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB 300 4Matic ei ehkä ole maailman näppärimmin nimetty automalli, sillä saksalaisvalmistaja tuntuu välillä suosivan “tupla-eekuuta” sähköautojensa mallinimissä. EQB on kuitenkin sukulaissielu pienemmälle EQA:lle, eli sähköistyksen pohjana on polttomoottorimalliston tila-autoa ja crossoveria yhdistelevä GL, joka on tässä tapauksessa GLB.Tilacrossoverin geenit näkyvät erityisesti korkealle sijoitetussa takapenkissä, josta on hyvä näkyvyys eteen. Mercedes-EQ EQB on myös saatavissa seitsemänpaikkaisena useimpien GLB-versioiden tavoin. Pystynapakka olemus jatkuu mustissa seikkailuhelmoissa, jotka yhdessä yli 200 mm maavaran kanssa antavat hiukan luottoa, että auto selviää huonosti auratun parkkipaikan haasteista. AMG Line -varustelu antaa helmoille ja puskureille itsevarman olemuksen ja ruusukulta on mielenkiintoinen värivaihtoehto harmaasävyjen maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja kulutustaLisää luottoa antaa neliveto. Mercedes on mielenkiintoisesti sijoittanut etuakselille induktiomoottorin ja taka-akselille synkronimoottorin. Käytännössä auto suosii hyvän pidon olosuhteissa taka-akselin moottoria, mutta jarrutusenergian takaisinkeräys tapahtuu ensisijaisesti etuakselin moottorilla. Moottorien voimanjako lasketaan 100 kertaa sekunnissa. Suorituskyvyssä ei ole moittimista arkikäytössä tai ohitustilanteissa.Akuston käyttökapasiteetti on 66,5 kilowattituntia. Lataaminen onnistuu 100 kW CCS-pikalatauksella reilussa puolessa tunnissa, tai 11 kW Type 2 -lataamisella reilussa kuudessa tunnissa. Auto osaa valmistella akun ladattavaksi valitsemalla latauspisteen navigaattorista. Kylmällä autolla lataustehosta jäädään alussa selvästi, mutta auto lähtee hilaamaan tehoa ylöspäin melko nopeasti ja korkea teho pidetään melko pitkään.WLTP-toimintamatka on kiitettävät 419 kilometriä, mutta käytännössä EQB suoriutui pienillä pakkasilla noin 340 kilometrin tuntumaan. Joulukuun -25°C lämpötiloissa koeajettu sisarmalli EQA 300 4Matic kärsi pakkasesta vielä enemmän, jolloin käytännön toimintamatka jäi 240 kilometrin tienoille. Syynä on lämpöpumpusta huolimatta voimakkaasti kasvava kulutus, sillä Mercedes painottaa matkustamon mukavuutta. Suomen kotisivuilta löytyy myös havainnollistava laskuri, jossa mukavuustekijät, ulkolämpötilan ja oman ajoprofiilin vaikutuksen toimintamatkaan voi arvioida.Tuttu edellisestä jaksostaMuilta osin EQB on tuttua A- ja B-sasrjan kompakti-Mercedestä, eli tuttu kahden näytön MBUX-järjestelmä on hyvä, muttei loistava, ja auton kanssa vuorovaikuttaminen tapahtuu enimmäkseen ratin hipaisuruuduilla, kosketuslevyllä tai kosketusnäytöllä. Lämmityslaitteen perustoiminnot ovat onneksi painikkeilla, eikä ohjauspyörässä ole siirrytty vielä pelkkiin hipaisupainikkeisiin.Tavaratilaa on viisipaikkaisessa versiossa kiitettävät 495 litraa ja tila on laajennettavissa 1 710 litraa istuimet kaatamalla. Kolmas istuinrivi puolestaan kasvattaa auton hintaa 1 570 eurolla ja 30 litran tavaratilanipistyksen lisäksi se rajaa esimerkiksi säädettävän perustakapenkin pois vaihtoehdoista. Mercedeksen kasvavassa sähköautomallistossa EQB on mielenkiintoinen lisäys, sillä tilan ja mukavuuden yhdistelmä houkuttelee varmasti ostajakuntaa. Toisaalta sähkövoimalinjan toteutus tarkoittaa, että kovin usein ei kannata lähteä satojen kilometrien talviretkille. Mercedes-EQ-Benz EQB:n hintakin asettuu vain reilun tuhannen euron päähän vastaavasta GLB-mallista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz EQB 300 4Matic AMG Line Hinta alkaen 61 050 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 254 € Moottori Neliveto. Etuakselilla asynkronimoottori, taka-akselilla synkronimoottori. Vääntö 390 Nm Vääntö 390 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 69,5 / 66,5 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 168 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,1 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4684 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 495–1 710 l Omamassa: 2 175 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous